Dok se europski proizvođači automobila suočavaju s brojnim novim izazovima u godini koja je tek počela Goldman Sachs je smanjio rejting Mercedes-Benz AG-u i Porsche AG-u, navodeći kao razlog za to rastuće troškove, carine i pritiske na marže
Divovi njemačke proizvodnje automobila, dugo slavljeni zbog svoje inženjerske vještine, sada se bore s dvostrukim izazovima slabe profitabilnosti električnih vozila i pada prodaje i zarade u Kini. Ova stuacija potaknula je Goldman Sachs da smanji rejting Porscheu i Mercedes-Benzu.
U bilješci objavljenoj u utorak, analitičar Goldman Sachsa George Galliers istaknuo je probleme s kojima se suočavaju europski proizvođači automobila, navodeći rastuće troškove rada, tarifne rizike, pad profitabilnosti u Kini i sve veći pritisak da se poštuju strogi ekološki propisi. "Očekujemo još jednu izazovnu godinu za europske automobilske dionice u 2025.", rekao je Galliers, ističući da je sektor već pretrpio pad od više od 12 posto u 2024, piše Euronews.
Goldman Sachs smanjio je prognoze zarade za sektor za 9 posto u 2025. i šest posto za 2026. Jedno od ključnih pitanja koje potkopava europske proizvođače automobila je profitabilnost električnih vozila (EV). Goldman Sachs predviđa da će penetracija EV-a u Europi i Europskom udruženju za slobodnu trgovinu (EFTA) porasti sa 14,3 posto prodaje u 2024. na oko 19 posto u 2025., potaknuto regulatornim zahtjevima za smanjenje emisija CO2.
Međutim, Galliers je doveo u pitanje može li ova prodaja nadoknaditi visoke troškove proizvodnje koji i dalje usporavaju profitne marže. Osim toga, njemački proizvođači automobila imaju strmoglavi pad dobiti od zajedničkih ulaganja s Kinezima. Zarada od toga pala je za 36% na godišnjoj razini u 2024., prema Goldman Sachsu. Galliers je dodao da su Ford i General Motors već vidjeli da su njihove kineske operacije postale neprofitabilne, a raste zabrinutost da bi europski proizvođači mogli slijediti njihov primjer.
Goldman Sachs smanjio je ocjenu Porschea s "kupi" na "prodaj", navodeći ograničene izglede za rast u 2025. i tekuće financijske rizike. "Vidimo ograničen prostor za rast zarade u 2025.", rekao je Galliers.
Osim toga, analitičar je ukazao na financijske izazove Porschea, uključujući visoku zaduženost i Volkswagenove napore u restrukturiranju, što bi moglo ograničiti bilo kakva kratkoročna poboljšanja u financijskim podacima tvrtke. Goldman Sachs ne očekuje da će neto dug Porschea pasti ispod 4 milijarde eura prije 2027.
Mercedes-Benz AG prebačen je s ocjene "kupi" na ocjenu "neutralno". Izvješće navodi stalnu neizvjesnost oko prodaje vrhunskih luksuznih vozila tvrtke, posebno u svjetlu slabije potražnje na ključnim tržištima, mješovitog prijema AMG modela i sve starije linije S-klase. Mercedesova prilagođena zarada prije kamata i poreza (EBITA) za njegov automobilski odjel smanjena je za 44% od početka godine do kraja trećeg tromjesečja 2024., s očekivanim padom za cijelu godinu od 40%. Goldman Sachs očekuje još jedan pad od 14% u 2025. prije skromnog oporavka u 2026. godini.
Unatoč problemima, Goldman Sachs je primijetio potencijalne prilike za Mercedes-Benz, posebno s napretkom u tehnologiji autonomne vožnje razine 2+ i partnerstvom s Nvidijom.
Dodatni problemi industrije su neriješeni trgovinski i tarifni rizici. Europska unija nedavno je uvela carine na EV-ove kineske proizvodnje, dok bi eskalacija trgovinskih napetosti s administracijom Donalda Trumpa mogla dodatno poremetiti globalne opskrbne lance. "Autoindustrija je sama po sebi globalna, a mnogi proizvođači originalne opreme (OEM) osjetljivi su na bilo kakvu eskalaciju tarifa", istaknuo je Galliers.
Unatoč izazovnoj pozadini, Goldman Sachs je izdvojio Renault kao pozitivan primjer u europskom automobilskom sektoru. Fokus francuskog proizvođača automobila na disciplinu u troškovima i snažnu ponudu novih proizvoda mogli bi mu pomoći da lakše upravlja turbulentnim tržišnim uvjetima od svojih njemačkih kolega.