sve zbog rata

Je li pred nama nezabilježena nestašica dizela? Provjerili smo što se događa

18.09.2023 u 12:59

Bionic
Reading

Najveći svjetski proizvođači i prerađivači sirove nafte nikako ne mogu proizvesti dovoljno dizelskog goriva - zbog stalnih manjkova cijene rastu i podržavaju visoku inflaciju, a nedovoljne količine tog goriva već ostavljaju posljedice na industriju i prijevoz

Cijene sirove nafte ovih dana snažno su skočile i već su iznad 95 dolara po barelu, no to nije ništa u usporedbi s rastom cijena dizela na robnim burzama. U SAD-u ga plaćaju više od 140 dolara po barelu, a u Europi je cijena dizela ovog ljeta skočila za 60 posto.

Situacija s opskrbom mogla bi postati još gora. Saudijska Arabija i Rusija zabranile su proizvodnju nafte bogate dizelom i najavile da će restrikcije ostati na snazi do kraja godine, kada potražnja za tim gorivom, koje se može koristiti i za ogrjev, inače snažno raste.

Bloomberg piše da se rafinerije diljem svijeta muče s proizvodnjom dovoljne količine dizelskog destilata, a toplinski val koji je ovog ljeta pogodio sjevernu hemisferu prisilio je mnoga postrojenja da rade sporije nego inače, zbog čega su potrošene ionako niske zalihe.

Nedostaje i kerozina, ali i benzina, kažu za Bloomberg analitičari iz američke investicijske banke Goldman Sachs. Goleme posljedice na proizvodnju goriva ostavila je i pandemija koronavirusa, kad su zatvorene mnoge manje profitabilne rafinerije.

Zasad ostaju samo nade da će se kriza s dizelom ublažiti jer dolaskom hladnog vremena rafinerije mogu efikasnije raditi. Prema bankarskim analitičarima, marže na dizel su prenapregnute, zbog čega mnoge tvrtke ne žele proizvoditi prijašnje količine, a glavni problem je i dalje Rusija, najveći svjetski proizvođač dizela koji u sklopu paketa sankcija ne smije izvoziti ga u EU.

Benzinska postaja
  • Benzinska postaja
  • Benzinska postaja
  • Benzinska postaja
Benzinska postaja Izvor: Pixsell / Autor: Josip Regovic/PIXSELL

Kina, također veliki proizvođač dizela, malo je podigla kvote za izvoz, no na azijskom tržištu također nema dovoljno goriva da bi se pronašli viškovi koji bi došli do Europe. Rezerve dizela u SAD-u trenutačno su ispod uobičajenih sezonskih razina, a rezerve u zemljama OECD-a niže su nego prije pet godina.

Skupi dizel jako utječe na opću stopu inflacije jer se gotovo cijela prijevoznička industrija pogoni tim gorivom i kad poskupljuje ono, poskupljuju i usluge prijevoza, a taj se trošak seli na tvrtke i proizvođače.

'Osnovni je problem na strani ponude', rekao je za Bloomberg naftni stručnjak Eugene Lindell te zaključio: 'Europske rafinerije nisu bile u mogućnosti povećati opskrbu tijekom ljeta zbog nesređenih i velikih planiranih isključenja, što je dovelo do nestašica zaliha pred zimu.'