Turistički sektor zapošljava oko sedam posto ukupne radne snage, odnosno 95.000 ljudi tijekom godine, a na vrhuncu u ljetnim mjesecima i 150.000 radnika. Bilo kakvo veće 'kašljucanje' sezone zbog koronavirusa smanjilo bi potrebu za radnicima, tako da bi se moglo dogoditi ono što je zadnjih godina nezamislivo – višak radne snage
Upozorio je na to direktor Hrvatske udruge poslodavaca (HUP) Davor Majetić.
'Turizam je prvi koji najavljuje moguće štete. Otkazuju se bukinzi. Samo otkazivanje turističkog sajma u Berlinu poruka je svima onima koji putuju. Bit će zastoja svih planiranih putovanja. Priprema sezone je u punom jeku. Zapošljavaju se radnici. Ali bismo ove godine mogli imati višak radnika', rekao je Majetić gostujući u ponedjeljak u radijskoj emisiji 'Poslovni tjedan' HRT-a.
Ipak, zasad od hotelijera dolaze umirujući tonovi. Oni poručuju kako se pripremaju za punu sezonu, odnosno da još ne razmišljaju o manjem zapošljavaju sezonskih radnika.
'U svakodnevnom smo kontaktu s hotelijerima i ostalim subjektima u turizmu i ono što znamo je da smo imali otkazivanja grupnih dolazaka i nekih većih kongresa planiranih za ožujak i prvu polovicu travnja. Što se tiče glavne sezone i posezone, otkaza nema, ali je usporen buking. Bitno je da turistička sezona i dalje nije ugrožena te smo uvjereni da u slučaju skorog smirivanja situacije sa širenjem koronavirusa možemo imati sasvim normalnu sezonu i posezonu, a koje su uostalom najbitnije za ukupan turistički rezultat. Iako se stanje prati svaki dan, svi turistički objekti se pripremaju za punu sezonu', izjavio je za tportal Veljko Ostojić, direktor Hrvatske udruge turizma (HUT).
Slično razmišljaju i u Hrvatskoj gospodarskoj komori (HGK), iz koje ističu da turistički sektor mora biti spreman za sezonu bez obzira na koronavirus.
'Ako se nastavi širenje, a time i smanjenje potražnje za turističkim uslugama, naravno da je moguće da dođe i do smanjenja potrebe za sezonskim radnicima. U ovom momentu turistički sektor mora biti spreman za nadolazeću sezonu u punom opsegu, što znači da se i sezonski radnici planiraju na isti način. Najveći negativni utjecaj pojave koronavirusa osjeti se na segmentu poslovnog i kongresnog turizma u ožujku, no za sada nema naznaka smanjene potražnje za sezonskim radnicima', poručili su iz HGK.
Podsjetimo, anketa Hrvatske gospodarske komore (HGK) pokazala je da dvije trećine (66 posto) hrvatskih tvrtki već osjeća negativne posljedice situacije s koronavirusom na svom poslovanju, a više od polovice njih (53 posto) izjavilo je da im je pao promet.
Najviše su pogođene putničke agencije i tvrtke koje se bave pružanjem smještaja, pripremom i posluživanjem hrane (hoteli, odmarališta, kampovi, ostali smještaj, restorani i kafići).
Na pitanje kakve ih konkretno vrste problema muče, najviše tvrtki (30 posto) prijavilo je poteškoće u sklapanju novih poslova, dovršavanju ugovorenih (29 posto) i obavljanju postojećih poslova (28 posto).
Uz to, gospodarstvenici imaju poteškoće s transportom roba, otkazivanjem sudjelovanja na međunarodnim sajmovima, kongresima i događanjima te smanjenom potražnjom proizvoda i usluga na domaćem tržištu.