Umjesto da se ulaznice za koncerte Metallice prvo ponude obožavateljima po nominalnoj cijeni, one su izravno odlazile na servise za njihovu preprodaju, na kojima mogu dosegnuti i dvostruko ili trostruko višu vrijednost
Heavy metal grupa Metallica ovih dana ponovo se našla usred skandala vezanog uz zarađivanje u glazbenoj industriji. Američki muzički magazin Billboard, poznat po sastavljanju top lista popularnosti pjesama, albuma i izvođača, objavio je članak temeljem snimljenog telefonskog razgovora u kojem osobe povezane s Metallicom dogovaraju izravno plasiranje karata za koncertnu turneju na internetske servise za preprodaju ulaznica.
Billboard piše da je u veljači 2017. godine, nekoliko dana prije nego što je Metallica najavila svoju veliku svjetsku turneju, osoba koju je za to ovlastio netko iz menadžmenta benda s direktorima tvrtke Live Nation dogovarala da se dio ulaznica izravno plasira na internetske servise za preprodaju ulaznica. Live Nation je vlasnik Ticketmastera, najpoznatijeg svjetskog internetskog sustava za prodaju ulaznica za koncerte, sportske i razne druge događaje, a u pitanju je bilo ukupno 88.000 ulaznica za koncerte Metallice.
One bi umjesto na Ticketmaster, na kojem bi ih po nominalnim cijenama mogli kupiti obožavatelji benda, bile plasirane izravno na StubHub, internetski servis specijaliziran za preprodaju ulaznica, na kojem mogu postići bitno više cijene. Dogovor je uključivao odvajanje nekoliko tisuća ulaznica za svaki koncert na posebne račune, što je praksa koja se uobičajeno koristi za sponzore ili organizatore i slične potrebe. Ulaznice bi se s tih računa dalje plasirale u preprodaju.
Opisani potez nije nužno nelegalan, ali pokazuje kompleksan odnos između izvođača, glazbene industrije i publike, u kojem se od obožavatelja ponekad na nemoralne načine pokušava izvući što više novca. U Live Nationu čak su potvrdili da Metallica nije jedina koja se tako ponaša, već da je između 2016. i 2017. desetak izvođača (od nekoliko tisuća njih s kojima posluju) zatražilo slične aranžmane. Kompanija tvrdi da to radi samo na zahtjev izvođača jer oni kontroliraju to gdje se ulaznice za njihove koncerte inicijalno daju u prodaju.
Glazbenici se u svemu tome nalaze u nezgodnoj situaciji. S jedne strane u interesu im je prodavati ulaznice za koncerte po pristupačnim cijenama kako bi se na neki način odužili obožavateljima koji slušaju njihovu glazbu, kako bi održavali dobre odnose s njima i kako ne bi ispali pohlepni. S druge strane, ako ih po tim niskim cijenama kupe preprodavači i nakon toga prodaju za dvostruko ili trostruko višu cijenu, to znači da preprodavači odlično zarađuju i da izvođači istovremeno ostaju bez dobrog dijela zarade koju su možda mogli ostvariti da su inicijalno ponudili ulaznice po nekoj višoj cijeni.
Jedan od načina na koje posljednjih godina pokušavaju doskočiti tome formiranje je posebnih klasa ulaznica koje dolaze s nekim dodatnim pogodnostima (mjesta u blizini pozornice, susreti s izvođačima), ali se inicijalno prodaju po bitno višoj cijeni od ostalih ili se nude samo registriranim obožavateljima. No tako se ne mogu kontrolirati sve prodane ulaznice za pojedini koncert i dio njih opet završi u rukama preprodavača.
Sama Metallica niječe bilo kakvu umiješanost u slučaj, no komentari osoba koje su upoznate sa situacijom upućuju na to da je kontakt s Live Nationom ostvaren na inicijativu konzultanta koji je vrlo blizak s bendom i koji i danas radi za njega. Prema nekim informacijama, dogovor je uključivao raspodjelu profita tako da Metallica dobije 40 posto prihoda od preprodaje, Live Nation daljnjih 40 posto, a ostatak bi bio podijeljen među posrednicima. Neki drugi izvori pak tvrde da je postotak koji je primio Live Nation bio manji.
Live Nation kaže da je praksa izravnog plasiranja ulaznica na servise za njihovu preprodaju u posljednjih godinu, dvije praktično nestala jer izvođači na druge načine dolaze do ekstra zarade. Različite klase ulaznica, poput tzv. VIP ili Platinum paketa, kao i dinamičko formiranje cijena, omogućili su im da prodaju ulaznice po vrijednostima koje su bliže tržišnima.
Problem preprodaje i zarade na preprodaji ulaznica ne muči samo glazbenike, već i druge segmente zabavne industrije, poput sporta. Američki košarkaški klub Philadelphia 76ers i bejzbolski klub Los Angeles Dodgers počeli su nuditi ulaznice izravno na stranicama za preprodaju, no u glazbenoj je industriji veza između obožavatelja i izvođača ipak nešto snažnija te oni češće strahuju od toga da ih se proglasi pohlepnima.
Glazbena industrija jedna je od onih koje je korištenje interneta promijenilo iz korijena. Rast distribucije preko interneta, umjesto prodajom vinilnih ploča, kazeta ili CD-ova, prouzročio je i prvi veliki slučaj u kojem je Metallica zauzela glavnu ulogu. Radilo se o pokretanju spora protiv nekada popularne stranice za distribuciju glazbenih i drugih datoteka Napster, što je u konačnici završilo njegovim gašenjem u ožujku 2001.
Neminovnom padu zarade od prodaje albuma, barem prije nego što su se u širokoj upotrebi našli internetski servisi preko kojih se može legalno slušati ili kupovati muzika, glazbenici su u međuvremenu pokušali doskočiti većim brojem nastupa uživo i prodajom razne druge robe obožavateljima, poput majica, šalica i ostalog. Veći broj koncerata doveo je i do rasta važnosti servisa za prodaju ulaznica za te koncerte i do novih problema.
Jedan od najvećih bila je praksa automatizirane kupnje karata čim se one pojave u prodaji, što je omogućavalo preprodavačima da računalnim skriptama preduhitre obožavatelje i kupuju ulaznice u velikim količinama te ih kasnije prodaju po višim cijenama. Zakonom iz 2016. ta je praksa proglašena nelegalnom na američkom tržištu, no novootkriveni primjer Metallice i drugih glazbenika ukazuje na to da problemi u sustavu i dalje postoje te da nisu zanemarivi.
Za obožavatelje glazbe dodatni problem danas jest činjenica da servisi za prodaju ulaznica uglavnom imaju praktično monopolske pozicije na tržištu. Na američkom i dobrom dijelu svjetskog tržišta to je Ticketmaster, hrvatskim potrošačima puno je bliža njemačka tvrtka Eventim, a njihova tržišna pozicija omogućava im da naplaćuju i razne dodatne naknade zbog kojih cijene koncertnih ulaznica često odlaze u nebo. Naknade poput one za ispis same ulaznice, za njenu dostavu ili nešto treće često prelaze ekonomsku vrijednost takvih usluga, a to je samo još jedan vid dodatne zarade u industriji zabave koji prazni novčanike obožavatelja. Nimalo zabavno.