posljedice rata

Embargo na rusku naftu, nestašice goriva i zatvorena rafinerija Rijeka: 'Brine me nedostatak robe, ovo je kratkotrajno zatišje'

06.12.2022 u 09:13

Bionic
Reading

Ekonomisti Damir Novotny i Davor Štern u HTV-ovoj emisiji 'U mreži Prvog' govorili su o mogućim posljedicama uvođenja embarga na rusku naftu i ograničenja cijene na 60 dolara po barelu

Novotny je rekao da je najveći pojedinačni kupac sirove nafte Kina.

'Loše vijesti iz njihovog gospodarstva bile su jasan signal da će potražnja padati u narednim godinama i trgovci naftom su počeli snižavati cijene. Tako da su cijene padale i bez embarga', istaknuo je.

'Kod cijena nafte se događa to da zbog nekog vanjskog šoka, kao što su ratovi, epidemije, zatvaranje Sueskog kanala, dođe do rasta cijena, ali onda i pada. Tako da je tržišni mehanizam počeo djelovati i bez ovog embarga', kazao je. Smatra da je vrijeme da se počne pregovarati ako se želi izbjeći dugoročni rat.

'Neki signali iz Rusije dolaze da bi se to moglo dogoditi', naglasio je za HRT. Naglasio je da je ključno pitanje kako će se cijene nafte i bez embarga kretati u budućnosti. 'Po meni pitanje svih pitanja je što će se događati u kineskoj ekonomiji', istaknuo je. Dodao je da je šok s naftom izazvao drugi, pozitivan šok.

Štern smatra da neće biti dugoročnijeg smanjivanja cijena goriva.

Naftni tankeri
  • Naftni tankeri
  • Naftni tankeri
  • Naftni tankeri
  • Naftni tankeri
  • Naftni tankeri
    +6
Naftni tankeri Izvor: Profimedia / Autor: MARTIN DALTON / Alamy / Alamy / Profimedia

'Dobro da je došlo za Božić, nadamo se da će se zadržati preko praznika. No ovo što se sada sprema je zatišje pred oluju. Ne znamo kako će se Europa i druge zemlje koje se drže embarga snaći, međutim u ostatku svijeta i dalje će se prerađivati nafta, no u sve udaljenijim zemljama, pa će i transport tih derivata biti skuplji. Istovremeno će transport nafte prema Europi biti skuplji pa možemo očekivati povećanje cijena, nakon ovog kratkotrajnog zatišja, ako robe i bude', naglasio je.

'Najviše me brine nedostatak robe na tržištu. Ipak je ruska nafta blizu, dostupna je. Za dva dana je stizala do svih luka u Mediteranu. I nadam se da će Vlada donijeti mudru odluku da se ponovno stavi rafinerija Rijeka u pogon, bez obzira na to što si partner MOL misli o tome. Rafinerija Rijeka je jedina garancija opskrbe za europsko tržište. Zatvoriti je u ovakvo vrijeme je sulud potez', smatra Štern. Novotny je citirao poznatog ekonomista koji je rekao da svaka kriza donosi kreativnu destrukciju - stvaraju se nova rješenja, nove ideje.