Najprije su 2016. godine organizirali prvi craft beer festival u Čakovcu i oduševili nepca lokalnog stanovništva u to vrijeme relativno novim proizvodom. U Međimurju, 'cvjetnjaku Hrvatske', kako mu mnogi tepaju, craft beer revolucija bila je tada još u povojima, a u tom je 'cvjetnjaku' procvala zahvaljujući pivovari Međimurski lepi dečki
Krenuli su te 2016. kao mala pivovara koja je u Daruvaru skuhala prvo međimursko pivo. Rekli su da će razmišljati o vlastitom pogonu ako dosegnu prodaju od 2000 litara mjesečno. Već drugi mjesec došli su na 3000 litara, a kako je priča poprimila ozbiljne razmjere, 5. svibnja 2017. skuhali su prvo craft pivo u svom pogonu pored Starog Hrasta, s kapacitetom od 6000 litara.
Čelni čovjek pivovare Danijel Radek kaže nam da su se širili već nekoliko puta, a lani su se preselili u novi pogon u Mihovljanskoj ulici u Čakovcu. 'Sad nam je kapacitet 50-60.000 litara mjesečno, ovisno o tipu piva koje se kuha', kaže Radek. Na parceli od 5500 četvornih metara nalaze se proizvodni pogon od 1300 četvornih metara, pivnica/kušaonica te dvorište omeđeno tri metra viskom prirodnom ogradom, u kojem održava festival Ljeto u pivovari.
Premda je za svjetske pojmove pivska craft scena relativno mlada, Radek smatra da je tržište u Hrvatskoj razvijeno te da se rade kvalitetne stvari koje se mogu usporediti i s najjačim craft tržištima u svijetu. 'Scena je prijateljska, a i konkurentna u isto vrijeme, svatko traži svoj dio tržišta kako najbolje zna. Dok sve ostane u nekim džentlmenskim okvirima, i ostat će takva', ustvrdio je.
Džin, Međimurski pelinkovac i tonik koji rade sami
Broj trenutno dostupnih piva u njihovoj pivovari stalno se mijenja, ovisno o sezoni, no pokušavaju, kaže Radek, održavati desetak stalnih piva i dva, tri specijala u svakom trenutku. 'Svake godine izbacimo desetak novih stilova; neki zamijene one iz stalne postave, neki su bili kuhani samo jednom', kaže nam.
Pokušali su i s proizvodnjom viskija, a to je, kaže Radek, bio jednokratan izlet koji tržište nikad nije ugledalo jer su ga kroz eksperimente i degustacije – popili. No zato, osim piva, u stalnoj proizvodnji imaju Gin i Međimurski pelinkovac te mješavinu dvaju pića u limenkama: džin i pelin s tonikom. 'Tonik radimo sami od prirodnih sastojaka', navodi Radek.
'Ulaganje u rast i razvoj jedini je ispravan put'
Prošlu godinu su, tvrdi, završili pozitivno, prodaja je i dalje u uzlaznoj putanji, a u ovoj se nadaju malo većem skoku. Ponosni su i na to što upravo završavaju projekt jačanja konkurentnosti poduzeća ulaganjem u digitalnu i zelenu tranziciju, u koji su uložili nešto više od četiri milijuna kuna te za njega dobili bespovratna sredstva kroz fondove EU-a.
Ulaganja se odnose na novu punionicu za limenke, solarnu elektranu, softver i dušikanu. 'U krizi smo više nego ikad naučili da stezanje remena nema smisla; ulaganje u rast i razvoj jedini je ispravan put za nas. Trenutno nam HoReCa (restorani, kafići, hoteli) kanali čine 60 posto ukupne prodaje', navodi Radek, a sveukupna investicija u posljednjih pet i pol godina prelazi deset milijuna kuna.
Pokrenuli izvoz na strana tržišta, zaustavila ih pandemija
Kriza je nezaobilazna tema, a u to vrijeme, 2020. godine, Lepi dečki taman su dogovorili i pokrenuli izvoz na talijansko, francusko i španjolsko tržište. No ti su planovi stali preko noći uslijed pandemije i lockdowna. Tada se, kaže nam Radek, nisu ni okretali izvozu, već su promijenili način, kanale i uvjete prodaje na domaćem tržištu. 'Jedva smo i to pokrivali ljeti', prisjeća se Radek 2020. i 2021.
'Nije to bilo ništa izazovnije od svakodnevnog poduzetništva prije svih tih potresa na tržištu. Jednostavno ne postoji poslovna strategija za takvo nešto, plivaš najbolje što znaš, pa bilo to ponekad i protiv struje. Najvažnije je ne odustati, ne gubiti duh. Novih ideja zasad nam ne nedostaje', kaže odlučno Radek.
I doista je tako, jer nakon izazovnog razdoblja uslijedio je oporavak, a ponovno su se zakotrljali i izvozni planovi i apetiti. Trenutno izvoze u Sloveniju, Italiju i Nizozemsku, a u pripremi je i ostatak tržišta Europske unije. 'U posljednje dvije godine imali smo desetak suradnji sa stranim pivarima iz Bugarske, Mađarske, Slovenije, Srbije, Austrije i Italije', otkriva nam Radek.
'Uživam u razvoju tvrtke, sve bih ponovio'
Što se hrvatskog tržišta i apetita tiče, međimurski pivar kaže da svaka regija u Hrvatskoj ima svoje specifičnosti pa tako ljudi drugačije reagiraju na određene stilove piva.
'I sama razvijenost, a samim time i platežna moć lokalnog stanovništva igra veliku ulogu u tome koji se stil piva bolje prodaje. Svakako je Zagreb najveće tržište u Hrvatskoj, no mi smo se srećom uspjeli dobro disperzirati po cijeloj zemlji, pa nam Zagreb ne čini više od 15 posto prodaje. Lokalno stanovništvo je dobro prihvatilo nas i naša piva, novotarije i male eksperimente. U Međimurju se sva naša piva piju podjednako', kaže.
Trenutno ih je u pivovari zaposleno 11, a Radek ne krije da su im planovi ambiciozni, ali na kraju dana, kaže, sve ovisi o stanju tržišta, izvozu, inflaciji i financiranju.
'Svakako nastavljamo rasti. Ove godine smo si zadali optimističnih 50 posto povećanja prihoda, daljnju promociju limenki kao najboljeg kontejnera za pivo, desetak novih stilova piva, novi koncept festivala i pivnice, novi model pretplate za naša piva kroz NFT, nova premixed pića u limenci, liniju piva s jako niskim udjelom alkohola te još poneka iznenađenja', najavljuje Radek.
Biti pivar je, kaže, zahtjevno poput svakog drugog posla, no ako si posvećen tome, s vremenom to postane igra i uživanje. 'Ovo mi je četvrti ozbiljni posao u životu i sve bih ponovio; svaki od njih je dijelom utkan u mene i doveo me tu gdje sam sad. Trenutno uživam u razvoju tvrtke i novih proizvoda te naravno besplatnom pivu', zaključuje Radek.
Piva ŠČ! i RiČka
Također, na festivalskom prostoru su od 2021. ugostili 40-ak bendova urbanog zvuka, održali brojne promocije, team buildinge, pub kvizove, promocije lokalnih proizvoda, dogovorene su brojne suradnje s bendovima, pjevačima, agencijama...
Posljednjih nekoliko tjedana u Hrvatskoj gotovo pa nema osobe koja nije čula 'Mamu ŠČ!', pjesmu riječkog rock benda Let3, hrvatskog predstavnika na ovogodišnjem Eurosongu.
Eurosong će se održati u svibnju u Liverpoolu, a dotad Let3 radi na svom brendu, od traktora do čarapa, ali i – piva. Nakon pobjede privukli su obožavatelje i pivoljupce Mrletovim pivima ŠČ! i RiČka, koje proizvode upravo Lepi dečki iz Međimurja. Zanimljivo je to da su na pivu ŠČ! riječki rokeri s Lepim dečkima počeli suradnju još prije nekoliko godina, a nakon pobjede na Dori i ono je dobilo svojih pet minuta slave pod svjetlima reflektora.