Naleti vozila na divljač među gorućim su problemima na svjetskim, pa tako i hrvatskim prometnicama. Sitna, a posebice krupna divljač – jeleni, srne i divlje svinje – lako strada, dok vozači broje štete u desecima tisuća kuna na vozilima. Već dugo se u svijetu radi na različitim rješenjima i sustavima, a jedno takvo prošle je godine, na Svjetski dan zaštite životinja 4. listopada, predstavljeno u Zagrebu – Waldpass, prvi uređaj za odvraćanje divljih životinja s ceste pomoću bliskog infracrvenog spektra
Proizvela ga je istoimena tvrtka, čije je sjedište u Buzinu u Zagrebu, uloživši na početku više od 100.000 eura u uređaj koji štiti živote i ljudi i životinja. Kako ističu iz Waldpassa, što je zajednica veća, to će prometnice biti sigurnije.
Jer kako statistika navodi, 30.000 je ozlijeđenih ljudi u posljednjih 15 godina i 300 smrtnih slučajeva svake godine u Europi pri naletu vozila na divljač. Godine 2020. u Hrvatskoj su službeno zabilježene 684 prometne nesreće zbog naleta vozila na životinje, u kojima ozlijeđeno 39 ljudi, od kojih 10 teško. Prethodnih godina bilo je još više naleta vozila na divljač, a u nekim je nesrećama bilo i poginulih ljudi.
Najviše upita iz Austrije
U posljednjih devet mjeseci povećao se interes javnosti za Waldpassom nakon predstavljanja uređaja. Od tada je tvrtka provela manja istraživanja s nekoliko hrvatskih tvrtki, a trenutno dogovaraju veliko jednogodišnje istraživanje u suradnji s Prometnim fakultetom u Zagrebu. Zadovoljni su interesom u inozemstvu i brojnim upitima, kojih je najviše iz Austrije, a zainteresiranih ima i na domaćem tržištu.
Cijena Waldpassa je 660 eura, odnosno oko 4900 kuna. Voditeljica poslovanja Ana Trepšić kaže da su svjesni da je cijena veća nego što bi kupci to voljeli, a pravdaju je ulaganjem u sam razvoj proizvoda koji se proteže unatrag nekoliko godina. Kroz buduća istraživanja planiraju ostvariti suradnju s lovačkim društvima, dok i dalje najveći broj upita za uređaj dolazi iz autoindustrije.
'Planiramo veliko istraživanje koje će biti potkrijepljeno znanstvenim radovima i potom objavljeno u relevantnim svjetskim izdanjima. Istraživanje će biti temeljito provedeno kroz sva četiri godišnja doba i pratit će razne lokacije u Hrvatskoj gdje ima najviše problema s izlijetanjem divljači na prometnice', pojašnjava nam Trepšić.
Otkrili su nam još prošle godine da su im se javili zainteresirani iz Australije i Namibije s upitom djeluje li Waldpass na klokane, slonove, nosoroge i žirafe.
Istraživanje na divljim svinjama, jelenima i srnama
'Voljeli bismo odraditi istraživanje i na drugim životinjama. Imamo u planu suradnju sa stručnjacima iz Bocvane u Južnoj Africi, no prvo bismo htjeli odraditi primarno istraživanje na divljim svinjama, jelenima i srnama', kaže Ana Trepšić.
Kako radi Waldpass
Uređaj nije statičan, već se postavlja na registracijsku pločicu vozila. Na uređaju se nalazi infracrvena svjetlost s valnom duljinom van ljudskog vidljivog spektra, pa se ne može opaziti te kao takva nije opasna za ljude na cesti. Vidni spektar srna i jelena je drugačiji pa oni infracrveno svjetlo percipiraju kao prijetnju i svjetlo povezuju sa stvarnom opasnošću u pokretu vozila.
Uređaj omogućava duplu instalaciju na obje registracijske tablice. Svjetlost baca lijevo i desno, a dizajnirani kut je 30 stupnjeva. Kad brzina vozila prijeđe 30 kilometara na sat, tako emitira svjetlo na obje strane dionice. Uključivanje i isključivanje uređaja diktira GPS brzinomjer.
Waldpass je osnovao Marko Boroša, ujedno inovator i osnivač i tvrtke A-Elektroni, koji se već 15 godina bavi automobilskom elektronikom. U 15 godina ima čak 15 patenata iz područja laserske i radarske tehnologije.
Zagrepčani su nedavno u gradu naletjeli na čopor divljih svinja, a sve su učestaliji takvi susreti od Jankomira do Maksimira, gdje su dostupni izvori hrane i vode. Ako situacija izmakne kontroli, Waldpass je odlično rješenje i za grad, s obzirom na to da izum nije ograničen na sela; učinak je jednak gdje god, jedino je na otvorenim prometnicama veći broj divljači koja izlijeće na ceste.
Dugoročni cilj Waldpassa je provesti najavljena istraživanja kako bi se mogli etablirati na svjetskom tržištu, jer takva vrsta istraživanja, a kasnije i znanstveni rad, sa sobom nosi određenu težinu, zaključuju iz tvrtke.