STIŽE POSKUPLJENJE

EU je nabio goleme carine na kineske električne aute. Slijedi li trgovinski rat?

30.10.2024 u 21:21

Bionic
Reading

Dodatne carine na električne automobile kineske proizvodnje krenut će prema planu, unatoč tekućim pregovorima s Kinom, potvrdila je Europska komisija

Europska komisija dala je konačno zeleno svjetlo visokim carinama na električna vozila (EV) proizvedena u Kini, čime je službeno zatvorila istragu započetu prije godinu dana. Tarife će se primjenjivati od srijede i ostat će na snazi sljedećih pet godina, piše Euronews.

U međuvremenu, Bruxelles će nastaviti pregovore s Pekingom u pokušaju da osigura dogovor o minimalnim cijenama koje bi mogle zamijeniti carine. No, ovo rješenje, za koje se zalaže Njemačka, vrlo je složeno i teško ga je provesti u praksi.

"Usvajanjem ovih razmjernih i ciljanih mjera nakon rigorozne istrage, zalažemo se za poštene tržišne prakse i europsku industrijsku bazu", rekao je Valdis Dombrovskis, izvršni potpredsjednik Komisije zadužen za trgovinu.

Stupanje ovih carina na snagu bilo je uvelike očekivano nakon neuvjerljivog glasovanja ranije ovog mjeseca, kada države članice nisu uspjele skupiti potrebnu većinu ni za ni protiv mjera.

Komisija se pozvala na svoje trgovinske ovlasti kako bi izašla iz slijepe ulice i odobrila carine koje dolaze povrh postojeće stope od 10% te se razlikuju ovisno o robnoj marki, kao što je navedeno u nastavku:

  • Tesla: 7,8%
  • BYD: 17%
  • Geely: 18,8%
  • SAIC: 35,3%
  • Ostali proizvođači električnih vozila u Kini koji su surađivali u istrazi, ali nisu bili pojedinačno uzorkovani: 20,7%
  • Ostali proizvođači električnih vozila u Kini koji nisu surađivali: 35,3%

Peking pumpa subvencije

Izvršna vlast tvrdi da su dodatne carine potrebne kako bi se neutralizirali učinci subvencija koje Peking, kako se navodi, ubrizgava u velikom obimu u svoj domaći sektor električnih vozila. Izdašna financijska pomoć omogućila je kineskim proizvođačima da prodaju svoje automobile po umjetno nižim cijenama u usporedbi s njihovim europskim konkurentima, potvrđuje Komisija.

Kao rezultat toga, prodaja električnih vozila kineskih tvrtki u Europi porasla je nevjerojatnom brzinom: njihov tržišni udio skočio je s 1,9% u 2020. na 14,1% u drugom kvartalu 2024., prema procjenama Komisije.

Autoindustriji u EU prijete neodrživi gubici

Bruxelles je ponovno upozoravao da bi, bez poduzimanja snažnih mjera, proizvođači automobila u EU-u pretrpjeli neodržive gubitke i bili izbačeni s unosnog tržišta mobilnosti s nultim emisijama, što bi dovelo do zatvaranja tvornica i otpuštanja tisuća radnika.

Automobilska industrija bloka već je u previranju zbog visokih cijena energije, slabe potražnje potrošača i intenzivne globalne konkurencije. "Postoji jasna i neposredna prijetnja da naša automobilska industrija neće uspjeti preći na električna vozila i stoga biti izbrisana", rekao je u utorak visoki dužnosnik EU-a, govoreći pod uvjetom anonimnosti.

Bruxelles traži rješenje s Pekingom

Unatoč uvođenju carina, Bruxelles tvrdi da ostaje predan pronalaženju rješenja s Pekingom koje bi bilo provedivo bez carina i kompatibilno s pravilima Svjetske trgovinske organizacije (WTO), a to je nešto što se do sada pokazalo nedostižnim.

Kina je od samog početka osudila istragu Komisije kao "goli protekcionistički čin", dosljedno poričući postojanje subvencija i opisujući nalaze kao "umjetno konstruirane i preuveličane", prijeteći mjerama odmazde protiv mliječnih proizvoda, rakije i svinjskog mesa u EU-u, postavljajući zvona za uzbunu u nekim prijestolnicama.

"Nismo se složili oko svake činjenice koju smo utvrdili u istrazi", rekao je visoki dužnosnik EU. "Bilo je to veliko neslaganje."

Međutim, s obzirom na to da su Sjedinjene Države i Kanada uvele stopostotne carine na kineska električna vozila, Europa ostaje jedno od rijetkih bogatih tržišta koja su još dostupna za pekinške proizvode.