Iako smo navikli da nas trgovački lanci svaki dan u medijima bombardiraju oglasima, u ponedjeljak je u dnevnim novinama osvanuo jedan malo drugačiji. Diskontni lanac Lidl preko čitave je stranice objavio oglas s kratkom porukom: 'Jedna zemlja, jedna cijena'. Na slici je karta Hrvatske s naznačenim lokacijama Lidlovih dućana, ističe se da 'u svih 86 Lidlovih trgovina vrijede iste cijene' a na dnu stranice u post scriptumu piše: 'Vrijedi i na otocima!'
Iako na prvu čitatelji možda nisu shvatili što im Lidl želi poručiti, oni koji su prošli tjedan pratili medijske istupe Konzumovih vodećih ljudi mogu povezati dva i dva.
Naime najveći lanac u državi – Konzum u vlasništvu Agrokora – u Puli je nedavno održao prezentaciju za novinare u kojoj se vrlo detaljno pohvalio izvrsnim rezultatima poslovanja tijekom prvog polugodišta, a posebno u preuzetim dućanima Mercatora u Hrvatskoj. Agrokor je lani preuzeo slovenski trgovački lanac Mercator, a njegove su trgovine u Hrvatskoj postale Konzumi. Mercator je muku mučio s poslovanjem na hrvatskom tržištu posljednjih godina, ali posljednjih mjeseci ti objekti pod okriljem Konzuma bilježe procvat: neki i rastom prometa od 100 do 150 posto. Ukupno je Konzum tijekom prvog polugodišta ostvario rast prodaje od oko 10 posto (time prihodi Konzuma u Hrvatskoj premašuju sada 16 milijardi kuna godišnje).
Međutim, tijekom konferencije na novinarsko pitanje o cjenovnoj politici Konzuma na kontinentu i obali i otocima u vrijeme ljetne sezone, šef Konzuma Darko Knez potvrdio je da su one različite.
'Nije isto da dostavite šleper robe u dućan u Zagrebu ili malim kamionom trajektom u Korčulu. Te dvije operacije imaju dramatične razlike u troškovima i u skladu s time prilagođavamo cijene', izjavio je Knez. Ilustrirao je to i prihodima: Konzum tijekom jednog dobrog mjeseca izvan sezone ostvari prihod od 900 milijuna kuna dok mu se u srpnju i kolovozu prihod penje na 1,2 milijarde kuna. Koliko je komplicirano poslovati na obali i otocima u vrijeme sezone, najbolje govori podatak da se promet u jednom objektu Konzuma na Rabu poveća 15 puta što iziskuje snažnu logistiku.
Lidlovu reakciju nije trebalo dugo čekati, a bit će interesantno kako će se postaviti i ostali trgovci. U svakom slučaju, ovime se samo još jednom potvrđuje da je maloprodajno tržište u nas izrazito konkurentno te da se na njemu vodi žestoka bitka za svakog kupca.
Lidl je treći lanac po veličini na domaćem tržištu – ispred njega su riječke Plodine – a prihod mu je tijekom 2014. iznosio 3,27 milijardi kuna. Iako je pet puta manji od Konzuma, Lidlove poslovne operacije na tržištu itekako uznemiruju veliki trgovački lanac Ivice Todorića. Valja napomenuti i da Lidl iza sebe ima gazdu deset puta većeg od Agrokorove maloprodaje – njemačku Schwarz grupu čiji prihodi iznose blizu 80 milijardi eura. U grupi posluje i Kaufland.
Važno je međutim istaknuti da Lidl funkcionira kao diskontni lanac u kojem je kupcu u prosjeku na izboru oko 1.200 artikala dok ih je u Konzumu i više od 20 tisuća.
390135, 351594, 351267, 381227