amir babović

[FOTO] Zavirili smo u Wespa Spaces na zagrebačkoj Zavrtnici, najveći coworking prostor u regiji koji i prati i postavlja trendove, ali i otkrili zašto je pokretač inovacija i što se novo 'kuha'

29.08.2022 u 10:54

Bionic
Reading

Coworking je globalni trend već desetljećima, a u svojim je počecima obuhvaćao samoorganizirane prostore zajedničkog rada koji su startupima omogućavali vrlo ranu ekonomiju dijeljenja. Taj je koncept u zapadnim zemljama davno prepoznat kao pokretač inovacija, zajedničkog rada, inkubator poduzetništva, prije svega društveno-sociološki fenomen koji se oslanja na pozitivne vrijednosti zajednice kako bi ostvarili bolja zajednička iskustva. I Hrvatska ima svijetlih primjera, a jedan od njih je Wespa Spaces

'Pravu eksploziju vidimo u zadnjih pet godina pojavom Ubera, Airbnba i sličnih servisa. Pravu zrelost je cijela industrija postigla pojavom prvih značajnijih korporativnih coworking proizvoda, poput WeWorka, prije 15-ak godina', pojašnjava nam Amir Babović, suosnivač Wespa Spacesa, poduzetničkog projekta i najvećeg coworking huba u regiji, smještenog na zagrebačkoj Zavrtnici.

Osnovno poslovanje Wespa Spacesa oslanja se na prodaju usluge radnog prostora, prostora za događanja i radionice te savjetovanja u koncipiranju i realizaciji vlastitih uredskih prostora uz integraciju tehnologije. Kako bismo dobili detaljan uvid u to o kakvom je konceptu riječ te što on znači za Hrvatsku i za poslovnu zajednicu, Babović nas je pobliže upoznao s pričom coworking prostora i pojasnio nam zašto smatra da se događaju pozitivna transformacija i novi život hrvatskog poduzetništva.

Ekonomija dijeljenja

Prvi pravi coworking HUB385 nastao je 2016. godine, kojem, kako Babović ističe, zahvaljuju na tome što su domaće tržište upoznali s tim konceptom, stvorivši prvu ponudu takvih usluga kod nas.

'Usluga je bitan aspekt industrije, jer iako klijenti koriste urede, ustvari konzumiraju i plaćaju uslugu iskustva ureda, a ne plaćaju sam ured. Slično kao što u Uberu konzumiraju mobilnost, a ne plaćaju vozilo. Ovo je bitan faktor koji govori o promjeni društvene paradigme koju viđamo i zadnjih tri od pet godina, prema kojoj sve više konzumiramo usluge, a sve manje posjedujemo resurse – streamamo muziku, ne kupujemo medij, pretplaćujemo se na softver, ne kupujemo licence i slično. To sve doprinosi pomaku prema ekonomiji dijeljenja jer tako postojeće resurse, posredstvom tehnologije, možemo bolje optimizirati i na kraju iskoristiti. Coworking radi potpuno istu stvar u segmentu uredskog prostora – optimizira iskustvo korištenja posredstvom tehnologije', pojašnjava naš sugovornik koji je taj koncept i kompleks pokrenuo s Nikolom Perkovićem, Lovrom Petračem, Filipom Duvnjakom i Damirom Ismailovićem.

Ideja o Wespa Spacesu rodila se, kaže Babović, u kombinaciji zajedničke želje da takvo mjesto postoji za njih same i mogućnosti da ga realiziraju za sve zainteresirane.

'Često kažemo da Wespu i sami koristimo kao poduzetnici, jer svi osnivači osim Wespe imaju vlastite poduzetničke projekte. Time smo bili u jedinstvenoj prilici da ovo radimo 'za sebe', što se vidi u posvećenosti detaljima i iskustvu korištenja, kao nama bitnim aspektima kvalitetnog radnog dana. Uložili smo značajnu količinu vlastitog kapitala, ali još više vremena, kreativnosti i zajedničkog rada, čime smo doveli trenutnu vrijednost lokacije i poslovanja na preko sedam milijuna eura, prema neovisnim procjenama koje smo vidjeli. Mislim da je taj uspjeh važniji od količine uloženog novca, jer kao poduzetnički hotspot želimo biti prvi koji su poduzetnički pristupili ovakvom konceptu.

Dok dosta sličnih ponuda na tržištu ima podršku grada, države i raznih institucija, mi smo krenuli u potpuno komercijalni pristup, što nas tjera da budemo bolji, efikasniji i zanimljiviji od drugih kako bismo opstali, a time profitiraju tržište i korisnici. Zato vjerujemo da Wespa trenutno nudi najbolje iskustvo coworkinga u Hrvatskoj. Trenutno smo 85+ posto puni, s ukupno 400 radnih mjesta ukupno, te radimo na novoj lokaciji, bliže srednjim i velikim poslovnim korisnicima, koja će iskustvo dijeljenja omogućiti i korporativnom sektoru. Jednostavno je to nešto novo i zasad nepostojeće na tržištu, ali uz jedinstvenu poziciju i ideju, nadamo se da će doživjeti sličan uspjeh kao trenutna lokacija', ističe Babović.

U glavnom gradu nedostajalo je urbanih prostora za poduzetnike, a Zavrtnica je bila savršen izbor

Potencijal je, kaže, bio očit – nedostatak pravih urbanih prostora za poduzetnike u glavnom gradu države. Proveli su i istraživanje tržišta koje je pokazalo popunjenost postojećih kapaciteta koji se samo naslanjaju na takav koncept, ali ga se ne implementira u potpunosti. Jedan od partnera u projektu, a istovremeno pozicioniran kao operator i vlasnik premium poslovnih prostora u poslovnom centru Zagreba, vidio je potrebu za novim trendovima u tom segmentu.

'Uz to smo imali na raspolaganju nekretninu na lokaciji Zavrtnice, koja ustvari predstavlja idealno pozicioniranje, s obzirom na blizinu samog poslovnog centra grada na Radničkoj. Urbano-industrijska zona, lokacija te veličina predstavljale se idealan okvir za realizaciju ovakvog projekta', pojašnjava Babović.

Premda je prva asocijacija na ime Wespa Spaces legendarni talijanski skuter Vespa, priča iza imena ipak ima poduzetničku pozadinu. Dolazi, naime, od akronima aktivnosti koje možete očekivati u Wespi: Work Eat Socialize Play te 24/7 pristupa sadržaju, odnosno Anytime. No ime je, kaže naš sugovornik, odlično prihvaćeno i zbog sličnosti s legendarnim skuterom, što omogućava lako pamćenje, premda sami koncepti nisu povezani. Kaže i da imaju i komičnu sličnost s WeWork, gdje bi njihovo ime značilo pravu suprotnost radu (WeSpa), ali niti tu, dodaje, nisu ciljali za neku poveznicu. 'Jednostavno je ispalo da ovakav brend daje na promišljanje što točno znači, ali jednom kad ste u prostoru ili kada vidite logo, sve postaje jasno, uz 'aha!' trenutak koji olakšava asocijaciju i pamćenje. Ponosni smo na pozitivne kritike brenda iz industrije, s obzirom na to da smo sami radili razvoj koncepta uz vizualnu pomoć Zato dizajn studija', kaže Babović.

Vodeći ponuđač alternativnog uredskog prostora na tržištu Hrvatske

Ambiciozna petorka u projekt je krenula uslijed pandemije, a koja im je, kaže nam Babović, pomogla stvoriti okruženje što je došlo s 'novim normalnim', od društva pa do uredskih prostora.

'U ovakva dinamična, nesigurna te ekonomski prevrtljiva vremena fleksibilnost, iskustvo i zajednica cijene se više nego prije. Danas, kada je društveno prihvatljivo raditi od kuće, dijeliti vlasništvo, osloniti se na ljude i zajednicu oko sebe, coworking ima više smisla nego ikada. Sretnom prilikom bili smo na samom početku ove društvene transformacije te se nadamo ostati vodeći ponuđač alternativnog uredskog prostora na tržištu Hrvatske, a možda i Europske unije. Od početka su nas odabrale firme koje nisu imale problema s ekonomske strane, ali su razumjele prednosti iskustva ureda, pred najmom ili vlasništvom, jer su imali velika očekivanja od vlastitog rasta te se nisu htjele obavezati na nefleksibilan najam ili jeftinije opcije po cijenu kvalitete iskustva radnog dana. Tome svjedoči to što smo do cilja našeg poslovnog plana došli unutar prve godine od otvorenja te smo ostvarili inicijalni uspjeh širenjem s 2700 na 3500 četvornih metara unutar prve godine poslovanja', navodi Babović.

Novi poslovni model

Ukupno su u Wespa Spaces uložili preko tri milijuna eura, u čemu im je pomogla partnerska banka kreditom za otkup nekretnine nakon prve godine poslovanja, a partnerska PB Grupa početkom potraživanja za otkup nekretnine, do trenutka u kojem su poslovanjem mogli dokazati kreditnu sposobnost. 'Jednostavno smo smislili novi poslovni model koji svima uključenima omogućava postizanje njihovih poslovnih ciljeva, tako da svojim uspjehom vidimo prije svega način na koji smo realizirali projekt bez investicijskih rundi i dodatnog kapitala, osim onoga koji su dali osnivači. Istinski se veselimo poduzetništvu kao pokretaču i generatoru vrijednosti za sve uključene, a mislim da se to i vidi u kulturi koju smo stvorili unutar Wespe, u kojoj svaki dan desetci startupa, poduzetnika i investitora gravitiraju prema jednoj lokaciji koja im pomaže realizirati svoje ciljeve i ambicije', ističe.

Što nude Wespa Spaces ako na njihova vrata pokucate kao mali poduzetnik?

'Ako tek počinjete s poslovanjem, u Wespi možete unajmiti već jedno radno mjesto od 1250 kuna mjesečno, što će pokriti sve poslovne potrebe od stola i stolice do pristupa sobama za sastanke i konferencije, kabinama za pozive, WC-ima, relax i lounge zonama te uslugama poput printanja, Wi-Fi-ja, ali i operativnijima poput prvog računovodstva ili odvjetnika. Na vama je samo da imate ideju i uložite energiju i svoje poslovanje, a mi ćemo se pobrinuti za ostalo.

Kako vam poslovanje raste za mjesec ili dva, možete dodati tri do pet radnika te se možda preseliti i u privatni ured, ili njih dva, tri – uredi su za četiri do šest osoba. Kada u jednom trenu dođe do potrebe da se preselite u vlastiti prostor, pratimo vas kroz cijeli ciklus rasta kroz suradnju s PB Grupom te, dok sjedite kod nas, asistiramo lociranje, uređenje i preseljenje u veće prostore u poslovnom centru Zagreba na Radničkoj. Unutar prve godine poslovanja imali smo pet firmi koje su kroz naš prostor narasle do 30+ ljudi uz visoku dinamiku daljnjeg rasta, čime im je potreba za vlastitim prostorom postala neizbježna', pojasnio nam je Babović.

Tri glavne prostorne cjeline i raznolik krug kupaca

Prostor u Wespa Spacesu ima tri glavne cjeline – zajednički, javno otvoren lobby s restoranom i kafićem, prostor za događanja s dvoranama za konferencije, radionice i sastanke te radni prostori s vlastitim dvoranama za sastanke, relax i lounge zonama, kuhinjama i ostalim funkcijama uredskog prostora. Imaju i vlastitu aplikaciju za komunikaciju među članovima, rezerviranje prostora te informiranje o događanjima, a backend sustav automatizira komunikaciju u vidu slanja računa i podsjetnika za plaćanje, čime dobivaju optimiziranu cjelinu koja članovima omogućava kvalitetno korištenje dijeljenih resursa, uz niske troškove operative, što dalje rezultira razumnim troškovima kupaca.

'Ponosimo se cjelinom ovog iskustva koje kombinira zgradu staru 120 godina s modernim tehnologijama kako bismo ostvarili najbolje iskustvo radnog dana – svaki dan', naglašava Babović.

Krug njihovih kupaca je raznolik – od uspješnih startupa koji su prikupili milijun eura u investicijama, preko uprava tvrtki, pa sve do malih poduzetnika. Kaže da svi dijele kulturu otvorenosti, inovacije, optimizma i poduzetništva, što podrazumijeva fokus na vlastito zadovoljstvo dok ostvaruju vrhunske poslovne rezultate. 'Da smo ciljali, ne bismo bolje pogodili kvalitetnu kulturu i identitet našeg kupca', ističe.

Transformacija hrvatske poslovne zajednice

Dotaknuli smo se i hrvatske poslovne zajednice, a Babović smatra da je ona na putu ozbiljne transformacije u globalno konkurentno poduzetništvo. No naglašava pritom da stvaranje kvalitetne kulture unutar zajednice kaska za uspjehom koji imaju hrvatska tehnologija i inovacije.

'Ima puno ideja, puno proizvoda i inicijativa, kvalitetna supstanca je tu, ali fali neki oblik katalizatora ili kolokvijalno 'maziva' koje bi put prema globalnim tržištima olakšalo kroz dijeljenje iskustava, kontakta i resursa. Tu se Wespa prepoznaje kao inicijator takve okoline kreiranjem zajednice koja okuplja osnivače, poduzetnike, investitore i ostale sudionike ovakve društvene dinamike. To je proces koji može trajati godinama te u drugoj godini poslovanja možemo biti zadovoljni postignutim, ali nikako ne smatramo da smo dostigli cilj. Dapače, daljnji fokus poslovanja prebacujemo s usluga na zajednicu upravo kako bismo probali postati taj društveni katalizator koji konceptu daje veću vrijednost od samog prostora rada, podržavajući transformaciju poduzetničke zajednice u globalno konkurentnu industriju tehnologije, usluga i inovacija', ističe.

Jedina usluga koja treba startupu

Startupima je važno na početku predstaviti ideju, viziju i proizvod što većem broju ljudi, a ključne su prve dvije godine njihova poslovanja. Babović kaže da je njihova zajednica u Wespi, čiji su aktivni dionici, jedina usluga koja treba startupu, jer spajaju osnivače s iskustvom, kapitalom i kontaktima koji im omogućuju lakši, brži i smisleniji rast. To izgleda jednostavno i otvoreno, tvrdi:

'Nađemo se na kavi u lobiju posredstvom našeg community managera, shvatimo što radite, damo nekoliko primjera go to market strategija, inovacija na proizvodima ili poslovnim modelima, nekoliko primjera kontakata, npr. s investitorima ili poslovnim anđelima, te ako priča drži vodu za obje strane, otvaramo grupu na WhatsAppu u kojoj se dijele kontakti, šalju dokumenti, dogovaraju radionice i slične inicijative što uključuju spomenuti startup i razne sudionike iz naše zajednice te nas same, gdje i kada to ima smisla. Uz naš community radili smo sve; od lobiranja za bankovne račune u hrvatskim bankama za strane firme, preko dizajna produkata, do razrade growth strategija i/ili go to market strategija, što uključuje strane i domaće kontakte.'

Pritom Babović naglašava da u ovoj fazi Wespa Spaces nema direktnu dobit od takvog pristupa, ali smatra da to pomaže zajednici da kreira temeljne sudionike. Savjetodavna tvrtka Wespa Growth Services bila je, kaže, logičan nastavak takvog djelovanja. 'U procesu smo ostvarili kontakte i izgradili mrežu banaka, investitora, fondova i sličnih katalizatora u vidu kapitala koji je na raspolaganju našim poduzetnicima', navodi.

Wespa Business Longue
  • Wespa Business Longue
  • Wespa Business Longue
  • Wespa Business Longue
  • Wespa Business Longue
  • Wespa Business Longue
    +2
Wespa Business Longue Izvor: Licencirane fotografije / Autor: Marko Tomić

Wespa Business Longue

U planu je novi koncept, Wespa Business Lounge (WBL), koji coworking i dijeljenje sadržaja približava korporacijama i srednje velikim firmama, nudeći ekstenziju vlastitog radnog prostora kroz fleksibilne coworking kapacitete na istoj lokaciji.

'Zamislimo veću banku s 300 radnih mjesta koja povremeno treba dodati 30-ak developera ili ugostiti vanjski audit team u svom prostoru, a već sada popunjavaju 105 posto kapaciteta koji imaju u dugoročnom najmu. WBL omogućava da takva firma fleksibilno unajmi radna mjesta, konferencijske dvorane, sobe za sastanke i slično unutar iste zgrade u kojoj se nalazi osnovni ured. Uz to, osnovna funkcija coworkinga ostaje fokus na firme od deset do 30 zaposlenika. Dakle kreiramo logičan nastavak za rast firmi iz Wespa Spacesa. WBL uređenje, veličina radnog prostora, kvaliteta namještaja, veličina prostora za događanja i slično je sve 30 posto iznad lokacije Wespa Spacesa, što uključuje cijenu.

Nudimo više za one koji smatraju da im treba više ili smatraju da njihov brend treba lokaciju koja je bliže velikim poslovnim korisnicima – u skladu s idejom da možemo zadovoljiti razne potrebe kroz jedan standard prostora. WBL lokacija će uključivati teretanu, food court, ugostiteljstvo s vanjskim i unutrašnjim sjedenjem te prostor za događanja koji može ugostiti 500 ljudi u odnosu na trenutni koji u pojedinačnoj dvorani ima kapaciteta do 120 ljudi. Sve isto – samo malo veće – a na temelju upita i reakcije tržišta koju smo vidjeli u prve dvije godine poslovanja', pojasnio nam je Babović detalje novog koncepta.

Trenutni plan širenja odnosi se tako na Wespa Business Lounge, čime će doći na 600 radnih mjesta, a s obzirom na broj prilika, daljnji planovi se fokusiraju na zajednicu i kako što kvalitetnije monetizirati zajedničke prilike prema globalnim tržištima. No noviteti zasad ostaju tajna, a preostaje čekati što se novo 'kuha' u Wespa Spacesu.

Žele i veći i jasniji fokus na događanja i konferencije, a pogotovo povećanjem kapaciteta kroz WBL. Uz dvije lokacije u poslovnom centru grada te ukupno 1500 kvadratnih metara posvećenih poslovnim događanjima, Wespa se želi pozicionirati kao glavni partner poslovnom sektoru za sve potrebe koje nadilaze postojeće uredske kapacitete.

'Veseli me transformacija kulture u ovom okruženju'

'Time cijeli poslovni centar dobiva veću funkciju i strateško značenje za glavni grad Hrvatske. Možete očekivati inovativnu ponudu planiranja događanja uz vrhunsku realizaciju, što uključuje hranu, opremanje i upravljanje događanjima koji će nadići trenutno dostupnu ponudu na tržištu. Puno smo naučili u dvije godine poslovanja u tom smislu, napravili smo i dosta grešaka, ali niti uspjeha nije manjkalo, a sve to želimo sada primijeniti u puno više fokusiranom smjeru, s ciljem postavljanja standarda u segmentu događanja za poslovne korisnike u ovom dijelu Europe.

Najviše me raduje nalaziti sinergiju s našim članovima, jer moje iskustvo i znanje imaju dodatnu vrijednost kad se primijene na njihove prilike i probleme. Vidjeti transformaciju i rast kao rezultat zajedničkog rada, nekada i ne u potpunosti uspješnog, ali svakako iskrenog i autentičnog pristupa njihovim idejama, koje im daje stepenicu za korak naprijed. Veseli me transformacija kulture oko mene u okruženju koje rezultira zajedničkim rastom i uspjehom unatoč tome što nismo idealni, ali zato dijelimo iste vrijednosti iskrene komunikacije, fokusa na zajedničke interese i otvorenosti prema novim idejama, što znači da radimo više, ali veseliji i zadovoljniji nego ikada do sada', zaključuje Babović.