Nekad mala nizozemska tvrtka se u proteklih četvrt stoljeća pretvorila u globalnu korporaciju koja nudi smještaj na više od dva milijuna lokacija, sa stalnim rastom prihoda te uz neto dobit koja je lani dosegnula gotovo četiri milijarde dolara
U trenucima u kojima se može čuti da prve rezervacije za ovogodišnju turističku sezonu u Hrvatskoj ne izgledaju bajno s mnogo se zavisti mogu pogledati poslovni i financijski rezultati internetskog servisa Booking.com, preko kojeg tisuće i tisuće turista svakodnevno rezerviraju svoj smještaj, između ostalog na brojnim lokacijama u Hrvatskoj. Krajem prošlog tjedna objavljeni su rezultati za prošlu godinu, najuspješniju u povijesti kompanije.
Ukupni prihodi tvrtke Booking Holdings, pod čijom kapom posluje Booking.com, lani su dosegnuli 14,5 milijardi dolara, petnaestak posto više nego godinu prije, a neto dobit bila je tek za mrvicu niža od zavidnih četiri milijarde dolara. Financijski izvještaji kompanije pokazuju da holding godinama ostvaruje konstantan rast prihoda – u 2014. godini oni su iznosili 8,4 milijardi - a neto dobit se u četiri godine koje su prethodile 2018. uglavnom kretala u rasponu od 2 do 2,5 milijardi dolara, da bi lani naglo skočila.
Booking.com svoju je povijest započeo još prije 23 godine kao mala tvrtka koju su osnovali nizozemski entuzijasti. Servis za rezervaciju smještaja bookings.nl se 2000. godine spojio s konkurentskom tvrtkom Bookings Online i zajednička kompanija počela je koristiti internetsku adresu booking.com. No Booking.com je karakterističan i po tome što je postao dijelom neuobičajene priče u modernom digitalnom korporativnom svijetu.
Nizozemska tvrtka se, naime, našla usred jedne od vrlo rijetkih uspješnih priča o poslovnom i korporativnom zaokretu u nekoj od digitalnih kompanija. U posljednjih četvrt stoljeća mnoge su internetske kompanije doživjele strelovit rast i popularnosti i prihoda da bi, neke nakon sloma na burzi, neke iz drugih razloga, u dogledno vrijeme nestale usprkos brojnim pokušajima da im se u optičke vodove i servere ubrizgaju novi bitovi i bajtovi.
HLADNOĆA KOJA OSVAJA
Zavirite u nevjerojatne hotele građene samo od leda
Jedna od najpoznatijih takvih korporativnih priča je Yahoo, koji je kao internetski adresar prethodio današnjem gigantu Googleu. Yahoo je u jednom trenutku bio najpopularnija stranica za pretraživanje na internetu, no niz loših poslovnih odluka kroz godine doveo ga je do današnje situacije pukog preživljavanja.
Slično je prijetilo i američkoj kompaniji Priceline, osnovanoj 1997. godine, koja je isprva vodila internetsku turističku agenciju na stranicama priceline.com. Zahvaljujući naglom rastu, Priceline je već 1999. izašao na burzu. Godinu kasnije uslijedio je poznati krah cijena dionica internetskih kompanija i Priceline se idućih nekoliko godina borio s velikim problemima.
Početak preokreta uslijedio je 2005., kad je Priceline za 'samo' 135 milijuna dolara preuzeo Booking.com. Tu se transakciju danas smatra jednim od najprofitabilnijih poteza prošlog desetljeća, a za dokaze je potrebno samo baciti oko na današnje rezultate cijelog holdinga. Preuzimanje tvrtke Booking.com je za Priceline bilo toliko sudbonosno da je prije godinu dana i ime cijele grupe promijenjeno u Booking Holdings.
Sjedište tvrtke nalazi se u američkoj saveznoj državi Connecticut, ali najveći dio poslovanja predstavlja Booking.com, koji se i dalje vodi iz Amsterdama. Dapače, buduća zgrada u kojoj će biti smješten Booking.com i koja je trenutno u izgradnji jedina je korporativna nekretnina koju cijeli holding uopće ima u vlasništvu. Booking Holdings je krajem prošle godine zapošljavao oko 24,5 tisuća ljudi, od čega je samo u Booking.comu radilo 17 tisuća.
Holding upravlja sa šest velikih brendova, a to su: Booking.com, Kayak, Agoda, Priceline, Rentalcars.com te OpenTable. Booking.com i Agoda su najviše okrenuti rezervaciji smještaja, s time da je Agoda okrenuta primarno azijsko-pacifičkom tržištu, a Booking.com pokriva cijeli svijet. Od početka prošle godine tvrtka je povezala Booking.com i Rentalcars.com te time proširila svoju ponudu na najpopularnijoj stranici.
Priceline je okrenut sjevernoameričkom tržištu i uz mogućnost rezervacije smještaja korisnici mogu unajmljivati i automobile, kupovati aviokarte ili cjelokupne turističke aranžmane. Slične mogućnosti pruža i Kayak, s time da je taj servis prvenstveno okrenut usporedbi cijena aviokarata, smještaja i drugih turističkih usluga, a OpenTable je usluga za rezervaciju stolova u restoranima.
Gotovo 90 posto, odnosno najveći dio prihoda, holding ostvaruje iz međunarodnog poslovanja, a u tome najveći dio dolazi kroz servis Booking.com. Prema objavljenim podacima, servis je krajem 2018. omogućavao rezervaciju smještaja na otprilike 2,18 milijuna lokacija u 230 država i teritorija, od čega su oko 436 tisuća lokacija bili hoteli, dok su ostatak činili drugi smještajni kapaciteti, poput privatnih stanova, kuća, apartmana i raznih drugih.
Ukupna vrijednost svih aranžmana i usluga koji su lani ugovoreni preko raznih servisa Booking Holdinga iznosila je 92,7 milijardi dolara i bila je 14 posto viša nego godinu prije, kad je iznosila 81,2 milijarde. Među glavnim brojkama ističu se 760 milijuna noćenja, 73 milijuna dana iznajmljenih automobila te prodaja sedam milijuna aviokarata. U segmentima unajmljivanja automobila i prodaje aviokarata lanjski rast bio je relativno suzdržan, a glavni poticaj došao je iz porasta broja rezerviranih noćenja koji je skočio za 13 posto, sa 673 milijuna u 2017. godini.
Najveći konkurenti su im, ovisno o poslovnom segmentu, druge internetske kompanije koje nude slične ili iste usluge: Airbnb, Expedia, Hotels.com, Hotwire, Ctrip i još mnoge druge. No dio konkurencije im predstavljaju i klasični turoperateri i turističke agencije poput American Expressa, TUI-ja, Thomas Cooka i drugih.
Dionice Bookinga izlistane su na američkoj burzi NASDAQ i najveći vlasnici su im institucionalni ulagači, odnosni fondovi i banke, poput tvrtki za upravljanje fondovima T. Rowe Price te Vanguard Group, poznati strateški investitor Blackrock ili investicijska banka State Street, jedna od najstarijih američkih banaka. Tržišna vrijednost Bookinga ovih dana kreće se oko razine od 77 milijardi dolara, a u posljednje tri godine vrijednost dionice porasla je sedamdesetak posto.
Koliko god se u ovom trenutku možda činilo da se Hrvatskoj ne smiješi još jedna rekordna sezona, Booking Holdings, kojem je sezona cijela godina, a tržište cijeli svijet, izgleda ima sve predispozicije i ove godine nastaviti rasti zavidnim stopama.