Sve veći broj teretnih brodova napadnut je u Crvenom moru posljednjih tjedana. Postavlja se pitanje mogu li postojeće tehnologije pomoći u održavanju sigurnosti komercijalnog brodarstva
Jemenski Hutiji, pobunjenici koje podržava Iran, oteli su uz pomoć helikoptera teretni brod Galaxy Leader u južnom Crvenom moru. Uz to su izveli još nekoliko napada, među ostalim norveški tanker MT Strinda pogođen je projektilom.
Kako zaštititi trgovačka plovila od prijetnji nasiljem? Dosad su napadači obično koristili brze čamce da bi prišli nekom trgovačkom brodu, a ne helikoptere, piše BBC. Somalijski pirati postali su zloglasni po tome početkom 2000-ih i protiv njih je razvijen širok raspon smrtonosnih i nesmrtonosnih sustava oružja. Što se dogodilo sa svim tim napravama? Jesu li danas od ikakve koristi za brodove koji plove najopasnijim morima svijeta?
'To je ton vrlo visoke frekvencije. Toliko je glasan da si poželite otkinuti uši', kaže Richard Danforth, izvršni direktor Genasysa, tehnološke tvrtke sa sjedištem u SAD-u.
Danforth opisuje mogućnosti akustičnih uređaja dugog dometa svoje tvrtke, poznatih kao LRAD i predstavljenih početkom 2000-ih. Rani takvi uređaji bili su sposobni emitirati zvuk preko vodene površine na mete udaljene gotovo 500 metara. Iz Genasysa tvrde da su novi modeli sposobni projicirati zvuk do 3000 metara dok automatski prate metu.
Tvrtka tvrdi da je sustav učinkovit čak i ako napadači nose zaštitu za uši. 'Budući da se veći dio ljudskog sluha obrađuje od vibracija malih kostiju u licu i čeljusti, čepići za uši ili slušalice neznatno umanjuju učinke LRAD-a', tvrdi Danforth.
Pojedini veliki komercijalni brodovi, uključujući one kontejnerske, trenutno plove s instaliranim sustavima LRAD. Neki od njih postavljeni su tako da ih članovi posade mogu daljinski kontrolirati s mosta. LRAD-ove također koriste američka mornarica, neke nuklearne elektrane, bogati vlasnici jahti, a jedan sustav čak je postavljen na brani Hoover na rijeci Colorado.
Ali izvješća iz 2008. sugeriraju da je LRAD bio neučinkovit kada su somalski pirati oteli tanker za kemikalije MV Biscaglia, iako Genasys tvrdi da nije ni bio uključen. Sigurnosni tim koji je branio brod bio je prisiljen skočiti u more. S druge strane, posada kruzera 2005. izvijestila je o uspješnoj upotrebi LRAD-a za obranu od somalijskih pirata nakon što je brod napadnut raketnim bacačima.
LRAD je samo jedan od sustava za obranu plovila u vrijeme u kojem su neki od najvažnijih svjetskih vodenih putova postali izuzetno opasni za brodarstvo. Međunarodni pomorski ured (IMB) upozorava da, iako je somalijsko piratstvo danas puno rjeđe, ono nije potpuno neutralizirano te da još uvijek ima slučajeva piratstva u Gvinejskom zaljevu i Singapurskom tjesnacu.
Brodarskim kompanijama na raspolaganju je praktičan priručnik za to kako zaštititi plovila. Zove se BMP (Best Management Practices) i u poglavlju 'Mjere za zaštitu brodova' donosi savjete o očvršćivanju vrata i prozora te osiguravanju da s mosta možete vidjeti što se događa oko plovila.
No to nije sve. 'Razmotrite postavljanje dobro konstruiranih lutki na strateška mjesta oko broda kako biste ostavili dojam većeg broja posade na straži', sugerira vodič. Spominje se i žilet-žica, kao i razni sustavi barijera koji sprječavaju napadače da se popnu na brod. Objašnjava se i kako spriječiti eksplozivne naprave da oštete most: 'Žičane ograde mogu se koristiti za smanjenje učinaka RPG-a (granata na raketni pogon).'
Međutim brojne tehnologije razvijene za zaštitu plovila ne koriste se u trgovačkom brodarstvu. BAE Systems osmislio je laserski uređaj koji bi se mogao upotrijebiti za upozoravanje pirata da se drže podalje, a na bližoj udaljenosti bi ih oslijepio. Glasnogovornik tvrtke kaže da iako su u prošlosti isprobavali ovu tehnologiju protiv njih, takvi proizvodi trenutno nisu postavljeni na trgovačkim brodovima.
Druga tvrtka, QinetiQ, pomogla je u razvoju posebne mreže koja bi se mogla lansirati iz helikoptera na nadolazeće napadačke brodove. U teoriji bi se omotala oko propelera i onesposobila letjelicu. Međutim QinetiQ je za BBC potvrdio da sustav više nije dostupan za dostavu.
Vodeni topovi jedna su od strategija obrane koja je doživjela primjenu. Na vrhuncu piratske krize u Somaliji, švedska tvrtka Unifire AB plasirala je svoje visokotlačne mlaznice kao rješenje, ali čini se da ih više ne prodaje za tu namjenu.
Jedna od, nedvojbeno, otkačenijih ideja koja se pojavila na vrhuncu piratske krize u Somaliji bila je prskanje napadača smrdljivim kemikalijama. Međutim ona nije zaživjela.
'Ono što je zaista zaustavilo piratstvo bili su naoružani stražari na brodu', kaže Chris Long, direktor obavještajnih službi u Neptune P2P Groupu, tvrtki za pomorsku sigurnost. 'Pirati nisu željeli biti ubijeni, samo su htjeli novac i ako bi se pucalo na njih, povukli bi se.'
Neptune P2P Group nudi naoružane sigurnosne kontingente operaterima komercijalnih plovila, iako je potražnja naglo pala u posljednjih godinu ili dvije, kaže Long.
Čak i s takvom zaštitom na brodu, u situaciji kada bi se teško naoružani državni ili politički motivirani napadači, poput Hutija, trebali ukrcati na plovilo, sigurnosni tim vjerojatno ne bi mogao stupiti u sukob s njima. 'Nismo u mogućnosti, nemamo ovlaštenje uključiti se u bilo kakav napad državnih aktera', objašnjava Long. 'Ako bi se, naprimjer, Hutiji pokušali ukrcati, naši bi stražari spustili oružje i pustili ih.'
'Kada je prijetnja veća od malog čamaca punog gusara, gotovo je nemoguće da se trgovački brod obrani', kaže Jakob Larsen, voditelj pomorske sigurnosti udruge Bimco. Napadi vrlo sposobnih vojnih timova, projektila i bespilotnih letjelica natovarenih eksplozivom previše su sofisticirani da bi se odbili. Ne možete postaviti protuzračne ili proturaketne sustave na trgovačke brodove. 'Takva oružja jednostavno nisu dostupna komercijalnom brodarstvu', objašnjava Larsen.
Zasad se kao jedina opcija koja stvarno može pomoći u zaštiti trgovačkih brodova od povećanih prijetnji pokazala mornarička zaštita. Američka vojska sad razmatra pratnju komercijalnih brodova u području Crvenog mora, što su mnogi brodari pozdravili.