Pandemija jenjava, a stanovnici Hrvatske sve više vikendom putuju u gradove u inozemstvu i kupuju u susjednim zemljama. Pritom hrvatski putnici daju prednost plaćanju karticama ili pametnim telefonima/pametnim satovima u odnosu na gotovinu. Ovo su rezultati Studije o namjerama putovanja i plaćanja 2022. koju je objavila Visa, a koja je provedena na osam tržišta srednje i istočne Europe, uključujući i Hrvatsku
Putovanje u inozemstvo usko je povezano s plaćanjima u drugim valutama s nizom dostupnih načina plaćanja. Tijekom boravka u inozemstvu, čak 55 posto stanovnika Hrvatske izjasnilo se da bi radije plaćali svojim karticama ili pametnim telefonima/pametnim satovima. Taj se trend razvio tijekom pandemije tijekom koje su se potrošači okrenuli kupnji putem interneta i beskontaktnom plaćanju prilikom plaćanja robe u trgovinama, a te se navike sada odražavaju i na preferencije plaćanja prilikom putovanja u inozemstvo.
Plaćanje karticama ili pametnim telefonima/pametnim satovima prilikom putovanja u inozemstvo Hrvati preferiraju zbog brzine (77%), praktičnosti (gotovo 64%), činjenice da ne moraju imati domaću valutu (58%), ali i zbog rizika gubitka gotovine (gotovo 47%) te općenito sigurnosti (više od 40%).
'Vidimo da se Hrvati oslanjaju na plaćanje karticama i mobilnim uređajima kada putuju u inozemstvo, a 55% državljana Hrvatske preferira te metode plaćanja. Zahvaljujući inovativnoj i pouzdanoj globalnoj Visa mreži, svatko može platiti brzo, povoljno i sigurno na više od 100 milijuna lokacija u više od 200 zemalja i teritorija', izjavila je Renata Vujasinović, direktorica Vise u Republici Hrvatskoj.
Zanimljiv aspekt kartičnog plaćanja je da većina Hrvata (88,8%) koristi istu karticu kod kuće i na putovanju u inozemstvo, a samo 11,2% Hrvata koristi drugu karticu za plaćanja u inozemstvu. Kao razloge za korištenje druge kartice u inozemstvu Hrvati navode osjećaj sigurnosti kad ne koriste svoju „primarnu“ platnu karticu u inozemstvu (43,5%), pristup više valuta (gotovo 35%), bolju kontrolu potrošnje (34%) i bolji tečaj (23%). Gotovo polovina (49,5%) hrvatskih stanovnika izjavila je da će u inozemstvu plaćati beskontaktnim karticama, a 13,4% želi koristiti svoj pametni telefon ili pametni sat za beskontaktno plaćanje u inozemstvu.
Hrvatski ispitanici na ljetovanju, vikend odmoru ili kupovini u inozemstvu za plaćanje koriste kartice ili svoje pametne telefone/pametne satove. Koja su najčešća mjesta ili povod za potrošnju hrvatskih putnika u inozemstvu? Na popisu su hrana i piće u restoranima (57,6%), potrošnja u trgovačkim centrima (80%), suvenire (gotovo 30%), zabava u muzejima, umjetničkim galerijama i zabavnim parkovima (47,5%), benzinske postaje (77%).
Interes za putovanja sve veći u Hrvatskoj
U usporedbi s drugim zemljama, hrvatski ispitanici manje žele putovati na odmor (više od 3 noćenja) u inozemstvo 2022. godine, a samo 31,8% ispitanika planira takve odmore ove godine. Primjerice, ova vrsta odmora je popularnija kod Čeha (41%) i Bugara (42%), a znatno veći „apetit“ za odmor ove godine pokazuju Slovenci (gotovo 62%), a slijede ih Rumunji (preko 50%). Drugi razlog za putovanje u inozemstvo su kratki odmori za vikend (do tri dana), a ova vrsta putovanja preferiran je način odmora za ispitanike u Hrvatskoj s 41% onih koji planiraju ovu vrstu putovanja ove godine. Tim rezultatom Hrvatska zauzima 2. mjesto, a 1. mjesto u kratkim vikend-putovanjima zanimaju Slovenci od kojih bi 44% ove godine željelo uživati u toj vikend odmorima.
Ispitanici u Hrvatskoj također preferiraju kupnju u susjednim zemljama, a više od 31% ispitanika spremno je putovati u inozemstvo radi kupovine. Gotovo 34% će ove godine krenuti na 2 ili 3 takva putovanja, dok 18,4% vjeruje da će to učiniti jednom u 2022. Njihove preferirane zemlje su Bosna i Hercegovina (50,4%), Italija (33,2%) i Mađarska (30,8%) . Više od 31% ispitanika planira ova putovanja tjedan ili dva unaprijed, a gotovo 21% se odlučuje u posljednjem trenutku.
'Visa je dugo vjerovala da putovanja i turizam mogu biti pokretači dobra – važni pokretači ekonomskih prilika i poslova, kao i kulturne svijesti i uvažavanja. Visina Studija o namjerama putovanja i plaćanja 2022. pokazuje da se Hrvati ove godine raduju povratku svojih navika putovanja prije pandemije. Povratak putovanjima, bilo da se radi o odmoru, gradskom odmoru ili kupovini u susjednoj zemlji, pokazuje da hrvatski potrošači ponovno izgrađuju razinu samopouzdanja, što je dobro za oporavak međunarodnih putovanja i prekograničnih transakcija', komentirala je Renata Vujasinović, direktorica Vise u Republici Hrvatskoj.
Najvažnija odredišta su Italija, Španjolska i Njemačka
Studija je pokazala da oko 42,4% Hrvata planira otići na ljetovanje jednom ove godine na više od tri noćenja. To vrijedi i za Poljake (52%), Mađare (50%), Čehe (gotovo 50%) i Slovake (više od 47%). Ostali hrvatski ispitanici izjavili su da planiraju ići na godišnji odmor još češće: dva-tri puta (više od 45%), četiri-pet puta (skoro 6%), više od pet puta (skoro 4%). Gotovo polovina (44%) Hrvata svoje putovanje na odmor planira nekoliko mjeseci prije putovanja, a 28% planira putovanja otprilike mjesec dana unaprijed. Najvažnija odredišta za odmor za hrvatske stanovnike 2022. su Italija (preko 31%), Španjolska (25%), zatim Njemačka (gotovo 24%), zatim Grčka, Turska (obje oko 19%) i Francuska (više od 18%).
Osim redovitog odmora u inozemstvu, Hrvati će 2022. godine biti željni odmora tijekom kratkih vikend putovanja (ili tzv. City breaka). Top 3 destinacije za vikend putovanja koje bi Hrvati željeli posjetiti ove godine su Beč (gotovo 31%), Rim (22,5%) i München (gotovo 17%). Zanimljivo, više od 39% Hrvata još uvijek ne zna koja im je top destinacija za vikend putovanje. Čak 42,5% će ove godine htjeti otići na 2 ili 3 City breaka, a gotovo 37% će se odlučiti na jedno vikend putovanje. Što se tiče planiranja gradskih odmora, 37% naših sunarodnjaka to čini otprilike mjesec dana unaprijed, a njih više od 31% planira svoje kratke izlete tjedan ili dva ranije.
Kad je riječ o poslovnom putovanju, čini se da su ta putovanja sve manje popularna, no Hrvati “prednjače” kada je riječ o poslovnim putovanjima jer će nešto više od 10% hrvatskih stanovnika putovati zbog posla, a slijedi ih Rumunjska (9,7%), Bugarska (8,2%), Slovenija (7%), Češka i Poljska (obje oko 6%).
Iz poslovnih razloga čak 33 posto Hrvata ove godine planira dva ili tri poslovna putovanja, dok 23 posto vjeruje da će tijekom 2022. otići samo na jedno poslovno putovanje.