Hrvatski brodski prijevoznici uskoro će se suočiti s pravom međunarodnom konkurencijom. Nakon isteka prijelaznog razdoblja dogovorenog s Europskom unijom od 1. siječnja 2017. nastupa puna liberalizacija tržišta koja omogućuje i brodarima pod drugim zastavama da prevoze putnike po Jadranu
To znači da će za sve linije koje povezuju hrvatske morske luke biti raspisani novi natječaji za koncesije na koje će se moći javiti i brodari iz svih zemalja Europske unije.
Trenutno većinu brodskih linija pokriva državni brodar Jadrolinija, koja je lani s prevezenih 10,7 milijuna putnika na 34 linije držala 85,6 posto tržišta linijskog brodskog prijevoza na Jadranu.
Jadrolinija se već godinama priprema za novi režim koncesija obnovom flote i modernizacijom usluga. 'Upravo su modernizirana flota, sigurnost plovidbe, iskustvo u obavljanju djelatnosti, efikasnost operacija, ljudski resursi, s naglaskom na iskustvo posade, te usluge omogućene e-Jadrolinijom naše glavne konkurentne prednosti', poručuju za tportal iz Jadrolinije, uvjereni da će i nakon nove runde koncesijskih natječaja zadržati vodeću poziciju na Jadranu.
Najprometnija trajektna linija po broju putnika linija je Split – Supetar (1.745.929), a slijedi je linija Zadar/Gaženica – Preko (1.068.266). Po broju vozila najprometnija je linija Valbiska – Merag (422.546), a slijedi je linija Split – Supetar (343.332).Najprometnije linije prema Braču i Ugljanu
U zadnjih 11 godina floti je priključeno 18 novih brodova, a do 2027. godine najveći hrvatski putnički brodar planira u obnovu flote investirati 281 milijun eura te nabaviti još 26 novih brodova. Pritom će naglasak biti na brodovima većeg kapaciteta, o čemu svjedoči nedavno pokrenuti projekt gradnje trajekta vrijednog 50 milijuna eura za tzv. vanjske otoke (iz Splita za Hvar, Vis, vanjski dio Korčule i Lastovo).
U sklopu projekta e-Jadrolinija omogućena je online kupnja karata za sve linije. Također, u funkciju je stavljen projekt izdavanja kartice Jadrolinija2Go, koji je naišao na vrlo dobar odaziv jer korisnici osim uštede vremena dobivaju dodatni bonus od pet posto na cijenu karte.
Kada je riječ o stranoj konkurenciji, u Jadroliniji naglašavaju da se zapravo početkom 2017. godine neće dogoditi ništa 'revolucionarno' jer je i dosad mogao doći bilo koji strani brodar i ploviti na Jadranu pod hrvatskom zastavom. Međutim, upozoravaju da će puna liberalizacija omogućiti dolazak brodara s nižim sigurnosnim standardima.
'Možemo reći da će 2017. godine olabaviti pravila na Jadranu te će se brodari sa zastavama pogodnosti u Europskoj uniji, poput Cipra ili Malte, moći javiti na koncesijske natječaje. To podrazumijeva zastave brodova kojima je dopuštena plovidba po znatno drugačijim uvjetima, a podrazumijevaju, primjerice, manji broj članova posade i niže sigurnosne standarde', pojašnjavaju iz Jadrolinije.
Prihodi državnog brodara posljednjih nekoliko godina stagniraju, ali raste profitabilnost. Lani je Jadrolinija ostvarila 846,6 milijuna kuna prihoda, što je 0,7 posto više nego 2014. Istovremeno, dobit je porasla 29,3 posto, na 8,3 milijuna kuna.
Pritom treba naglasiti da značajan dio prihoda Jadrolinija dobiva iz državnog proračuna na ime subvencija za nerentabilne linije. Lani je državna potpora dosegnula 208,2 milijuna kuna, što je 5,3 posto više nego 2014. godine.
Mali brodari dobro žive od turističkih tura
Uz Jadroliniju, na domaćem pomorskom tržištu prisutno je nekoliko manjih kompanija koje pokrivaju frekventne linije. Među njima se po prihodima izdvajaju Kapetan Luka i Rapska plovidba.
Obrt Kapetan Luka u vlasništvu Ivana Tomića raspolaže s tri brza katamarana kojima povezuje Split i Dubrovnik s dalmatinskim otocima te Mali Lošinj i Rijeku. Lani je ovaj brodar iz Jesenica kod Dugog Rata, koji se, uz linijski prijevoz, bavi kružnim turističkim putovanjima, ostvario 48,7 milijuna prihoda, uz respektabilnu dobit od 5,9 milijuna kuna.
Rapska plovidba lokalni je brodar koji povezuje otok Rab s kopnom (Stinica – Mišnjak) te s otokom Pagom. Ima četiri trajekta, a lani je ostvario prihod od 39,5 milijuna kuna i 1,3 milijuna kuna čiste dobiti.
Od malih brodara često stižu pritužbe da Jadrolinija ima povlašteni položaj prilikom dodjeljivanja koncesija te da, uz pomoć velikih državnih potpora, uništava konkurenciju dampinškim cijenama što iz Jadrolinije nisu željeli komentirati.
Bez obzira stoje li te primjedbe, činjenica je da domaći brodari dosad nisu uspjeli značajnije ugroziti vodeću poziciju državnog brodara. Hoće li to učiniti strana konkurencija, doznat ćemo uskoro.