Monopoly i Čovječe ne ljuti se nekada su bili prva pomisao na spomen društvenih igara. Većina ljudi imala ih je kod kuće, a u nekim domovima i dalje stoje, već pomalo istrošeni, na prašnjavim policama. No s tih su se polica davno zaboravljene društvene igre u pandemiji i lockdownu vraćale za stolove. Događanja su se otkazivala, a ljudi su tražili različite (kvalitetne) načine na koje provesti vrijeme
Dakako, oduvijek ima strastvenih igrača, a pandemija je iznjedrila nove ljubitelje modernih društvenih igara. To se tržište kontinuirano razvija u posljednjih 20 godina – 2020. vrijedilo je na globalnoj razini 3,2 milijarde dolara i jedno je od brzorastućih. Usto, sve više web shopova nudi cijelu paletu igara koje se još prije nekoliko godina nisu mogle pronaći u trgovinama.
Iako ta kultura nije toliko zastupljena kod nas kao u zapadnim državama, Hrvatska ne zaostaje za trendovima, pogotovo Zagreb, u kojem su otvorene dvije moderne igraonice u koje možete doći s ekipom ili sami jer ćete sigurno naći nove partnere ili pak dostojne protivnike, bilo da ste ljubitelj igara za zabavu, bilo onih strateških i kartaških. Riječ je o igraonicama Magic Omens i Meeple's Corner.
Potonji je otvoren u sklopu Udruge za promicanje društvenih igara Igranje iz Zagreba, čiji predsjednik Žarko Pintar dobro poznaje svoje tržište. Cilj njegove udruge, koja danas broji 180 članova, približiti je i potaknuti sve dobne skupine građana na igranje modernih društvenih igara.
'Mladi koji prate svjetske trendove sve više igraju društvene igre i prenose te kulturu na svoje bližnje, djecu. Tako da sa sigurnošću mogu reći da je trend pozitivan i igrat će se sve više. Postoje i dalje igre koje ovise o kockici i sreći, ali su tijekom godina i one postale kvalitetnije. Negdje od 1995. godine počela se razvijati nova klasa igara u Europi pod nazivom euro games, a koje minimiziraju utjecaj sreće i stavljaju naglasak na interakciju između igrača, pametno korištenje resursa ili planiranje poteza unaprijed.
Danas vrlo popularni Catan bio je među prvim takvim igrama. Između te dvije krajnosti postoji bogat izbor onih koje koriste oba koncepta kako bi bile zanimljive i privukle igrače. Tako danas imate cijelu paletu onih koje nazivamo party igre, s iznimno jednostavnim pravilima, namijenjenim većim grupama igrača i s naglaskom na zabavu: Dixit, Codenames, Just One. U kontrastu, s druge strane, imate kompliciranije strateške igre koje od igrača traže pažnju, planiranje i razmišljanje. One imaju nešto više pravila, dulje traju i u pravilu su za do maksimalno četiri, pet igrača: primjerice Ticket to Ride, 7 Wonders, Terraforming Mars', pojašnjava nam Pintar, čija igraonica Meeple's Corner nudi više od 500 igara, 'ponešto za svakog', a igrači mogu doći srijedom, četvrtkom, petkom, subotom i nedjeljom od 17 sati.
Najveći je odaziv trenutno petkom, kada se skupi i do 30 igrača. Ekipa koja želi igrati dođe u igraonicu, a ako nisu članovi udruge, plate ulaznicu za cijelu večer koja iznosi 15 kuna po osobi. Zatim odaberu igru s polica, sjednu za stol i igraju. Ako im je potrebna pomoć pri odabiru ili s pravilima igre, pomažu im volonteri, kojih je 20 aktivnih u udruzi. Mnogi igrači dolaze sami pa se pridruže nekoj od grupa ili igraju međusobno. Prednjače mladi ljudi i studenti dobne skupine od 20 do 35 godina.
Neki vole kratke i brze igre dok neki satima smišljaju strategiju
'Druženje je ugodno i veselo. Mnogi ponesu piće i grickalice pa uživaju uz njih u igri i druženju. Novi igrač će rado izabrati bilo koju igru koju može odmah krenuti igrati i početi se zabavljati s društvom s kojim je došao ili s ljudima koje je tek upoznao. Veterani već znaju što vole, ponekad se unaprijed dogovore za neku igru, a nekad igraju novu da prošire horizonte. Dolaze nam i aktivni su u udruzi i igrači kompetitivnih i kooperativnih igara.
Neki vole strategiju, koja traje satima, a neki vole kratke, brze igre i opuštenu razonodu. U ponudi imamo preko 500 igara pa svatko nađe nešto što voli. Stalno dolaze nove igre koje su u vrhu popularnosti te se često igraju neko vrijeme, pa interes vremenom zamre, ali od evergrina možemo spomenuti Ticket to Ride, 7 Wonders, Terraforming Mars, Scythe, Castles of Burgundy, Wingspan i Spirit Island. U zadnje vrijeme raste interes i za RPG igre (igre uloga) te strateške igre s minijaturama', navodi Pintar.
Oporavak tržišta i rast trenda igranja
Međutim još prošle godine takvog prizora nije bilo. Pandemija je udrugu, prisjeća se Pintar, vratila unazad. Prije bi se u njihovoj igraonici po terminu okupilo i 50-ak igrača, a onda je došao lockdown i Meeple's Corner mjesecima nije radio. Zatim su, nakon ponovnog otvaranja, igrači igrali pod maskama, što i nije bila najsretnija opcija, pa je pao i interes. No Pintar kaže da se tržište oporavlja i trend igranja opet lagano raste, no sada su oprezno optimistični jer ne znaju što donosi jesen.
'Imali smo i neke projekte za srednje škole, no sve je to nažalost propalo zbog pandemije. U pretpandemijsko doba naša je udruga na godišnjoj razini organizirala Dane društvenih igara na većem prostoru, pa bi se okupio i veći broj zainteresiranih građana. Pandemija je to osujetila i sada se opet spremamo za organizaciju takvih događanja. Društvene igre inače su na Zapadu puno popularnije nego kod nas. Tako vani imate boardgame kafiće, u kojima ljudi igraju igre na sličan način kao kod nas u igraonici.
Da otvorite takvo što kod nas, vjerojatno biste brzo propali jer su drugačiji mentalitet i kultura. Ljudi kod nas više vole provoditi slobodno vrijeme u neobaveznom ćaskanju uz kavu ili piće, nego uz društvenu igru, za koju trebate malo uključiti i moždane vijuge. No i dalje želimo promicati igranje društvenih igara u našoj igraonici, školama, na raznim većim događanjima, izlaziti na razne natječaje. Također, širiti suradnju s raznim srodnim udrugama i biti im partner u njihovim projektima', kaže Pintar.
Hrvatska je premalo (zasebno) tržište za proizvodnju društvenih igara
Također, na policama se danas ne nalaze samo igre iz inozemstva, već i one hrvatskih autora koji rade za inozemne izdavače, a to su Filip Neduk (igre Adrenaline, Sanctum), Luka Krleža (Chakra) i Kristian Čurla (Tides of Time, Tides of Madness). Proizvodnja društvenih igara, pojašnjava nam Pintar, slična je izdavanju knjiga pa tako ima autore i izdavače, no Hrvatska se ne bavi toliko proizvodnjom.
'U Hrvatskoj nemamo neku izdavačku kuću koja se bavi baš proizvodnjom modernih društvenih igara. Postoje tiskare koje tiskaju karte i neke jednostavnije društvene igre, ali to nije na razini na kojoj to rade svjetski izdavači. Dakle izdavaštvo društvenih igara kod nas je slabo i tu ima potencijala za razvoj. Naravno, takva proizvodnja morala bi biti usmjerena na čitavu regiju jer je za samu Hrvatsku to ipak premalo tržište', kaže Pintar.
Podrška lokalnoj zajednici igrača
Prijatelji Denis Devčić i Ivan Kosovec napustili su svoje poslove u IT tvrtkama kako bi u listopadu prošle godine otvorili Magic Omens, a tada su ga opisali kao 'najmodernije opremljenu igraonicu u Hrvatskoj kojom žele podržati lokalnu zajednicu igrača'. Cijela je priča krenula s malim dućanom u Kustošiji. Danas imaju igraonicu od 100 kvadrata na adresi Savska cesta 144A, a vole je i igrači i kupci, koje kroz cijeli proces vodi devet članova tima. Radi se o tzv. LGS-u (Local Game Store), konceptu hobby dućana u kojima svi ljubitelji društvenih i kartaških igara (tzv. TCG, tj. Trading Card Games) mogu kupiti željene proizvode, a u igraonici dućana upoznati istomišljenike, isprobati nove igre ili sudjelovati na turnirima.
I Devčić smatra da je upravo pandemija potaknula interes za društvenim i kartaškim igrama, a otvaranje fizičkih lokacija i smanjenje mjera omogućili su turnire i igranje uživo.
'Ljudi su u vrijeme covida otkrili nove hobije ili se vratili starima. Daljnji rast je, smatramo, neizbježan', smatra Devčić te s Kosovcem organizira događanja namijenjena ljubiteljima društvenih igara, premda su, kažu, tek u začetcima.
'Do sada smo imali neka veća događanja za Magic the Gathering, na kojima je bilo 40-ak igrača, a od većih događanja, organizirali smo Grand prix Velika Gorica. Uz udrugu Talus, veći događaj organiziran je u Velikoj Gorici na temu igara Magic the Gathering, Yu-Gi-Oh i Warhammer. U dva dana posjetilo ga je preko 400 igrača. Došli su ljudi iz cijele Hrvatske te 50-ak ljudi izvan Hrvatske, uglavnom iz Slovenije, Srbije i BiH. Možete očekivati još puno velikih događanja u budućnosti', najavljuje Devčić.
Ovaj mladi duo također svaki dan organizira turnire u različitim igrama: Magic the Gathering, Pokemon, Yu-Gi-Oh, Digimoni, Flesh & Blood. Na svaki od tih turnira dođe 15-30 ljudi. U igraonici je dostupno 40 mjesta, a Devčić vjeruje da će i taj kapacitet uskoro biti premali.
'Organiziramo turnire iz svih većih TCG-ova, odnosno kartaških igara. Turniri se održavaju gotovo svaki dan. Osiguravamo dobru organizaciju, odličnu atmosferu te osoblje koje rado pomaže bilo kome s objašnjenjima. Cijela zajednica jako je susretljiva i voljna pomoći. Za neke od turnira postoje i besplatni špilovi karata za posudbu, a koje smo mi složili ili su nam ih pomogli složiti ljudi iz zajednice. Za većinu turnira plaća se sudjelovanje 20-100 kuna. Sve nagrade idu u fond za taj turnir i dijele se po plasmanu u obliku store kredita, kao poklon-kartica kojom ljudi mogu kupovati bilo što iz dućana: proizvode, druge ulaznice za turnire, kavu i sokove. Poželjno je prijaviti se na pojedini turnir u našoj grupi na Facebooku za organiziranje turnira, Magic Omens Community, ali prijave nisu nužne.
Osim organiziranih turnira, imamo open tables, tj. ljudi bilo kada mogu doći u posjet igraonici s ekipom ili upoznati ljude te igrati ono što žele. Naravno, prioritet imaju organizirani turniri koji su unaprijed zakazani, u slučaju nedovoljno prostora', pojašnjava nam Devčić.
U Magic Omens dolaze igrači gotovo svih dobnih skupina, od deset do 50 godina, no najdominantnija je ipak ona u 20-ima. Devčić kaže da je zanimljivo vidjeti kako se sastav onih koji igraju društvene igre promijenio, jer se više ne radi samo o ljudima u 20-im godinama, već ih igraju svi.
'Imamo iznenađujuće puno kupaca koji su u 40-im i 50-im godinama i uživaju u takvoj vrsti zabave s ekipom. Za Pokemone je širok raspon, uz naglasak na mlađe igrače (od devet do 30 godina). Magic the Gathering najviše igraju oni u dobnoj skupini od 16 do 50, a Yu-Gi-Oh su nešto mlađi, najčešće od 12 do 25 godina. Igrači Flesh and Blooda te Digimona su u skupini od 20 do 30 godina', navodi naš sugovornik.
Popularni žanrovi su strateške, logičke i deduktivne igre, RPG (uz priču i igranje uloga), kooperativne i party igre, kraće i za veći broj ljudi. Sve igre koje su na webshopu imaju i u dućanu, njih preko 100.
Najviše se prodaju Pokemon karte te Magic the Gathering. Od društvenih igara, najpopularniji naslovi prema njihovom iskustvu su Catan, Terraforming Mars, Everdell, Dixit, Train to Ride, Pandemic Legacy, Monopoly, Scythe, Codenames, Azul i Here to Slay. Ako ne znate koju igru odabrati, postoji vodič za odabir društvenih igara koji pomaže u tome, a postoji i vodič za kupovinu društvenih igara za djecu.
'Moderne društvene igre ne ovise više isključivo o sreći. Ali sreća je i dalje jako bitan faktor. Što čini igru uspješnom? Kombinacija tri faktora: varijabilni rezultat (koji se ne može predvidjeti), frekvencija (učestalost igranja) i osjećaj kontrole (koji pruža igra tako da imenuje svaki od elemenata igre). Ljudski mozak je 'dizajniran' za učenje. Zbog varijabilnog faktora (faktor sreće) mozak je konstantno u stanju učenja, a osjećaj kontrole koji pruža sama igra to na jedan način balansira te čini to iskustvo puno složenijim.
Igre su sve više počele imati neku priču, odnosno narativ koji omogućava da se igrači užive u uloge. Također, popularizirana je geek kultura uz velike franšize kao što su Marvel, Star Wars, Final Fantasy, Harry Potter, Game of Thrones. Također, povezano s time, razvio se jako zanimljiv koncept living card games, hibrid društvenih igara i kartaških igara. One uklanjaju 'spekulativni' dio kupovine karata, jer kad se kupuju paketići karata za kartaške igre (Pokemoni, Yu-Gi-Oh, Magic the Gathering), postoji faktor sreće te će neke karte vrijediti jako puno, a neke biti bezvrijedne, i naravno sve između toga. Osim toga, obuhvaćaju najbolje elemente oba žanra', kaže Devčić.
Crni mačak zbog pandemije je zatvoren, ali dobio je svoj hommage
Sve je popularnija i igra uživljavanja u uloge (LARP – Live Action Role Playing) u stvarnom vremenu i prostoru te u direktnoj interakciji s ljudima, iza koje stoji tvrtka Terrible Creations, jedina u Hrvatskoj i među rijetkima u Europi koja se bavi izradom i izvedbom ovih vrsta igara u komercijalne svrhe, a u ponudi ih je 20-ak.
Iza nje stoje osnivači zagrebačkog caffe bara Crni mačak, nekadašnjeg omiljenog mjesta ljubitelja različitih vrsta društvenih i videoigara koji je zatvoren zbog pandemije, a tri godine bio je važan dodatak ponudi njihova tima.
Međutim našli su rješenje i prošle godine predstavili subscription box Mačak u vreći kao uspomenu na Crnog mačka. Vreće se šalju jednom mjesečno, a u svakoj se nalazi najmanje jedna društvena igra te drugi tematski i popratni sadržaj. Nakon što stabiliziraju poslovanje, slijedi širenje izvan granica Hrvatske.