MOGU LI SPASITI STVAR

Njemačka je u ovoj industriji 'žarila i palila'. Sad je opterećena posrnulim gospodarstvom

06.09.2024 u 22:17

Bionic
Reading

Njemačka automobilska industrija nekada je bila prepoznata diljem svijeta po visokokvalitetnim, inovativnim automobilima s motorima s unutarnjim izgaranjem. Posjedovanje njemačkog automobila bilo je simbol luksuza i statusa, a biznis automobilskih proizvođači je 'cvjetao', značajno doprinoseći gospodarstvu zemlje. No u posljednje je vrijeme situacija znatno drugačija

Posljednji primjer promjena dolazi iz Volkswagena, koji je početkom tjedna najavio da više ne može isključiti zatvaranje svojih tvornica u Njemačkoj te da bi mogao raskinuti ugovor o zaštiti radnih mjesta koji je na snazi od 1994. godine.

'Za njemačke proizvođače automobila, koji su više od 140 godina bili neupitni tehnološki lideri na tržištu i rijetko su se morali brinuti o prodaji ili konkurenciji, ovo je nepoznata situacija', rekao je dr. Andreas Ries, globalni voditelj automobilske industrije u KPMG-u, za CNBC.

'Industrija prolazi kroz najveću transformaciju u svojoj povijesti', dodao je Ries.

Kako se njemački proizvođači automobila nose s izazovima?

Sentiment u automobilskoj industriji bio je nestabilan posljednjih godina, prema povijesnim podacima Ifo instituta. U kolovozu, sentiment se ponovno povukao na negativnih 24,7 bodova, prema podacima objavljenim u srijedu. Poslovna očekivanja za narednih šest mjeseci bila su 'izrazito pesimistična', navodi Ifo. Volkswagen nije jedini u problemima.

Prema posljednjim financijskim izvještajima, Mercedesova automobilska divizija smanjila je prognozu godišnje profitne marže, dok je BMW-ov automobilski segment prijavio nižu profitnu maržu u drugom kvartalu nego što se očekivalo. Porsche je smanjio svoje prognoze za 2024. godinu, pripisujući to nedostatku posebnih aluminijskih legura.

Problemi u automobilskom sektoru mogli bi se preliti i na šire njemačko gospodarstvo, koje se posljednje dvije godine kreće između recesije i stagnacije. U drugom kvartalu 2024., njemački BDP smanjio se za 0,1 posto u usporedbi s prethodnim kvartalom, piše CNBC.

'Izjava 'Kada njemačka automobilska industrija kašlje, Njemačka dobije gripu' dobro opisuje trenutačnu situaciju', rekao je Ries iz KPMG-a. Automobilska industrija ne uključuje samo velike igrače, već i tisuće malih i srednjih poduzeća diljem zemlje, što je čini jednom od najvažnijih industrija u Njemačkoj.

Kina i prelazak na električna vozila

Stručnjaci i industrijska tijela navode niz čimbenika koji su doveli do sadašnje situacije i koji opterećuju tržište.

'Suočavamo se s višestrukim izazovima', rekao je glasnogovornik Njemačkog udruženja automobilske industrije (VDA) za CNBC. Još uvijek osjećamo posljedice pandemije covida-19, kao i 'geopolitičke napetosti i visoke birokratske zahtjeve na nacionalnoj i europskoj razini'.

Proizvodnja automobila također pati zbog slabije domaće potražnje, a šire makroekonomske trendove također utječu na sektor. Međutim, dva pitanja se neprestano pojavljuju u raspravi o njemačkom automobilskom sektoru: Kina i prelazak na električna vozila.

'Imamo vrlo disruptivnu situaciju jer električna vozila prolaze lošije nego što se očekivalo', rekao je Horst Schneider, voditelj europskih automobilskih istraživanja u Bank of America, za CNBC. Potražnja je niža nego što se očekivalo, dok je konkurencija porasla, naglasio je.

Iako se tržište automobila u Kini oporavlja, njemački proizvođači nisu osjetili taj oporavak jer su konkurenti preuzeli dio tržišnog udjela. Osim toga, njemački električni automobili su jednostavno preskupi, dok su kineski proizvodi bolji u nekim aspektima i povoljniji.

Trgovinske napetosti i uvozne carine između EU-a i Kine također opterećuju tržište. 'Njemački proizvođači su jako izloženi trgovinskoj politici, budući da su ranije 40-50 posto prihoda ostvarivali u Kini, a kinesko tržište se počinje zatvarati. Istovremeno, imamo veći postotak električnih vozila koja nisu ni približno profitabilna kao automobili s motorima s unutarnjim izgaranjem', rekao je Schneider.

Kraj programa subvencija za električna vozila u Njemačkoj također je pogodio tržište, dodaje VDA. Trenutno se radi na planu za uvođenje novih poreznih olakšica za promicanje korištenja električnih vozila.

Što je sljedeće za njemačku automobilsku industriju?

Unatoč izazovima, pojavljuju se tračci nade, smatra Ries iz KPMG-a. Hibridna tehnologija vjerojatno će se koristiti dulje nego što se očekivalo, a prodaja automobila s motorima s unutarnjim izgaranjem blago se oporavlja. No, potrebna je suradnja politike, gospodarstva i istraživača kako bi se stvorili okviri za rješavanje problema kao što su regulacija i fokusiranje na kvalitetu, ističe Ries.

VDA također vidi potrebu za promjenom uvjeta proizvodnje. 'Potrebne su nam političke reforme umjesto regulacija. Pragmatizam umjesto mikromenadžmenta', rekao je glasnogovornik udruženja. 'Trebamo moderan spoj tržišno orijentirane ekonomske politike i oblikovanja industrijske politike.'

Uvjeti na tržištu ostat će izazovni najmanje do sljedeće godine, dodao je glasnogovornik. Mnogi proizvođači automobila i dalje imaju smjernice koje sugeriraju da bi njihovo poslovanje u drugoj polovici godine moglo biti bolje nego u prvoj, rekao je Schneider iz Bank of America.

'Trenutno postoji sumnja među investitorima, koji nisu potpuno uvjereni u optimistične prognoze proizvođača automobila za drugu polovicu godine. Zbog toga postoji strah da bi u trećem kvartalu mogli uslijediti upozorenja o padu profita', objasnio je Schneider. 'Ako se to dogodi, otvara se pitanje kako će to utjecati na rezultate industrije u 2025. godini', zaključio je.