Prema posljednjim podacima Državnog zavoda za statistiku, realan promet od trgovine na malo pao je u lipnju u odnosu na prethodni mjesec, a porastao u odnosu na lipanj 2022. Na mjesečnoj razini ukupan sezonski i kalendarski prilagođeni promet od trgovine na malo pao je za realnih 0,6 posto.
Prema kalendarski prilagođenim indeksima, u usporedbi s istim razdobljem 2022. rast je iznosio 2,2 posto. Na nastavak solidne potražnje upućivali su i podaci Porezne uprave o fiskalizaciji, gdje je zabilježen nastavak rasta broja i vrijednosti izdanih računa.
'Osim razmjerno visokim rastom cijena, snažne dvoznamenkaste godišnje stope rasta vrijednosti fiskalnih računa podržane su zasigurno i turističkom potrošnjom. U istom smjeru djelovalo je i poboljšanje potrošačkog optimizma, koji se prema podacima središnje banke poboljšao na mjesečnoj, a osobito na godišnjoj razini', pišu RBA analitičari.
Ipak, smanjenje realne potrošnje u odnosu na svibanj poziva na oprez i sugerira na postojanje ograničavajućih čimbenika unatoč snažnijoj turističkoj aktivnosti.
Na mjesečnoj razini promet od trgovine na malo prehrambenim proizvodima porastao je za realnih 0,2 posto, dok je promet od trgovine na malo neprehrambenim proizvodima (osim trgovine motornim gorivima i mazivima) zabilježio pad od 0,8 posto.
U usporedbi s lipnjem 2022. realan promet od trgovine na malo hranom, pićem i duhanskim proizvodima porastao je za 1,7 posto, dok je promet od trgovine na malo neprehrambenim proizvodima (osim trgovine motornim gorivima i mazivima) porastao za 2,5 posto.
Prema izvornim indeksima nominalan promet veći je za 11,7 posto u odnosu na lipanj 2022., a najsnažniji rast zabilježen je u trgovačkoj struci Motorna vozila, dijelovi i pribor za motorna vozila, motocikli i dijelovi, s porastom prometa od 55,4 posto i s utjecajem na ukupan indeks prometa od 1,9 posto. S rastom od 15,8 posto godišnje i udjelom u ukupnom prometu od 37,5 posto, trgovačka struka Nespecijalizirane prodavaonice pretežno živežnim namirnicama imala je najveći utjecaj na ukupan indeks (5,9 posto). Rast prometa na godišnjoj i mjesečnoj razini zabilježen je u devet trgovačkih struka, a u dvije trgovačke struke zabilježen je pad.
Posljednji podaci zaokružili su i statistiku ovog visokofrekventnog pokazatelja za drugo tromjesečje. Nakon gotovo stagnacije u prethodna dva tromjesečja (0,2 posto u posljednjem tromjesečju 2022. i 0,1 posto u prvom tromjesečju 2023.), realan promet u trgovini na malo u razdoblju od travnja do lipnja viši je za 3,1 posto u odnosu na isto razdoblje 2022. (kalendarski prilagođeni indeksi).
'Stoga tijekom drugog tromjesečja možemo očekivati i razmjerno snažan doprinos osobne potrošnje gospodarskom rastu. Unatoč neizvjesnosti i još uvijek izraženim inflatornim pritiscima prosječna realna stopa rasta u kumulativnom razdoblju siječanj-lipanj iznosila je 1,7 posto (kalendarski prilagođeni podaci)', dodaje se u analizi.
Nastavak povoljnih trendova u trgovini na malo rezultat je i kretanja potrošačkog optimizma čiji pokazatelji u lipnju nastavljaju bilježiti poboljšanje.
'Navedeno odražava popuštanje inflatornih pritisaka, optimizam u pogledu ovogodišnjih turističkih rezultata i rast nominalnih, ali i realnih plaća, što djelomično ublažava prošlogodišnji pad kupovne moći kućanstava i osnažuje dohodovna očekivanja. Posljedica je to i otpornog tržišta rada, odnosno nedostatka radne snage na tržištu. Kao ograničavajući čimbenik potrošnje zasigurno se može izdvojiti postojanost inflatornih pritisaka te kontinuirana ekonomska neizvjesnost uslijed čega dolazi i do odgode potrošnje na pojedina (trajna) dobra. Navedeno će se i u nastavku godine odražavati na trendove u maloprodaji', zaključuju RBA analitičari.