TRGOVAČKA POSLA

Otkrivena tajna veza između cijene nafte i cijene goriva

31.12.2018 u 14:14

Bionic
Reading

U pretežnom dijelu protekle godine cijene nafte bile su na uzlaznoj putanji, ali je krajem godine došlo do snažne korekcije pa su u cijeloj 2018. izgubile na vrijednosti više od 20 posto. Kojom brzinom su se cijene goriva na hrvatskoj tržištu prilagođavale kretanju cijena nafte istražili su analitičari Hrvatske narodne banke u aktualnoj publikaciji 'Makroekonomska kretanja i prognoze'

Na svjetskom su tržištu nafte u posljednjih pet godina bile prisutne snažne promjene smjera i intenziteta kretanja cijena nafte. U takvim se uvjetima često postavlja pitanje prilagođavaju li se na domaćem tržištu cijene goriva u istoj mjeri kada svjetske cijene nafte rastu i onda kada padaju.

U javnosti je već uvriježeno mišljenje da trgovci brže mijenjaju cijene na gore u razdoblju rasta cijena nafte nego na dolje kada cijena ide u suprotnom smjeru. To se obično objašnjava višim troškovima rafinerija ili nemogućnošću spuštanja cijena zbog velikih državnih trošarina.

Analiza Hrvatske narodne banke potvrdila je navedene pretpostavke, ali samo djelomično. U analizi se naglašava da na promjenu domaćih cijena goriva utječe brojni faktori od kojih su najznačajniji tečaj kune prema američkom dolaru, marže nastale zbog prerade, prometa i distribucije krajnjim potrošačima te porezi i trošarine, koji čine najveći dio maloprodajne cijene.

>>> Ovdje pročitajte veliki intervju s guvernerom Borisom Vujčićem

U Hrvatskoj se cijene motornih goriva u pravilu mijenjaju jednom tjedno. Pritom se glavnina prilagodbe cijena goriva na promjenu svjetskih cijena nafte ostvaruje u razdoblju od jednog do dva tjedna. Analiza HNB-a pokazala je da se da se cijene benzina brže prilagođavaju naviše nego naniže kada su ispod odnosno iznad svoje dugoročno ravnotežne veze. Pritom je cijenama benzina za uspostavu ravnoteže u slučaju negativnih odstupanja prosječno potrebno pet tjedana, a u slučaju pozitivnih odstupanja 14 tjedana.

  • +15
Boris Vujčić Izvor: tportal.hr / Autor: Matej Grgić

Nasuprot tome, cijene dizela prilagođavaju se istom dinamikom naviše i naniže kada su ispod odnosno iznad svoje dugoročne ravnoteže. To znači da je cijenama dizela za uspostavu ravnoteže potrebno prosječno pet tjedana u slučaju i negativnih i pozitivnih odstupanja od ravnoteže.

To bi se moglo objasniti time što su kupci dizelskih goriva često industrijski potrošači koji kupuju na veliko i mogu imati bolje poznanstvo s prodavačima s kojima mogu pregovarati o posebnim cijenama. Moguće je i da neki potrošači skladište dizelsko gorivo za buduću potrošnju, pa se lakše prilagođavaju promjenama cijena, zaključuje se u analizi.

Inače, u pretežnom dijelu ove godine cijene nafte bile su na uzlaznoj putanji, ali krajem godine došlo je do snažne promjene trenda.

  • +14
Nafta Izvor: Profimedia / Autor: N.N.

Od početka 2018. pa sve do početka listopada cijene su nafte stabilno rasle zahvaljujući smanjenju proizvodnje nafte od strane Organizacije zemalja izvoznica nafte (OPEC) i njezinih partnera, na čelu s Rusijom, ali i naznakama stabilnog rasta globalnog gospodarstva.Tako su početkom listopada dosegnule najviše razine u četiri godine.

No, u posljednja dva mjeseca cijene su nafte potonule više od 30 posto i zaronile na najniže razine u godinu i pol dana jer su najveći svjetski proizvođači povećali proizvodnju kako bi nadoknadili iransku ponudu na tržištu, a pokazalo se i da iranski izvoz, nakon uvođenja američkih sankcija, nije pao onoliko koliko se očekivalo.

S druge strane, zaredali su podaci koji ukazuju na usporavanje rasta globalnog gospodarstva, što bi moglo izazvati slabljenje potražnje za energentima. Stoga se ulagači plaše da će ponuda ponovno biti znatno veća od potražnje, kao i prije nekoliko godina.