nema im ravna

Kako je u Kini nastao BYD, konglomerat koji zovu 'ubojicom Tesle'

13.02.2024 u 20:46

Bionic
Reading

Kineski BYD bio je predmet pošalica 2007., kad je prezentirao svoj najnoviji model na sajmu automobila u Guangzhou. Neujednačeno lakiran i s neprecizno postavljenim vratima, automobil je izazivao podsmijehe predstavnika tvrtki iz SAD-a i Europe. Samo 17 godina kasnije više se nitko ne smije BYD-u

Kineska kompanija krajem prošle godine pretekla je Teslu prema prodaji električnih automobila u svijetu. BYD gradi tvornice u Brazilu, Mađarskoj, Tajlandu i Uzbekistanu, a priprema učiniti to i u Indoneziji i Meksiku. U Europi zauzima sve više tržišnog kolača i na korak je od toga da nadmaši Volkswagen grupu kao tržišnog lidera u Kini.

Prodaja BYD-a, od čega preko 80 posto otpada na kinesko tržište, porasla je za oko milijun automobila u svakoj od posljednje dvije godine. Posljednji proizvođač koji je to uspio u jednoj godini na američkom tržištu bio je General Motors (GM) - i to 1946., nakon što je obustavio prodaju osobnih automobila tijekom četiri prethodne godine zbog Drugog svjetskog rata.

'Rast BYD-a razlikuje se od svega što je industrija vidjela u zadnjih nekoliko desetljeća', kaže Matt Anderson, kustos u Muzeju Henry Ford u Dearbornu u Michiganu.

Sa sjedištem u Shenzhenu, središtu kineske elektroničke industrije, BYD je najviše profitirao na tome što je Kina u potpunosti prihvatila električna i hibridna vozila. Ona trenutno čine oko 40 posto kineskog tržišta, a očekuje se da će sljedeće godine činiti više od polovice svih prodanih automobila u zemlji.

Kao i većina kineskih proizvođača, BYD ne prodaje svoje automobile u SAD-u jer su carine uvedene za vrijeme mandata Donalda Trumpa ostale na snazi, ali Kinezi prodaju Americi - autobuse.

BYD je predvodnik snažnog rasta kineskog izvoza električnih automobila u svijetu. Kompanija tako ubrzano gradi najveće brodove za transport vozila na svijetu, a prvi od takvih divova, nazvan BYD Explorer No. 1, upravo prevozi 5000 električnih automobila iz Shenzhena u Nizozemsku, kamo bi trebao stići do 21. veljače.

Elon Musk, izvršni direktor Tesle, upozorio je na snagu kineskog izvoza električnih automobila u siječnju. 'Iskreno govoreći, mislim da će, ako se ne uspostave trgovinske barijere, uništiti većinu drugih svjetskih kompanija', rekao je Musk.

Snažan rast BYD-a i drugih kineskih proizvođača automobila u Europi potaknuo je istragu Europske komisije o subvencijama kineske države, što bi moglo rezultirati uvođenjem carina. Godišnja financijska izvješća BYD-a pokazuju ukupno 2,6 milijardi dolara državne pomoći od 2008. do 2022. U to nisu uključeni nenovčani vidovi pomoći, poput nepisanog pravila da tvrtke za prijevoz taksijem u Shenzhenu kupuju samo BYD-ove električne automobile.

Iz BYD-a su odbili komentirati tvrdnje o subvencijama države. U izjavi za medije poručili su da njihov novi brod BYD Explorer No.1 'označava značajnu prekretnicu za kompaniju jer se širi na međunarodna tržišta i pridonosi razvoju globalne industrije vozila na električnu energiju'.

Kina je izgradila dovoljno tvornica da proizvede dvostruko više automobila nego što njeno tržište može progutati. To je dovelo do rata cijenama u Kini, posebice između BYD-a i Tesle, s popustima koji donose tvrtkama velike gubitke. Jedan od najnovijih BYD-ovih modela, Seagull, prodaje se po početnoj cijeni od oko 10.000 eura.

Kriza na tržištu nekretnina i pad dionica na burzi čine kineske potrošače trenutno opreznijima pri kupnji automobila. Ali BYD-ovi niski troškovi proizvodnje stavljaju ga u bolju poziciju od većine konkurenata da preživi bilo kakve potrese na tržištu.

Kompaniju je osnovao 1995. kemičar Wang Chuanfu, a i danas joj je na čelu. U početku se bavila proizvodnjom litij-ionskih baterija za mobitele i radila je s tadašnjim liderima na tržištu poput Nokije i Motorole.

Prvi korak u automobilskoj industriji BYD je napravio 2003. godine akvizicijom malog kineskog proizvođača automobila Xi’an Qinchuan Automobilea, a prvi model F3 predstavili su dvije godine poslije. Pokretao ga je motor s unutarnjim izgaranjem, a fokus na elektrifikaciju prebacili su 2008. godine predstavljanjem plug-in hibrida F3DM. Iste godine i fond Berkshire Hathaway Warrena Buffetta investirao je 230 milijuna dolara u BYD.

Kineska kompanija nakon toga još je veći naglasak stavila na električne automobile, a kao prijelomni trenutak pokazale su se baterije Blade, predstavljene 2020. godine. Riječ je o LFP, litij-željezo-fosfatnoj bateriji, od koje su drugi proizvođači počeli odustajati zbog slabe gustoće i zato što su bile preteške za količinu energije koju nude, no BYD je uspio napraviti LFP baterije veće gustoće energije i one su se pokazale iznimno sigurnima.

Tesla je iste te 2020. počeo proizvoditi i prodavati velik broj automobila u Kini, a entuzijazam za električne automobile preplavio je naciju. BYD je bio spreman 'potući se' s velikim američkim konkurentom.

Kompanija i dalje uglavnom prodaje jeftinije automobile s manjim dometom dok Tesla većinom nudi skuplje modele s većim dometom.

Švicarska banka UBS prošle godine utvrdila je da je izrada električne hatchback limuzine BYD Seal koštala 35 posto manje od nešto manjeg Volkswagena ID.3 slične kvalitete i proizvedenog u Europi. Ušteda je samo djelomično došla od LFP baterija.

BYD Seal Izvor: EPA / Autor: RUNGROJ YONGRIT

BYD proizvodi tri četvrtine dijelova Seala. Nasuprot tome, do dvije trećine komponenti za Volkswagen proizvode drugi. BYD je također imao koristi od nižih troškova rada u Kini, iako su oni porasli jer se tvornice natječu u zapošljavanju kvalificiranih radnika.

Kineska kompanija sada ima svoj grad opasan zidinama u Shenzhenu, a posebna željeznica prevozi djelatnike od radničkog naselja do uredskih tornjeva i istraživačkih laboratorija.

No BYD ima još jednu veliku prednost pred Teslom u Kini. Polovica njihove proizvodnje čine plug-in hibridni automobili. Mnoge kineske obitelji kupile su upravo hibrid kao svoj prvi automobil za proslavu lunarne nove godine, kada mnogi odlaze na selo. Većina malih mjesta u Kini ima punjače, ali nedovoljno za velik broj automobila u periodu blagdana.