ANALIZA TPORTALA

Rast plaća počeo nagrizati profitabilnost najvećih turističkih kompanija

20.12.2019 u 19:50

Bionic
Reading

Vodeće turističke kompanije u ovoj godini ostvarile su solidan rast prihoda od prodaje, unatoč slabijoj potražnji u glavnoj turističkoj sezoni. Istovremeno, uslijed rasta plaća zaposlenih i povećanih ulaganja u marketing dobit je rasla znatno sporijim tempom

Premda su prvi pokazatelji upućivali na podbačaj u ljetnim mjesecima, aktualne brojke sustava e-Visitor upućuju na još jednu rekordnu turističku godinu. U razdoblju od siječnja do listopada broj dolazaka povećan je za 4,9 posto (na 19,9 milijuna), a broj noćenja za 2,4 posto (na 107,6 milijuna).

Od ukupnog broja dolazaka na boravak u hotelima otpada 7,3 milijuna turista, što predstavlja rast od 5,7 posto u odnosu na isto lanjsko razdoblje.

Vodeći hrvatski hotelijeri u 2019. ostvarili su solidan rast prihoda, ali uz nižu profitabilnost nego ranijih godina. Rast prihoda rezultat je povećanja kapaciteta, ali i intenzivnog ulaganja u kvalitetu i marketing hotelskih kompanija. S druge strane, dobit je rasla znatno sporijim tempom uslijed povećanih troškova, u prvom redu onih za zaposlene.

Prihodi od prodaje osam najvećih hotelijera izlistanih na Zagrebačkoj burzi u prvih devet mjeseci rasli su 6,1 posto dok im je dobit u prosjeku rasla tek 1,3 posto. Pritom se rezultati kompanija znatno razliku. Po rastu prihoda prednjači Valamar Riviera, a najveći rast dobiti ostvarila je Liburnia Riviera.

Najveća turistička grupacija Valamar Riviera u prvih devet mjeseci zabilježila je rast poslovnih prihoda za 9,1 posto, uz istovremeni pad dobiti od 12,4 posto. Operativna profitabilnost i dalje je na uzlaznoj putanji s obzirom na to da je EBITDA porasla 2,7 posto (na 876 milijuna kuna). Slabija neto dobit posljedica je prvenstveno nižeg rezultata iz financijskog poslovanja i povećanje amortizacije.

Unatoč slabijoj potražnji u glavnoj turističkoj sezoni, Valamar je ostvario rast noćenja za 4,5 posto, a zahvaljujući ulaganjima uspjeli su povećati i prosječne cijene za 5,3 posto. U Valamaru su ove godine okončali investicijski ciklus vrijedan 790 milijuna kuna. Glavnina ulaganja usmjerena je u kamp Istra (prvi veliki kamp s 5* u Hrvatskoj), novi obiteljski hotel Valamar Collection Marea Suites 5* u Poreču te daljnji razvoj smještaja, proizvoda i usluga prema premium kampiranju u Istri te na otocima Rabu i Krku.

Rovinjska Maistra zadržala je drugu poziciju, uz nešto sporiji rast prihoda, ali i snažniji rast dobiti. Kompanija u sastavu Adris grupe ostvarila je četiri posto više noćenja gostiju, uz isto toliko povećanje prosječne cijene noćenja. Najveći doprinos pozitivnim trendovima dao je dubrovački hotel Hilton s rastom prihoda od 19 posto.

Kompanija je u ovoj godini investirala oko 300 milijuna kuna, a najveći projekt završetak je gradnje hotela Park, čime je zaokružena vrhunska hotelska ponuda u Rovinju. Nastavljene su i značajne investicije u kampove i to najvećim dijelom u prateću infrastrukturu te podizanje kvalitete zajedničkih sadržaja.

Grand Park Hotel Rovinj
  • Grand Park Hotel Rovinj
  • Grand Park Hotel Rovinj
  • Grand Park Hotel Rovinj
  • Grand Park Hotel Rovinj
  • Grand Park Hotel Rovinj
Hotel Park Rovinj Izvor: Licencirane fotografije / Autor: Maistra

Porečka Plava laguna ostvarila je blag rast prihoda, uz pad dobiti od 5,5 posto. Prihodi su rasli zahvaljujući odličnoj popunjenosti hotela i apartmana, a podbacili su rezultati u kampovima.

Niža dobit posljedica je povećanih troškova rada i većih marketinških ulaganja. U konsolidirani rezultat kompanije u vlasništvu Lukšić grupe uključen je i pozitivan doprinos pridruženog društva Jadranski luksuzni hoteli.

Arena Hospitality Group, koja u svom sastavu posjeduje hotele u Hrvatskoj, Njemačkoj i Mađarskoj, u prvih devet mjeseci ove godine ostvarila je rast prihoda od 1,7 posto dok joj je dobit skočila 36,1 posto.

Hoteli smješteni u Hrvatskoj zabilježili su rast prihoda od 2,3 posto zahvaljujući rastu prosječne cijene smještaja od 5,2 posto te porastu zauzetosti kapaciteta za jedan posto. Prihodi hotela u inozemstvu porasli su za 1,1 posto, a najveći doprinos pozitivnom trendu dali su hoteli u Berlinu i Nürnebergu.