turističke kompanije

Kako je pandemija utjecala na poslovanje hrvatskih hotelijera; koronavirus srezao očekivanja i planove

05.11.2020 u 09:06

Bionic
Reading

Analiza financijskih rezultata turističkih kompanija izlistanih na Zagrebačkoj burzi u prvih devet mjeseci pokazala dubinu krize s kojom je taj sektor suočen. Prvi podaci pokazuju i kako bi donedavne procjene o 30 posto prihoda do kraja godine mogle pasti u vodu s obzirom na to da dobar dio kompanija taj rezultat bilježi s trećim kvartalom

Prema podacima iz izvješća, Valamar Riviera stabilizaciju poslovanja očekuje tek u 2022. ili 2023. godini, a za sljedeće godinu najavljeno je i značajno smanjenje investiranja, pa će tako kompanija u sljedećoj godini uložiti 70 milijuna kuna, dok će još 36 milijuna kuna uložiti tvrtka Imperial Rab, piše Jutarnji list.

Sve skupa, naš je najveći hotelijer u prvih devet mjeseci ove godine ostvario 33 posto lanjskog prihoda u istom periodu, a noćenja su uslijed pandemije pala za 65,2 posto.

Iz financijskog izvješća je vidljivo i da je Valamar prilično aktivno radio na upravljanju pandemijom covida-19: tvrtka je osnovala poseban Odbor za upravljanje rizicima, koji se bavio procjenom rizika i određivanjem mjera, članovima Nadzornog odbora i Upravi plaće su smanjenje 30 posto, a tvrtka je uvela i poseban program 'Pauza, restart', u svrhu očuvanja radnih mjesta, koji planira zadržati do proljeća 2021. godine.

Valamar procjenjuje da će na kraju godine imati neto gubitak, piše ovaj dnevni list.

Maistra tako u svojem financijskom izvješću za prva tri kvartala ove godine navodi da gubitak iznosi 32 milijuna kuna, i to usprkos činjenici da je tvrtka u prva tri kvartala uspjela ostvariti "čak" 45 posto lanjskih prihoda u istom periodu, odnosno 41 posto lanjskih volumena u smislu dolazaka odnosno noćenja.

Najmanji padovi volumena ostvareni su u segmentu kampinga te najluksuznijih dijelova portfelja, a i ova je tvrtka izvijestila da je aktivno radila na optimizaciji poslovanja - investicije su smanjene za 50 posto, a tvrtka je na ime državnih potpora te otpisa obveza ostvarila prihod od 34 milijuna kuna.

  • +12
Turisti na pulskoj plaži Izvor: Pixsell / Autor: Srećko Niketić

Najmanji pad prihoda od tvrtki koje su svoja izvješća objavile na Burzi imaju Jadran Crikvenica hoteli, no kako se navodi u financijskom izvješću objavljenom na stranicama Zagrebačke burze, to je posljedica činjenice da su u 2020. ušli s novim kapacitetima, odnosno fizičkim porastom od 15 posto.

Rezultati za prva tri kvartala ove godine pokazuju da je tvrtka ostvarila prihode na razini 66 posto lanjskog rezultata te 58 posto u smislu noćenja, no navodi se da je realan pad prihoda od početka godine ipak manji za 43 posto, što bi značilo da je ostvarila 57 posto prošlogodišnjeg rezultata.

Gubitak na kraju trećeg kvartala iznosi 28 milijuna kuna, djelomično i kao posljedica činjenice da je kompanija, rezovima usprkos, imala porast rashoda u iznosu od 14 posto, i to zbog amortizacije objekata koji su u najmu, a značajno su utjecali na rezultate.

I ova je kompanija koristila državne potpore za očuvanje radnih mjesta, za što je primila 5,5 milijuna kuna.

Rezultati kompanije Arena Hospitality Group pokazuju, pak, da je ta tvrtka, usprkos tome što se Hrvatska ove godine smatrala pobjednikom sezone, najlošije rezultate ostvarila baš na njezinu području, s tek 31,2 posto lanjskih prihoda u istom periodu.

Ipak, u istom su razdoblju dovršena ulaganja od 212,7 milijuna, a u kompaniji su ustvrdili i da raspolažu sa 520 milijuna kuna na računu, što bi im trebalo omogućiti normalno poslovanje i u 2021. godini.

Plava laguna u svojem je financijskom izvješću navela da u prva tri kvartala bilježi 38 posto lanjskih prihoda te 34 posto lanjskog turističkog prometa, a najbolje rezultate ostvarila je u segmentu kampova, koji u prvih devet mjeseci bilježe pad prometa na razini 58 posto dok je pad u hotelima i apartmanima 74 posto.

Podaci su više-manje u skladu s analizom poslovanja hotela koju su radili konzultantska kuća Blue Rock i opatijski Fakultet za menadžment u turizmu i ugostiteljstvu, a koja je pokazala da su hoteli samo u ljetnoj sezoni izgubili 72 posto prihoda, i to kao posljedicu pada broja noćenja od 64 posto te prihoda po noćenju od 22 posto, navodi Jutarnji list.