Početkom srpnja Hrvatski zavod za zapošljavanje (HZZ) ponovno je aktivirao poticaje za samozapošljavanje, ali pod drugačijim uvjetima nego ranije. Provjerili smo koje kriterije po novome trebate ispuniti ako želite pokrenuti posao uz državnu pomoć
U paketu novih mjera za očuvanje radnih mjesta aktivirana je i mjera poticanja samozapošljavanja, privremeno obustavljena sredinom ožujka. Ako ste nezaposleni i odlučite se na pokretanje vlastitog posla, od početka srpnja opet možete ostvariti pravo na sufinanciranje opravdanih troškova, ali po novim pravilima.
Izmjene se odnose na trajanje mjere, prihvatljive djelatnosti i visinu subvencije. Prema novim uvjetima, ugovorno razdoblje traje 24 mjeseca u odnosu na dosadašnjih 12. Korisnici potpore su obavezni u prvih 12 mjeseci mjere opravdati potporu, a drugih 12 mjeseci održavati poslovnu aktivnost uz samostalno podmirivanje obveza doprinosa.
Iznos potpore za samozapošljavanje po novome određuje se prema budućoj djelatnosti poslovnog subjekta, a u skladu s Nacionalnom klasifikacijom djelatnosti.
'Izmjena kriterija za potporu male vrijednosti za samozapošljavanje nužna je radi kvalitetnog odabira korisnika potpore koji zaista žele ići u poduzetništvo te radi boljeg iskorištavanja sredstava potpore. Stoga je najviši iznos potpore sada predviđen za djelatnosti koje su visoko radno intenzivne i kojih nedostaje na tržištu, poput prerađivačke industrije i svih djelatnosti u građevinarstvu', pojašnjavaju iz HZZ-a.
Dvije skupine korisnika
Potpora za samozapošljavanje može se dodijeliti za dvije skupine korisnika, i to u iznosima od 75 tisuća kuna do sto tisuća kuna, ovisno o djelatnosti. Za obje skupine moguće je odobriti i dodatnih 10 tisuća kuna za jedan poslovni subjekt ako se potpora za samozapošljavanje kombinira s osposobljavanjem na radnom mjestu.
Skupinu do 100 tisuća kuna čine djelatnosti koje pripadaju u područja: rudarstva i vađenja, prerađivačke industrije, opskrbe vodom, uklanjanja otpadnih voda i gospodarenja otpadom, djelatnosti sanacije okoliša te građevinarstva.
Skupina do 75 tisuća kuna dodjeljuje se djelatnosti trgovine na veliko i na malo, prijevoza i skladištenja, zatim za stručne, znanstvene i tehničke djelatnosti, administrativne i pomoćne uslužne djelatnosti, djelatnosti u sektoru obrazovanja, zdravstvene zaštite i socijalne skrbi te za sve ostale uslužne djelatnosti.
Ako poduzetnički pothvat zajednički pokreće više nezaposlenih osoba, ukupni poticaji mogu narasti i do 320.000 kuna. Pritom treba naglasiti da u tom slučaju samo jedna osoba može ostvariti maksimalni iznos potpore, dok drugi suosnivači mogu dobiti najviše 55.000 kuna.
Ispalo desetak djelatnosti
Za neke djelatnosti više se ne može dobiti potpora. Riječ je o desetak djelatnosti koje, prema kriterijima, nisu prihvatljive za financiranje, poput poljoprivrede, financijskih djelatnosti, osiguranja i poslovanja nekretninama. Potpora se ne može dobiti ni za djelatnosti sezonskog karaktera, uključujući one vezane uz turističku sezonu.
Također, ukinut je regionalni karakter mjere u smislu iznosa potpore, ali je obrascem ocjenjivanja postignuto dodatno vrednovanje projekata koji dolaze iz najnerazvijenijih jedinica lokalne samouprave, a radi omogućavanja bolje iskoristivosti potpore za korisnike uvedena je isplata potpore u jednokratnom iznosu.
Osobe koje namjeravaju preuzeti postojeće poslovanje kroz novi subjekt od člana obitelji ne mogu ostvariti potporu, kao ni osobe koje traže potporu i namjeravaju registrirati trgovačko društvo, a imaju ovrhu po privatnim računima čiji iznos prelazi 20 posto iznosa tražene potpore.
Zahtjevi za dodjelu potpore zaprimaju se najkasnije do 31. listopada ove godine, odnosno do iskorištenja sredstava. Zahtjevi se ocjenjuju po principu bodovanja na način da su različitim elementima pridruženi unaprijed određeni rasponi bodova. Najveći broj bodova koje je moguće ostvariti je 26, dok je bodovni prag za pozitivnu ocjenu zahtjeva 16, odnosno 18 bodova. O konačnoj ocjeni podnositelji zahtjeva obavještavaju se pisanim putem.
Što morate napraviti
Kao i do sada, za ostvarivanje prava na potporu morate izraditi poslovni plan iz kojeg se vidi da je poslovna ideja financijski isplativa te proći aktivnosti u suradnji sa savjetnikom za samozapošljavanje koje uključuju individualno savjetovanje i edukaciju na radionici za samozapošljavanje.
Uz poslovni plan potrebno je priložiti troškovnik iz kojeg je vidljivo koje troškove planirate pokriti iz subvencije. U prihvatljive troškove za pokretanje biznisa ubrajaju se nabava opreme, strojeva i alata, kupnja informatičke opreme i licenciranih IT programa, zakup poslovnog prostora, plaćanje doprinosa, troškovi knjigovođe, edukacije, registracije poslova i svih ostalih administrativnih troškova.
Neprihvatljivim troškovima smatraju se i nabava rabljene opreme i rabljenih automobila, kupnja robe za daljnju prodaju, najam prostora od člana obitelji, uređenje poslovnog prostora, oglašavanje, pretplate na časopise, komorski doprinosi i službena putovanja.
Svi troškovi moraju biti plaćeni s računa nove tvrtke, dok se troškovi plaćeni u gotovini ne smatraju prihvatljivima.
Detaljne upute s kriterijima odobravanja i načinom korištenja potpora za samozapošljavanje i proširenje poslovanja u 2020. godini možete pronaći ovdje.