Turistička sezona se zahuktava, a sve je više vruće i na našoj najpoznatijoj plaži, Zrću na Pagu. Hrvatsku Ibizu godišnje posjeti, prema neslužbenim procjenama, više od 500.000 ljudi. Većina njih svoj novac potroši u jednom od četiri velika kluba, čiji se prihodi mjere u desecima milijuna kuna. Zavirili smo u njihova financijska izvješća kako bismo vidjeli koliko vlasnicima klubova ostane čiste zarade u džepu
Partijanje na Zrću krenulo je početkom 80-ih, postalo je još žešće otvaranjem Kalypsa 1987., a kulminaciju je doživjelo početkom ovoga stoljeća dolaskom zagrebačkih klubova Aquariusa i Papaye. Prije sedam godina otvoren je i Noa Beach Club te sa starosjediocima čini veliku četvorku.
Iza najstarijeg Kalypsa stoji tvrtka Cissa, čiji je vlasnik novaljski poduzetnik Boris Šuljić. Neki ga nazivaju 'ocem Zrća' jer je s njegovim klubom počeo razvoj novaljske plaže u današnju globalnu partijanersku meku.
U sklopu Cissa, osim Kalypsa, radi hotel Boškinac s vinarijom i restoranom. Lani je Šuljićeva tvrtka prijavila 18,5 milijuna kuna prihoda, što je za oko dva milijuna kuna više nego godinu prije.
Inače, Cissa iz godine u godinu povećava promet. Primjerice, prije pet godina prihod je bio upola manji i iznosio je 9,6 milijuna kuna.
Velik obrtaj novca prate i značajni troškovi koji su lani iznosili 17,7 milijuna kuna, tako da je Šunjiću nakon oporezivanja ostalo samo 231.000 kuna čiste zarade.
Zagrebački klubovi Aquarius i Papaya na Zrće su stigli 2002. godine.
Vlasnici Papaye su Ivan Bušljeta i Ozren Brunović, poznata imena naše ugostiteljske scene. Klubom upravljaju preko tvrtke Mondo, koja je 2017. završila s prvim većim padom prihoda u zadnjih nekoliko godina. Prema financijskom izvješću, Mondo je lani imao 33,2 milijuna kuna prometa, što je za 22,3 posto manje nego godinu prije. To je Bušljeti i Brunoviću donijelo zaradu od 1,3 milijuna kuna.
Mondo je, kad se gleda omjer ukupnog kapitala i obaveza, visokozadužena tvrtka. Ukupni kapital joj iznosi 7,4 milijuna kuna dok su zbirno dugoročne i kratkoročne obaveze krajem prošle godine bile veće od 30 milijuna kuna.
Konkurentska tvrtka Aquarius-klub, čiji su vlasnici Miljenko Zadro, Ana Bram i Zrino Alpeza, u 2017. prijavila je 14,3 milijuna kuna prihoda, što je za otprilike 200.000 kuna više nego godinu prije. Dobit im je nakon oporezivanja iznosila svega 234.600 kuna.
Zadro, Bram i Alpeza vlasnici su i tvrtke imena Aquarius Zrće, koja je imala puno skromnije prihode, od 2,4 milijuna kuna, dok joj je dobit iznosila 452.600 kuna.
Noa Beach Club vrata je otvorio 2011. i u tih sedam godina mnogi će reći kako je uspio nadmašiti svoje konkurente. Klub je dio kompanije Noa Grupa u vlasništvu Zlatka Balaška, Ivana Jukića i Zrinke Panjol Tuflin.
U sklopu Noa Grupe još su, prema informacijama sa službene stranice, Rocks Beach Club, koji se također nalazi na Zrću, zagrebački Johann Franck, KIC Zagreb i Supercaffe.
Ovo ljeto vlasnici Noe su otvorili i Noa glamping resort s 50 luksuznih vila. Noa Grupa je lanjsku godinu završila s 41,5 milijuna kuna prihoda i 5,2 milijuna kuna dobiti.
Vlasnici četiri najpoznatija kluba na Zrću nisu samo ljuti konkurenti, već i poslovni partneri koji pokušavaju zajedničkim snagama dodatno razviti ponudu. Zbog toga su prije nekoliko godina osnovali zajedničku tvrtku Black Sheep (crna ovca). Ona je prvenstveno zadužena za organizaciju istoimenog festivala koji će se ovoga ljeta održati treći put.
Tvrtka Black Sheep lani je imala 11,7 milijuna kuna prihoda i 657.900 kuna dobiti.
Preko nje vlasnici Kalypsa, Papaye, Aquariusa i Noe sudjelovali su prošle godine na natječaju za zakup same plaže Zrće, odnosno onog dijela koji se nalazi pod pomorskim dobrom.
Ostali su ipak kratkih rukava jer je koncesiju na 20 godina dobio konzorcij Cocomo. Uz istoimenu tvrtku u vlasništvu novaljskog poduzetnika Josipa Šonje, čine ga još zaštitarska firma Klemm sigurnost, tvrtke Telur, ugostiteljski obrt Arkada, Vodeni sport Fero-Term i Kamgrad.
Zbog toga što se nisu žalili na rezultate natječaja Cocomo je s Black Sheepom postignuo dogovor da na Zrću neće graditi nove klubove, već će samo ulagati u dodatne sadržaje.