jedna je naša susjeda

Ove dvije zemlje bit će ključne za globalnu dominaciju Kineza u proizvodnji električnih vozila

19.01.2024 u 21:03

Bionic
Reading

Više od 5000 električnih vozila ukrcano je ovog tjedna na divovski brod u kineskom Shenzhenu za Njemačku i Nizozemsku. Automobili dolaze iz kompanije BYD, a koja je po proizvodnji električnih vozila nadmašila Teslu. Domaće tržište je pokoreno i da bi zadržao svoj poslovni uzlet, BYD mora agresivnije krenuti u svijet, a za to će mu biti ključne dvije zemlje: Mađarska i Meksiko

Iako niti jedna od tih zemalja nema veliko tržište automobila, poslužit će kao odskočne daske za juriš na Europu i Sjevernu Ameriku u nastojanju BYD-a da doista postane poznato globalno ime, piše CNN.

U prosincu se kineska kompanija obvezala otvoriti tvornicu u Mađarskoj, što će biti njezin prvi pogon za proizvodnju osobnih automobila u Europi. Vlada premijera Viktora Orbána rekla je da je to jedno od najvećih ulaganja u povijesti zemlje i da će otvoriti tisuće radnih mjesta u gradu Szegedu. Tvrtka je također iskazala interes za gradnju pogona u Meksiku.

Stručnjaci kažu da će širenje u Mađarskoj i Meksiku pomoći BYD-a da stekne uporište na suprotnim stranama Atlantika, a pritom će izbjeći visoke uvozne tarife. Moglo bi to pomoći BYD-u da se snađe u teškom geopolitičkom okruženju, osobito zato što pojedini europski političari postaju sve oprezniji prema onome što se smatra 'poplavom' kineskih električnih vozila.

Ali oni koji dugo analiziraju poslovanje BYD-a, kompanije koja je nekoć bila relativno nepoznata u inozemstvu i kojoj se čak rugao izvršni direktor Tesle Elon Musk, kažu da njezini potezi nisu samo reakcija na rastući protekcionizam.

'Na ovo bih gledao kao na nastavak njihove globalne ekspanzije', rekao je Tu Le, osnivač konzultantske tvrtke Sino Auto Insights. 'Nije tajna to da imaju velike ambicije za globalnom dominacijom.'

Mađarska postaje sve važnije proizvodno središte u Europi za automobilsku industriju, posebno onu iz Kine. Kineske tvrtke, poput proizvođača baterija CATL i proizvođača automobila Nio, posljednjih godina imale su velike investicije, uz njemačke konkurente Mercedes, BMW i Audi. BYD je već prisutan ondje od 2017., kad je otvorena tvornica električnih autobusa u gradu Komáromu.

S novom tvornicom u Szegedu, tvrtka će dobiti pristup slobodnoj trgovini za svoja osobna vozila. I to ne samo u Mađarskoj — dugogodišnjem gospodarskom partneru Kine — nego i u 26 drugih članica Europske unije.

BYD gradi tvornicu u Mađarskoj
  • BYD gradi tvornicu u Mađarskoj
  • BYD gradi tvornicu u Mađarskoj
  • BYD gradi tvornicu u Mađarskoj
  • BYD gradi tvornicu u Mađarskoj
  • BYD gradi tvornicu u Mađarskoj
    +8
BYD gradi tvornicu u Mađarskoj Izvor: Promo fotografije / Autor: BYD

Također će moći iskoristiti sve prednosti, poput nižih troškova rada i energije u Mađarskoj od onih u drugim regionalnim automobilskim središtima, Francuskoj ili Njemačkoj.

Omogućit će to BYD-u i da izbjegne europske carine od 10 posto na automobile uvezene iz Kine, uz sve daljnje carine nametnute kao rezultat tekuće istrage EU-a o kineskoj državnoj potpori proizvođačima električnih vozila.

Osim ako Bruxelles tome ne doskoči uvođenjem novih pravila koja će ciljati na zemlju podrijetla marke - u ovom slučaju Kinu - umjesto na zemlju proizvodnje.

Slične benefite Kinezi mogu očekivati ​​u Meksiku. Trenutno BYD ne prodaje osobna vozila u SAD-u jer se oni kineske proizvodnje suočavaju s visokim uvoznim carinama od 27,5 posto. To bi se moglo promijeniti ako kineski proizvođač uspostavi proizvodnju u Meksiku, u kojem već prodaje autobuse i automobile.

Prema trgovinskom Sporazumu SAD-a, Meksika i Kanade (USMCA), 75 posto svakog putničkog vozila mora biti proizvedeno u Sjevernoj Americi da bi se izbjegle carine.

Osim pogodnosti kao što su niži troškovi rada i prijevoza, Meksiko se smatra solidnom bazom za BYD jer Tesla gradi pogon u toj zemlji. Američki proizvođač automobila jedan je velikih kupaca BYD-ovih baterija.

BYD, koji je osnovao Wang Chuanfu, učvrstio je svoju reputaciju kod kuće kao proizvođač baterija prije nego što je krenuo u inozemstvo. Prvi međunarodni izlazak tvrtke na strano tržište bio je 1998. godine osnivanjem prekomorske podružnice u nizozemskom Rotterdamu, u kojem je osnovala europsko sjedište.