GENERAL PODUZETNIK

Gotovinin biznis s tunom i dalje raste, ali visoki dug mogao bi mu biti omča oko vrata

08.05.2019 u 20:04

Bionic
Reading

Biznis Ante Gotovine s tunom nastavio je rasti i prošle godine, ali znatno sporijim tempom. Za razliku od rekordne 2017., u kojoj su prihodi njegove tvrtke Pelagos net farma udvostručeni, lani su rasli umjerenih 6,79 posto, dostigavši razinu od 55,1 milijun kuna. Uzgoj tune za izvoz generalu i dalje nosi visoku dobit koja je lani premašila sedam milijuna kuna, ali glavnina zarade ostala je zarobljena u zalihama i potraživanjima od kupaca

U posao s tunom Ante Gotovina ušao je 2013. godine s prijateljem Milanom Mandićem, suvlasnikom tvrtke Jadran tuna iz Biograda, i vrlo brzo postao ozbiljan konkurent afirmiranim uzgajivačima s dugogodišnjom tradicijom, tvrtkama Kali tuna s Ugljana i Sardina s Brača.

Poslovanje partnerskih tvrtki Pelagosa i Jadran tune od početka je isprepleteno, o čemu svjedoči činjenica da obje tvrtke vodi isti direktor, Nenad Horvat iz Svetog Filipa i Jakova.

Gotovinina tvrtka uzgaja skupocjenu plavoperajnu tunu uglavnom namijenjenu izvozu na japansko tržište. Uzgajalište Balabra nalazi se u blizini Murtera, a zbog povoljnog položaja zaštićeno je od vjetrova te nepovoljnih vremenskih uvjeta. Smješteno je 11 nautičkih milja od logističkog sjedišta u Gaženici i ima kapacitet od 1500 tona u 12 uzgojnih jedinica. Osim tunogojilišta, Gotovinina tvrtka ima pogon za preradu inćuna kapaciteta 1000 tona.

Odmah poslije osnivanja tvrtka je krenula u snažan investicijski ciklus u kojem je uz pomoć kredita HBOR-a i sredstava iz fondova Europske unije financirala vlastitu ribarsku flotu i gradnju suvremene hladnjače kapaciteta 1500 tona.

Pelagos net farma
  • Pelagos net farma
  • Pelagos net farma
  • Pelagos net farma
  • Pelagos net farma
  • Pelagos net farma
    +7
Pelagos net farma Izvor: Pelagos net farma / Autor: Licencirane fotografije

Početni zamah doveo je do snažnog rasta prihoda koji su u 2017. premašili 50 milijuna kuna. Lani je nastavljen rast poslovanja, ali po znatno umjerenijim stopama. Prema podacima iz financijskog izvješća, ukupni prihodi iznosili su 55,1 milijun kuna, što predstavlja povećanje od 6,79 posto u odnosu na prethodnu godinu. Zabilježen je i blag rast čiste dobiti, koja je dosegnula 7,1 milijun kuna.

S druge strane, uvid u kretanje novčanih tokova pokazuje da financijska situacija Gotovinine tvrtke nije bila tako bajna. Naime, poslovanje Pelagos net farme opterećeno je osjetnim rastom zaliha (za 28 posto, na 61,9 milijuna kuna) i potraživanja od kupaca (za 220 posto, na 3,25 milijuna kuna), što je dovelo do negativnog novčanog toka iz poslovnih aktivnosti u visini od 6,6 milijuna kuna.

Ante Gotovina i japansku bubnjari na fešti od tune
  • Ante Gotovina i japansku bubnjari na fešti od tune (10)
  • Ante Gotovina i japansku bubnjari na fešti od tune (11)
  • Ante Gotovina i japansku bubnjari na fešti od tune (12)
  • Ante Gotovina i japansku bubnjari na fešti od tune (13)
  • Ante Gotovina i japansku bubnjari na fešti od tune (14)
    +10
Ante Gotovina i japanski bubnjari na fešti od tune Izvor: Pixsell / Autor: Dino Stanin/PIXSELL

Povećane potrebe za obrtnim sredstvima financirane su novim kreditima, što je dodatno pogoršalo pokazatelje zaduženosti, a koji su i ranije bili nepovoljni. Dugoročne obveze prema bankama povećane su za 13,8 posto (na 38,4 milijuna kuna), a kratkoročne za 51,8 posto (na 43,2 milijuna kuna). U konačnici, udio ukupnih obveza u imovini popeo se na 77 posto, što Gotovininu kompaniju svrstava u red visokozaduženih.

Lani je Gotovina u kupnju opreme investirao oko 12 milijuna kuna, a za ovu godinu najavljuje nastavak ulaganja u modernizaciju poslovanja. Planira investiciju u nove kaveze te kupnju broda, kombi hladnjače i kontejner hladnjače.

Gotovinina tvrtka nedavno je najavila zaokret u poslovanju potpisom ugovora s Metroom. Dosad je ukupan uzgoj tune plasirala na japansko tržište, a zbog zaoštrene konkurencije i pada cijena na Dalekom istoku sada se više okreće europskom tržištu.

U sklopu nove strategije dio uzgojene plavoperajne tune plasirat će se i na hrvatsko tržište, i to kroz HoReCa kanal (hoteli, restorani, catering).