Samo par tjedana nakon što je SDP-ov ministar Hajdaš Dončić stopirao dovršetak zadarske luke Gaženica, HDZ-ovo zadarsko izaslanstvo na čelu s kandidatom za gradonačelnika Božidarom Kalmetom utjehu je potražilo kod predsjednika Ive Josipovića, koji im je obećao podržati projekt. No budući da je predsjednik u priopćenju izrazio želju da se luka dovrši 'što prije', na čemu inzistiraju Zadrani, ali da se i provedu 'uštede', na čemu inzistira SDP-ov ministar, nejasno je koliko je Kalmeti i zadarskom izaslanstvu koristio prijem na Pantovčaku
Uoči lokalnih izbora, SDP-ov ministar prometa, pomorstva i infrastrukture Siniša Hajdaš Dončić, zaustavio je veliki projekt u Zadru odlukom da za treću, završnu fazu izgradnja terminala luke u Gaženici moraju pronaći koncesionara koji bi upravljao lukom i investirao u dovršetak izgradnje. Za Gaženicu je Božidar Kalmeta u vrijeme ministarskog mandata osigurao državna jamstva za dva kredita europskih banaka u iznosu 220 milijuna eura, dogovorio još 16 milijuna eura iz državnog proračuna i povezao je brzom priključnom cestom s autoputom. Ideja je bila da se tek nakon dovršetka krene u potragu za koncesionarom, no Hajdaš Dončić, koji ugovor za Gaženicu smatra 'moralno štetnim', želi ih odmah uključiti.
U Zadru je još od devedesetih na vlasti ista stranka – HDZ, kojim upravlja Božidar Kalmeta, godinama jedan od najmoćnijih političara koji je i osigurao ovaj ambiciozni infrastrukturni projekt. Sada HDZ-ovci tvrde da ih zakida SDP-ova vlast te da ministar Hajdaš Dončić tezom da je Gaženica preskup i megalomanski projekt želi umanjiti Kalmetine šanse na predstojećim lokalnim izborima.
Podršku da se luka dovrši po sadašnjem projektu i ugovorenom načinu financiranja zatražili su od Ive Josipovića. 'Predsjednik Republike izrazio je zadovoljstvo ambicioznim projektom, preporučio da se naprave moguće uštede koje uvažavaju sadašnje stanje javnih financija i gospodarstva te da se dovrši projekt i što prije stavi u funkciju razvoja i zapošljavanja', priopćili su u petak iz Josipovićeva ureda, na što su lokalni zadarski mediji objavili da je predsjednik podržao ključni gradski projekt.
S obzirom na to da predsjednik spominje 'što prije', ali i neizbježne 'uštede', zamolili smo komentar u Ministarstvu prometa. Znači li to da predsjednik podržava projekt kakvim ga žele zadarski HDZ-ovci, a ne viziju SDP-ova ministra? No ondje nisu htjeli komentirati susret Josipović - Kalmeta, već su samo još jednom ponovili razloge inzistiranja na uvođenju koncesionara prije početka završne faze.
'Razlozi odluke o mogućem nastavku radova po modelu davanja luke u koncesiju stoje u činjenici kako je za projekt izgradnje zgrade terminala na međunarodnom natječaju (2009.) najpovoljnija ponuda izvođača iznosila 49,8 milijuna eura, što iznosi 140 posto više od planiranog. Činjenica je da ni Lučka uprava Zadar nije u mogućnosti vraćati kredit prije 2025. godine, a samo troškovi održavanja objekata podgradnje i nadgradnje, koji ne ovise o prometu u luci, iznosili bi 1,2 milijuna eura godišnje.'
Podsjećaju kako nisu ostvarene pretpostavke Studije gospodarske opravdanosti projekta, jer je u zadnjih šest godina zabilježen blagi pad prometa. Kritiziraju i predimenzioniranost projekta zgrade terminala, 'prema kojem je samo 3.300 četvornih metara planirano za komercijalnu djelatnost, od ukupnih 16.620 kvadratnih metara, čime bi se dovelo u pitanje tekuće održavanje zgrade kao i dodatnih prihoda'.
U Ministarstvu ističu da će se držati rokova i da će luka biti dovršena 2014., kada će premjestiti trajektnu luku iz stare gradske jezgre u Gaženicu. Do kraja mjeseca Lučka uprava Zadar, po nalogu ministarstva, raspisat će međunarodni natječaj za iskazivanje interesa strateških partnera za gradnju zgrade terminala, i to s mogućnošću da to čini prema postojećem projektu ili prema vlastitom projektu. Nakon toga će se u kratkom roku raspisati i koncesijski natječaj za financiranje gradnje i korištenje putničkog terminala.
Dodatni problem u priči o ministrovom zaokretu u načinu financiranja nove zadarske luke je to što će, u slučaju izmjene ugovora o izgradnji, morati odobrovoljiti bankare. U Ministarstvu prometa nam kažu da je prije desetak dana održan sastanak u Ministarstvu financija s bankarima EIB-a i KfW-a, koji financijski prate projekt, na kojem su počeli razgovori o promjeni modela financiranja.