od nule do sile

Kinezi imaju plan: Preko ove zemlje zatrpat će Europu jeftinim električnim autima

17.07.2024 u 12:35

Bionic
Reading

Vodeću poziciju Maroka u afričkoj automobilskoj industriji, zbog trgovinskih sporazuma s EU-om i SAD-om, Peking želi iskoristiti za prodaju svojih električnih automobila i ključnih komponenti na europskom i američkom tržištu

Kineski proizvođači baterija za električne automobile odnedavno se natječu u svojim planovima za gradnju proizvodnih pogona u Maroku, zemlji koja je zbog svog geografskog položaja i sporazuma o slobodnoj trgovini idealna odskočna daska za opskrbu tog tržišta na Zapadu. Država ambicioznim projektima želi unaprijediti već dobro razvijenu automobilsku industriju ulaganjem u razvoj baterija i opskrbu njima proizvođača električnih vozila, javlja RTV Slovenija.

Kinezi ulažu ogroman novac

U lipnju je Gotion High Tech, sa sjedištem u Hefeiju, kineskoj pokrajini Anhui, bio zadnji od četiri kineska proizvođača baterija koji su ove godine najavili izgradnju tvornice u Maroku vrijedne 1,3 milijarde dolara. Na početku bi ona trebala proizvoditi 20 gigavata baterijskih ćelija godišnje, a zatim bi uz dodatna ulaganja od pet milijardi dolara proizvodnja trebala biti povećana na sto gigavata.

Prije Gotiona, u svibnju su kineske tvrtke Hailang i Shinzoom najavile planove za gradnju tvornica u sjevernoafričkom kraljevstvu. Prva bi treba izgraditi pola milijarde dolara vrijednu tvornicu za preradu bakra, a druga će uspostaviti proizvodnju anoda za sličan iznos. Ranije u travnju, kineski BTR potpisao je ugovor s vladom u Rabatu o gradnji tvornice, vrijedne 300 milijuna dolara, za proizvodnju katoda u baterijama za električna vozila.

Marokanska vlada objavila je da tvornicu BTR-a smatra 'prvim korakom prema pretvaranju zemlje u regionalno industrijsko središte'.

Velik broj ovih tvornica smjestio se u Tangieru na sjeveru Maroka, nadomak europskog kontinenta, gdje se već nalaze industrijske zone s američkim, europskim, kineskim i korejskim tvrtkama iz automobilske industrije. U zemlji tako posluje više od 250 automobilskih tvrtki koje su prošle godine pridonijele izvozu s rekordnih 14 milijardi dolara, a automobilska industrija čini 22 posto BDP-a i zapošljava 220.000 ljudi.

'Maroko je izgradio sve od nule u petnaest godina. Prije petnaest godina nismo izvozili automobile', pohvalio se u svibnju u razgovoru za novinsku agenciju AP marokanski ministar trgovine i industrije Rijad Mezur te očekuje da će do 2025. godine država dosegnuti proizvodni kapacitet od milijun automobila godišnje - namijenjenih uglavnom izvozom tržištu. Prema njegovim riječima, sve su to uspjeli širenjem svojih luka, uspostavljanjem zona slobodne trgovine i izgradnjom prometne infrastrukture, odnosno cesta i željeznica.

Slaže se s tim direktor Renaultove marokanske podružnice Mohamed Bachiri, istaknuvši da uspjeh njihove tvrtke, inače najvećeg privatnog poslodavca u zemlji, privlači i druge ulagače, posebice u području proizvodnje baterija.

Jeftina radna snaga

Ulaganje ogromnih sredstava u razvoj automobilske industrije da bi se otvorila nova radna mjesta dio je plana industrijalizacije zemlje iz 2014., navodi AP, što je potvrdio i ministar Mezur, a to pokazuje da su se on i njegovi prethodnici usredotočili na pružanje jeftine radne snage stranim tvrtkama.

'Moja zadaća je otvaranje radnih mjesta', rekao je ministar zemlje u kojoj gotovo trećina stanovništva ima između 15 i 29 godina. Iako prosječna plaća tvorničkog radnika u automobilskoj industriji iznosi samo četvrtinu minimalne plaće u Francuskoj (trenutno 1766 eura), to je još uvijek više od prosjeka u drugom najvećem (nakon Alžira) gospodarstvu Magreba.

Kao vodeći afrički proizvođač automobila, Maroko želi iskoristiti svoju poziciju ne samo za prodor na tržište električnih automobila, već planira igrati važniju ulogu u rastućoj industriji baterija, koja predstavlja najveći trošak u proizvodnji električnih automobila, uspostavom cjenovno konkurentnog lanca vrijednosti.

Zemlja bogata nalazištima fosfata

U proizvodnji litij-ionskih baterija Maroko cilja na bogata nalazišta fosfata jer se sa Zapadnom Saharom, koja je pod marokanskom okupacijom, može pohvaliti s čak 70 posto svih svjetskih rezervi te će ih pokušati iskoristiti s novootkrivenih nalazišta litija za proizvodnju litij-željeznih LFP fosfatnih baterija, a planira se etablirati i na tržištu litij-nikal-mangan-kobalt (NMC) baterija zbog značajnih rezervi mangana i kobalta.

To što mnogi novi ulagači dolaze iz Kine ne čudi jer drugo najveće svjetsko gospodarstvo već neko vrijeme dominira svjetskom proizvodnjom baterija za električna vozila i kontrolira većinu tržišta važnog za energetsku tranziciju, na kojem se Maroko također želi nametnuti kao vodeći proizvođač u nadolazećim godinama.

'Maroko za Kineze ima neke prednosti u odnosu na druge zemlje. Ne samo da ima dobar geografski položaj, već ima i stabilno gospodarsko, društveno i političko okruženje s kvalificiranom i pristupačnom radnom snagom', rekao je kineski veleposlanik u Rabatu Li Changlin, opisujući privlačnost te zemlje za automobilsku industriju.

'Nemamo nikakav lanac opskrbe, to tek treba uspostaviti. I mora se priznati da se uspostava lanca opskrbe LFP baterijama događa u Maroku, a ne u Europi', rekao je Sebastian Wolf, glavni operativni direktor za baterije u Volkswagenu sredinom lipnja.

Sporazum o slobodnoj trgovini s EU-om i SAD-om

Jedna od glavnih prednosti koju Li nije spomenuo su sporazumi o slobodnoj trgovini koje Maroko ima s Europskom unijom i Sjedinjenim Državama, što mu omogućuje bescarinski pristup američkom i europskom tržištu. Kineski proizvođači se pak bore s trgovinskim barijerama nakon što su Washington i Bruxelles nametnuli dodatne carine na uvoz njihovih električnih automobila zbog optužbi da iskorištavaju nepravedne državne subvencije kako bi tu prepreku mogli zaobići preko Maroka.

Europski proizvođači električnih automobila optužuju kineske konkurente za nelojalnu konkurenciju jer uživaju znatno povoljnije uvjete u opskrbnim lancima, što im omogućuje da ponude niže cijene za svoja vozila. Upravo zbog straha od jeftinih kineskih električnih automobila na američkom tržištu, i u SAD-u su ovog svibnja uvedene dodatne carine te su učetverostručene.

Ulaganjem u Maroko, u kojem također imaju mnoga zajednička ulaganja sa zapadnim tvrtkama, kineski se proizvođači nadaju da će ubiti dvije muhe jednim udarcem, jer marokanski sporazum o slobodnoj trgovini s Europskom unijom olakšat će im izvoz električnih automobila te njihovih komponenti i na europsko tržište.

U bliskoj budućnosti najveći proizvođač automobila među afričkim i bliskoistočnim zemljama zadao si je cilj iskoristiti svoju vodeću poziciju u energetskoj tranziciji te planira postati jedan od glavnih dobavljača baterija za električna vozila. No pritom će morati paziti da ne ugrozi interese SAD-a i EU-a jer oni u posljednje vrijeme na sve načine pokušavaju smanjiti ovisnost o Kini u svojim opskrbnim lancima.