Festival Dani komunikacija održat će se od 28. do 31. ožujka 2019. godine u hotelu Lone u Rovinju. Odgovore na globalna pitanja u komunikacijskoj industriji iz prve ruke saznat ćemo od cijenjenih predavača iz cijelog svijeta koji će na tri dana postati dio rovinjske zajednice, a ostatak otkriva Jan Jilek iz IAB-a, koji je uz HURA-u organizator festivala
Kroz svoju bogatu karijeru pokrenuli ste mnoge starupove, većinom oglasne mreže (Httpool, Pogodak.hr, AdServer.hr). Možete li nam ukratko objasniti što su to zapravo oglasne mreže i kako ste se odlučili upravo za ovu branšu?
Da, sudjelovao sam u pokretanju prve oglasne mreže Httpool i pokrenuo dvije dodatno ad-net i Xclaim. Nakon toga pokrenuo sam lokalnu tražilicu, a paralelno s mrežama vodio i pokrenuo servis za 'najam' oglasnih servera. Oglasne mreže su firme koje grupiraju veći broj manjih i srednjih web medija koji nisu u njihovom vlasništvu i preko jedinstvenog oglasnog sustava prodaju oglasni prostor na njima. Grupirajući njihov oglasni prostor pokušavaju konkurirati većim medijima te za manje i srednje ugrabiti dio oglasnog kolača pri čemu s medijima koji su im u mreži dijele prihode. A razlog zašto sam se baš time krenuo baviti je što nisam znao mnogo toga o izdavaštvu niti je to bilo moje polje interesa. Dakle, kako nisam pokretao website koji bi prodavao oglasni prostor u to vrijeme, pokrenuo sam firmu koja će za druge websiteove prodavati oglasni prostor. U to vrijeme nije bilo puno drugih mogućnosti. One koje su bile, poput pokretanja Internet tražilice, sam iskoristio. Uvijek sam bio zainteresiran za oglašavanje i tehnologiju te sam u tom području gradio svoje ekspertize.
Vi ste svoju karijeru počeli graditi 2002. godine. Kako se startup scena u Hrvatskoj promijenila i gdje danas vidimo najveće razlike?
Mislim da je to jako teško za opisati. Možete li danas zamisliti da Internet u Hrvatskoj gotovo i ne postoji? Penetracija Interneta u Hrvatskoj u to vrijeme je bila 5%. Dakle 5% Hrvata je barem jednom mjesečno koristilo Internet. Postojalo je možda 30ak websiteova koji su imali 'redovite' posjetitelje. A udio koji se odvajao za Internet oglašavanje je bio možda 0,5%, nitko tada u Hrvatskoj nije oglašavao na Googleu, klijenti nisu imali svoje web stranice. Bilo nas je svega par koji smo se na neki način time bavili. Danas je Internet ogroman dio naše svakodnevice, a i oglasnih budžeta.
Također ste predsjednik IAB Hrvatska (Interactive Advertising Bord) i neizostavan ste član organizacijskog odbora festivala Dani komunikacija. Kako se snalazite u obje uloge i možete li nam otkriti što nas posebno očekuje ove godine na festivalu?
Kako sam već spomenuo u prošlom odgovoru, želio sam se baviti Internet oglašavanjem, ali kada sam kretao tržište gotovo i nije postojalo i trebalo ga je razviti. U to vrijeme mogli smo ga razvijati samo uz kontinuiranu edukaciju i to me također na neki način oblikovalo. Krenuli smo od direktnih razgovora s klijentima i agencijama, pa sam onda počeo komunicirati s IABom i dobio licencu da pokrenem IAB u Hrvatskoj, pa pokrenuo prve konferencije za internet oglašavanje FuturAd i preko FuturAd-a nastavio IdejuX koja je prerasla u današnje Dane Komunikacija. Bez obzira na ulogu, cilj je isti, unaprijediti tržište. A što će biti posebno na Danima Komunikacije? Osim sto nam dolazi najveći celebrity u globalnoj oglasnoj industriji Sir Martin Sorrell, ono što mene jako veseli je sto ćemo dosta pričati o umjetnoj inteligenciji i njezinoj primjeni u oglašavanju, a i šire u marketingu.