hvalevrijedni projekti

Logopeda sve manje, a djece s poteškoćama sve više: Otkrili smo domaće aplikacije i logopede koji su dostupni bez liste čekanja

29.05.2022 u 18:13

Bionic
Reading

U Hrvatskoj jedan logoped dolazi na 7000 stanovnika dok je prosjek EU-a jedan logoped na 3000 stanovnika. Logopedi su preopterećeni, a liste čekanja za početak terapije sve duže. To predstavlja velik problem jer je važno na vrijeme pristupiti rješavanju artikulacijskih poremećaja kod djece, uz činjenicu da 30 posto njih vrtićkog uzrasta ima poteškoća s izgovorom nekih glasova

Potražnja je velika, a kako logopeda nedostaje na tržištu, velik broj djece kasno dobije termin i dotad se artikulacijski poremećaji mogu pogoršati. Rezervacija termina postala je još rjeđa uslijed pandemije.

Međutim primijetili smo da je zadnjih godina nekoliko hrvatskih tvrtki i stručnjaka pokrenulo hvalevrijedne logopedske projekte, zahvaljujući kojima roditelji, skrbnici i obrazovne ustanove dobivaju digitalno rješenje kojem mogu pristupiti bilo gdje, a koje je odobrila i struka.

Hrvatski tim stručnjaka iz riječke tvrtke E-Glas razvio je prvu hrvatsku digitalnu logopedsku vježbenicu za djecu s poremećajima izgovora određenih glasova – Kokolingo – zamišljenu kao pomoć logopedima, ali i kao pomoć roditeljima u radu s djecom kod kuće.

Kokolingom su željeli, kako su ranije pojasnili, ozbiljne logopedske vježbe zapakirati u veselo ruho šarene gusarske avanture. Simpatična papiga Kokolingo i gusar Srećko pomoću zabavnih igara i priča pomažu u svakodnevnom vježbanju pravilnog izgovora glasova predškolskoj i školskoj djeci. Kokolingo pomaže prilikom artikulacijskih poremećaja, primjerice pri omisiji glasova, kada dijete izostavlja problematičan glas u riječi. Drugi primjer je supstitucija glasova, kada dijete jedan glas zamjenjuje drugim, te distorzija glasova, kada nepravilno izgovora neke glasove.

Sve je veći interes, ali i potreba za Kokolingom i u vrtićima, školama i ostalim specijaliziranim ustanovama koje provode logopedsku terapiju. Moguće ga je koristiti na osobnom računalu ili na pametnim mobitelima, ili u prijevodu - bilo kada i bilo gdje. Na izradi je, osim stručnjaka tvrtke E-Glas, sudjelovao tim logopeda iz cijele Hrvatske.

Tvrtka je inače specijalizirana za asistivnu tehnologiju, odnosno tehnologiju koja pomaže osobama s invaliditetom i djeci s teškoćama u razvoju, a osnovao ju je Miroslav Vrankić prije 13 godina pri Znanstveno-tehnologijskom parku Sveučilišta u Rijeci. Projekt je prepoznala i struka – Kokolingo je tako nominiran kao najbolje digitalno rješenje na međunarodnom natjecanju World Summit Awards (WSA) 2020. godine. I Agencija za odgoj i obrazovanje dala je pozitivno mišljenje o njemu te ga uvrstila u virtualni repozitorij obrazovnih materijala. Osim velikog interesa roditelja i institucija u Hrvatskoj, tvrtki E-Glas javili su se zainteresirani i sa stranih tržišta.

Slikovnica koja prati razvoj djece kroz proširenu stvarnost

Hrvatski magistri logopedije osmislili su i pametnu interaktivnu slikovnicu koja potiče cjelokupan razvoj djeteta – Pia Mia. Kako pojašnjavaju, pomno osmišljenim tekstom slikovnica prati i potiče motorički, socio-emocionalni, jezično-govorno-komunikacijski te kognitivni i spoznajni razvoj djeteta.

Kako bi učinili slikovnicu još zanimljivijom djetetu, razvili su i 'šetnju' s Pijom Mijom kroz proširenu stvarnost koja omogućava učenje kroz igru. Usto roditelji i skrbnici imaju uvid u edukativni sadržaj pomoću kojeg mogu pratiti rast i razvoj djeteta uz mišljenje stručnjaka.

Idejni začetnici su Mario Dilberović, Ozana Čipčić, Lucija Kuvačić i Danijela Matulić, entuzijastični stručnjaci okupljeni na portalu Logoped.hr nastalom u rujnu 2017. godine, a čiji je cilj pružanje kvalitetnih informacija dostupnih na jednom mjestu roditeljima te učiteljima i odgajateljima koji rade s djecom s govorno-jezično-komunikacijskim teškoćama.

Pomaže i logopedima i roditeljima

BaDaBum je prva hrvatska digitalna platforma za razvoj govorno-jezičnih vještina te namijenjena djeci predškolske dobi, roditeljima i logopedima. Dostupna je od prosinca prošle godine, a sadrži vježbe i igre koje unapređuju vještine rane pismenosti kod djece i mogu poslužiti kao izvrsna priprema za školu. Iza projekta stoje stručnjaci iz logopedsko-rehabilitacijskog centra ABC te agencija 404 i Shape.

Platforma je namijenjena za razvijanje vještina i sposobnosti u područjima vezanim uz razvoj vokabulara, jezičnog razumijevanja, fonološke svjesnosti, vizualne percepcije, grafomotorike, pažnje, motivacije za čitanjem i pisanjem te predmatematičkih sposobnosti. Trenutno je usmjerena na djecu u dobi od četiri do sedam godina, bez obzira imala ona poteškoća u određenim područjima ili su urednog razvoja.

U novoj je godini BaDaBum obogaćen novim sadržajima koji pomažu predškolcima prilikom priprema za upis u osnovnu školu. Pet igara nadopunjeno je na novim razinama, a još njih dvije vrlo brzo dobit će svoje nadogradnje. Roditelji, osim već postojećih, mogu pronaći osam novih listića za vježbu pomoću kojih djeca mogu unaprijediti sve od grafomotorike do pažnje, pamćenja i vizualne percepcije.

Sadrži tako više od 40 radnih listića i 35 igara, a preporuka je korištenje BaDaBuma 30-ak minuta dnevno u društvu roditelja ili logopeda. Moguće je putem platforme dogovoriti online savjetovanje s logopedom, uz učenje roditelja o razvojnim fazama djece te upoznavanje s tehnikama i vježbama kojima mogu sami razvijati njihove vještine. BaDaBum je namijenjen i logopedima kao nadopuna terapiji te za bolje provođenje dijagnostike, terapije i praćenja napretka djece.

Potpomognut je sredstvima Europskih fondova u iznosu od milijun i 400 tisuća kuna, a njegov razvoj planira se i u drugim područjima logopedije.

Brz, besplatan, stručan i znanstveno utemeljen logopedski savjet

Kada smo kod online savjetovanja s logopedom, nezaobilazna je web platforma Pitajlogopeda.hr, a koju je, pod sloganom 'Pitaj, ne skitaj!' sredinom veljače prošle godine pokrenula mlada logopetkinja Lara Pilepić.

Putem platforme svi iz udobnosti svog doma mogu od nje dobiti brz, besplatan, stručan i znanstveno utemeljen logopedski savjet. Ideja je da platforma bude nit vodilja roditeljima na daljnjem rehabilitacijskom putu. Osim odgovora na pitanja korisnika, Pilepić piše edukativne tekstove.

Studij logopedije na Edukacijsko-rehabilitacijskom fakultetu u Zagrebu završila je s cum laude i Rektorovom nagradom, volontirala je u zagrebačkim centrima, udrugama, bolnicama, vrtićima i školama, a osim stručnog usavršavanja u Belgiji i Velikoj Britaniji, educirala se u području neurogenih jezično-govornih poremećaja.

Mlada logopetkinja ranije je naglasila da bi roditelji svakako trebali potražiti stručno mišljenje ako njihovo dijete nije progovorilo do 1,6 godina te ako ne uspostavlja kontakt očima i ne koristi geste. Kaže i da je klinički važno da roditelji znaju je li njihovo dijete u prvih 12 mjeseci gugutalo i brbljalo. Potrebno je potražiti stručno mišljenje ako dijete s 4 do 6 godina većinu glasova hrvatskog jezika izgovara pogrešno jer tako opada razumljivost govora. Ukoliko roditelj uoči da se dijete ne snalazi u vrtiću te lošije razumije okolinu, utoliko je potrebno obratiti se stručnjaku. Ako dijete ima teškoća s usvajanjem čitanja i pisanja u školskoj dobi, roditelj može zatražiti stručnu pomoć u školi, u kojoj se ponekad nalazi i logoped.

Pilepić je ranije pojasnila da se djeca danas u najvećem postotku suočavaju s artikulacijskim i jezičnim poremećajima. Mladi se uglavnom javljaju na pregled zbog uočenih teškoća u čitanju, pisanju i ponekad promuklosti. U starijoj dobi dosta je pak slučajeva rehabilitacije jezika, govora i gutanja nakon moždanog udara te također glasovne terapije.