Smanjenje učinkovitosti i potencijalno ugrožavanje sigurnosti zračnog prometa neminovna je posljedica preopterećenosti kontrolora letenja i manjka stručnog kadra, što je ključni razlog štrajka članova Hrvatskog strukovnog sindikata kontrolora letenja koji će započeti u četvrtak 21. srpnja 2022. godine u 7 sati
Rezultat je to višemjesečnih pregovora koji su započeli još 24. ožujka 2022. godine i niza neuspješnih pokušaja postizanja dogovora s Upravom Hrvatske kontrole zračne plovidbe, koja u konačnici nije pokazala razumijevanje za zahtjeve kontrolora letenja, u čijim se smjenama već sada bilježe rekordne brojke praćenja zrakoplovnih operacija na našem nebu, čak i u odnosu na pretpandemijske godine, ističu iz HSSKL-a.
Naime članovi Sindikata predlažu korigiranje općeg dijela kolektivnog ugovora, što podrazumijeva optimalnu raspodjelu dnevnog i tjednog odmora. To bi bilo omogućeno uz ukidanje prekovremenih smjena te ukidanje pripravnosti na poziv, a sve u svrhu smanjenja rizika od povećanog stresa (tzv. burnout). Također, ističu da nakon noćne smjene kontrolorima mora biti omogućen odmor od minimalno 48 sati te da za kraći odmor od 48 sati poslodavac mora dobiti pisani pristanak radnika, u što bi trebali biti uključeni svi zaposlenici koji rade operativno i u smjenama, a ne samo kontrolori.
Apel HSSKL-a usmjeren je i na usklađivanje koeficijenata s razinom inflacije, s obzirom na negativne gospodarske trendove uzrokovane pandemijom i nestabilnom situacijom na istoku Europe, a što je omogućeno i regulativom EU-a koju već provodi većina zemalja Funkcionalnog bloka zračnog prostora središnje Europe (FAB CE) u okruženju, poput Austrije, Mađarske, Slovenije i Češke.
'Poznato je da je naš posao jedan od najstresnijih na svijetu i da kontinuirano upozoravamo na preopterećenost i rizik od povećanog stresa. Zbog toga je potrebno što prije prilagoditi uvjete rada kako bi se spriječilo ugrožavanje sigurnosti zrakoplovnog prometa. Smatramo da bi ispunjavanje naših zahtjeva trebalo biti na vrhu ljestvice prioriteta, zbog čega se ipak nadamo razumijevanju i dogovoru s Upravom Hrvatske kontrole zračne plovidbe, a sve kako bi, što je moguće prije, bio osiguran nesmetani rad svih zračnih luka', izjavio je Krešimir Rakoci, predsjednik Hrvatskog strukovnog sindikata kontrolora letenja koji okuplja 365 članova.
Od prvog dana štrajka kapacitet, odnosno broj zrakoplova koji prelijeću Hrvatsku, bit će smanjen na 40 posto ukupnog propisanog kapaciteta. Što se tiče prometa na zračnim lukama, on će ostati nepromijenjen do subote 23. srpnja, otkada će kapaciteti svih zračnih luka u Hrvatskoj, osim Zračne luke Osijek, biti smanjeni na 50 posto ukupno planiranih zrakoplova.