Na terminalu za ukapljeni prirodni plin (LNG) u Omišlju jučer je prvi put obavljen prekrcaj prirodnog plina u tekućem stanju iz FSRU (ploveća jedinica za skladištenje i uplinjavanje) broda LNG Croatia u posebne kamione za prijevoz ukapljenog plina
Hrvoje Krhen, direktor tvrtke LNG Hrvatska, koja upravlja terminalom, ističe za Novi list kako je to ujedno bio prvi prekrcaj takve vrste u svijetu, izravno s FSRU broda u kamione, bez prekrcaja u međuspremnike ili na manja plovila, ali i kako je riječ o svojevrsnom testiranju tržišta za gradnju bunker stanice iz koje će se ukapljeni prirodni plin prekrcavati u plovila i kamione.
LNG Hrvatska prva je tvrtka u jugoistočnoj Europi koja nudi ovu uslugu, za koju su najveći interes pokazale tvrtke iz sjevernog dijela Italije. 'Dosad su najbliži terminali na kojima je moguće ukrcati ukapljeni plin u kamione bili u Marseilleu i u Rotterdamu. Naš terminal je gotovo dvostruko bliže tržištu sjevera Italije, tako da računamo da će nam to biti primarno tržište, a pokazalo se da su svi raspoloživi termini odmah prodani, i to ponajprije tvrtkama baš s tog područja', kaže Krhen.
Gradnja bunker-stanice, podsjećamo, predviđena je projektom gradnje LNG terminala na Krku, a trebala bi biti izgrađena na području petrolejske luke u Rijeci. Prema Krhenovim riječima, interes tržišta za prekrcaj LNG-a u kamione je više nego dobar, pri čemu su svi slobodni termini za tu vrstu prekrcaja u ovom mjesecu rasprodani odmah po objavi nove usluge na LNG terminalu.
Sustav, dodaje, funkcionira tako da LNG terminal zainteresiranim kupcima nudi takozvane 'slotove', odnosno slobodne termine za prekrcaj prirodnog plina s LNG-a Croatia u kamione, a sam plin prodaju zakupci kapaciteta terminala, odnosno tvrtke koje se bave trgovinom plinom. Tijekom ovog mjeseca u LNG-u Hrvatska računaju na četrdesetak takvih prekrcaja, a u idućih godinu dana na oko 500 operacija prekrcaja s broda u kamione.
'Zainteresiranima nudimo termine kada mogu ukrcati plin u tekućem stanju u kamione. Taj plin kupuju od nekog od zakupaca kapaciteta, a mi pružamo uslugu prekrcaja. Sama operacija, po kamionu, traje oko sat vremena. Riječ je o kamionima koji su vrlo slični standardnim kamionima za prijevoz tekućih tereta, odnosno cisternama, koji imaju posebno izolirane tankove kako bi plin ostao na vrlo niskoj temperaturi i u tekućem stanju. Nije riječ o velikim količinama tereta jer u svaki kamion stane oko pedeset kubnih metara ukapljenog prirodnog plina, ali za nas je ovo vrlo značajno prvenstveno zbog ispitivanja interesa tržišta za ovom vrstom usluge, odnosno potrebe za gradnjom bunkering stanice', kaže Krhen.