Kineski BYD bio je predmet pošalica 2007., kad je prezentirao svoj najnoviji model na sajmu automobila u Guangzhou. Neujednačeno lakiran i s neprecizno postavljenim vratima, automobil je izazivao podsmijehe predstavnika tvrtki iz SAD-a i Europe. Samo 17 godina kasnije više se nitko ne smije BYD-u
Kineska kompanija krajem prošle godine pretekla je Teslu prema prodaji električnih automobila u svijetu. BYD gradi tvornice u Brazilu, Mađarskoj, Tajlandu i Uzbekistanu, a priprema učiniti to i u Indoneziji i Meksiku. U Europi zauzima sve više tržišnog kolača i na korak je od toga da nadmaši Volkswagen grupu kao tržišnog lidera u Kini.
Prodaja BYD-a, od čega preko 80 posto otpada na kinesko tržište, porasla je za oko milijun automobila u svakoj od posljednje dvije godine. Posljednji proizvođač koji je to uspio u jednoj godini na američkom tržištu bio je General Motors (GM) - i to 1946., nakon što je obustavio prodaju osobnih automobila tijekom četiri prethodne godine zbog Drugog svjetskog rata.
'Rast BYD-a razlikuje se od svega što je industrija vidjela u zadnjih nekoliko desetljeća', kaže Matt Anderson, kustos u Muzeju Henry Ford u Dearbornu u Michiganu.
Sa sjedištem u Shenzhenu, središtu kineske elektroničke industrije, BYD je najviše profitirao na tome što je Kina u potpunosti prihvatila električna i hibridna vozila. Ona trenutno čine oko 40 posto kineskog tržišta, a očekuje se da će sljedeće godine činiti više od polovice svih prodanih automobila u zemlji.
Kao i većina kineskih proizvođača, BYD ne prodaje svoje automobile u SAD-u jer su carine uvedene za vrijeme mandata Donalda Trumpa ostale na snazi, ali Kinezi prodaju Americi - autobuse.
BYD je predvodnik snažnog rasta kineskog izvoza električnih automobila u svijetu. Kompanija tako ubrzano gradi najveće brodove za transport vozila na svijetu, a prvi od takvih divova, nazvan BYD Explorer No. 1, upravo prevozi 5000 električnih automobila iz Shenzhena u Nizozemsku, kamo bi trebao stići do 21. veljače.
Elon Musk, izvršni direktor Tesle, upozorio je na snagu kineskog izvoza električnih automobila u siječnju. 'Iskreno govoreći, mislim da će, ako se ne uspostave trgovinske barijere, uništiti većinu drugih svjetskih kompanija', rekao je Musk.
Snažan rast BYD-a i drugih kineskih proizvođača automobila u Europi potaknuo je istragu Europske komisije o subvencijama kineske države, što bi moglo rezultirati uvođenjem carina. Godišnja financijska izvješća BYD-a pokazuju ukupno 2,6 milijardi dolara državne pomoći od 2008. do 2022. U to nisu uključeni nenovčani vidovi pomoći, poput nepisanog pravila da tvrtke za prijevoz taksijem u Shenzhenu kupuju samo BYD-ove električne automobile.
Iz BYD-a su odbili komentirati tvrdnje o subvencijama države. U izjavi za medije poručili su da njihov novi brod BYD Explorer No.1 'označava značajnu prekretnicu za kompaniju jer se širi na međunarodna tržišta i pridonosi razvoju globalne industrije vozila na električnu energiju'.
Kina je izgradila dovoljno tvornica da proizvede dvostruko više automobila nego što njeno tržište može progutati. To je dovelo do rata cijenama u Kini, posebice između BYD-a i Tesle, s popustima koji donose tvrtkama velike gubitke. Jedan od najnovijih BYD-ovih modela, Seagull, prodaje se po početnoj cijeni od oko 10.000 eura.
Kriza na tržištu nekretnina i pad dionica na burzi čine kineske potrošače trenutno opreznijima pri kupnji automobila. Ali BYD-ovi niski troškovi proizvodnje stavljaju ga u bolju poziciju od većine konkurenata da preživi bilo kakve potrese na tržištu.
Kompaniju je osnovao 1995. kemičar Wang Chuanfu, a i danas joj je na čelu. U početku se bavila proizvodnjom litij-ionskih baterija za mobitele i radila je s tadašnjim liderima na tržištu poput Nokije i Motorole.
Prvi korak u automobilskoj industriji BYD je napravio 2003. godine akvizicijom malog kineskog proizvođača automobila Xi’an Qinchuan Automobilea, a prvi model F3 predstavili su dvije godine poslije. Pokretao ga je motor s unutarnjim izgaranjem, a fokus na elektrifikaciju prebacili su 2008. godine predstavljanjem plug-in hibrida F3DM. Iste godine i fond Berkshire Hathaway Warrena Buffetta investirao je 230 milijuna dolara u BYD.
Kineska kompanija nakon toga još je veći naglasak stavila na električne automobile, a kao prijelomni trenutak pokazale su se baterije Blade, predstavljene 2020. godine. Riječ je o LFP, litij-željezo-fosfatnoj bateriji, od koje su drugi proizvođači počeli odustajati zbog slabe gustoće i zato što su bile preteške za količinu energije koju nude, no BYD je uspio napraviti LFP baterije veće gustoće energije i one su se pokazale iznimno sigurnima.
Tesla je iste te 2020. počeo proizvoditi i prodavati velik broj automobila u Kini, a entuzijazam za električne automobile preplavio je naciju. BYD je bio spreman 'potući se' s velikim američkim konkurentom.
Kompanija i dalje uglavnom prodaje jeftinije automobile s manjim dometom dok Tesla većinom nudi skuplje modele s većim dometom.
Švicarska banka UBS prošle godine utvrdila je da je izrada električne hatchback limuzine BYD Seal koštala 35 posto manje od nešto manjeg Volkswagena ID.3 slične kvalitete i proizvedenog u Europi. Ušteda je samo djelomično došla od LFP baterija.
BYD proizvodi tri četvrtine dijelova Seala. Nasuprot tome, do dvije trećine komponenti za Volkswagen proizvode drugi. BYD je također imao koristi od nižih troškova rada u Kini, iako su oni porasli jer se tvornice natječu u zapošljavanju kvalificiranih radnika.
Kineska kompanija sada ima svoj grad opasan zidinama u Shenzhenu, a posebna željeznica prevozi djelatnike od radničkog naselja do uredskih tornjeva i istraživačkih laboratorija.
No BYD ima još jednu veliku prednost pred Teslom u Kini. Polovica njihove proizvodnje čine plug-in hibridni automobili. Mnoge kineske obitelji kupile su upravo hibrid kao svoj prvi automobil za proslavu lunarne nove godine, kada mnogi odlaze na selo. Većina malih mjesta u Kini ima punjače, ali nedovoljno za velik broj automobila u periodu blagdana.