UŽAS I VELIKI TROŠKOVI

Revizija još lani upozorila na kriminal u HGK

18.10.2013 u 17:11

Bionic
Reading

Državni ured za reviziju u svom izvješću lani je upozorio da Hrvatska gospodarska komora ima nerealno visoke promidžbene troškove te da na neobičan način sklapa ugovore za te poslove. Na primjedbe revizora tada su iz komore odgovorili da se ponašaju racionalno i u skladu s uvjetima i cijenama na tržištu

Državni ured za reviziju u obavljenoj reviziji za 2010. godinu izrazio je sumnju u realnost troškova za promidžbu i informiranje, za koje je HGK utrošila čak 54 milijuna kuna.

Od tog iznosa Državna revizija posebno je izdvojila tri nastupa za koje je plaćeno više od 11 milijuna kuna. Tako je za prezentaciju vina u Londonu, koja je održana 25. svibnja 2010, utrošeno 2,4 milijuna kuna, izložbu Kupujmo Hrvatsko u Moskvi, koja je održana od 19. do 21. lipnja, gotovo 3,5 milijuna kuna, dok je za nastup u Tokiju od 24. do 26. rujna iste godine otišlo 5,2 milijuna kuna.
'Navedeni rashodi izvršeni su u skladu s ugovorima zaključenim s četiri društva iz Zagreba, izravnim ugovaranjem, što nije u skladu s internim procedurama Komore za nabavu kojima je određeno nabavljanje usluga na temelju prethodno provedenih postupaka nabave', upozorila je Državna revizija.

Samo s jednom tvrtkom, koja ima četiri zaposlenika, HGK je sklopio tri ugovora za usluge koje su vezane uz nastup u Londonu, Moskvi i Tokiju u ukupnom iznosu od 5,2 milijuna kuna. Uz to poduzeće, sporne usluge plaćane su i još trima tvrtkama s manjim brojem zaposlenika ili bez njih.

London

Revizori su tako utvrdili da su za prezentaciju vina u Londonu s poduzećem s četiri zaposlenika ugovorene usluge za milijun kuna. Od toga je za produkciju i oglašavanje utrošeno 391.140 kn, putne troškove, dnevnice i noćenja osoblja 233.700 kn, najam prostora 129.150 kn, nabavu vina za kušanje 67.650 kn, izradu promotivnog materijala 50.430 kn, prijevoz vina i hrane 44.280 kn, osmišljavanje koncepta i nabavu za predstavljanje gastronomije 33.825 kn, predavanje prijava 18.450 kn, organizaciju i koordinaciju web poziva 12.915 kn, najam video opreme 15.990 kn, montažu video materijala 8.6100 kn, video i foto snimanje 7.950 kn te organizaciju smještaja za vinare 6.765 kuna.

Ostale usluge vezane za prezentaciju vina u Londonu, koje su stajale 1,4 milijun kuna, ugovorene su s tvrtkom s jednim zaposlenikom. Od potonjeg iznosa, za troškove osoblja plaćeno je 348.090 kn, promotivne aktivnosti 338.250 kn, koordinaciju scenografije 276.750 kuna, superviziju kreativnog koncepta 205.410 kn te odabir lokacije 184.500 kuna.

Moskva

Za izložbu u Moskvi ugovorene su sa spomenutim poduzećem s četiri zaposlenika usluge u iznosu 1,6 milijuna kuna. Od toga za putne troškove, dnevnice i noćenje osoblja 307.500 kn, promociju 209.100 kn, izradu izložaka 202.950 kn, transport 178.350kn, izvršnu produkciju 145.140 kn, najam video opreme 135.300 kn, rasvjetnu tehniku 120.540 kn, troškove osoblja izložbe (za 25 osoba) 110.700kn, najam audio opreme 97.170 kn te autorske honorare 92.250 kn.

Ostale usluge za nastup u Moskvi ugovorene su s tvrtkom koja nema zaposlenika, već samo direktora. Riječ je o uslugama u iznosu 1,8 milijuna kuna, od čega za aktivnosti vezane uz odnose s javnošću 824.100 kn, organizaciju promotivnih aktivnosti 430.500 kn, koordinaciju ljudskih resursa 369.000 kn, usklađenje kreativnog koncepta izložbe 116.850 kn te izradu kreativnih rješenja za kataloge, štandove i konferenciju za novinare 104.550 kn.

Tokio

Za izložbu u Tokiju ugovorene su s poduzećem od četiri zaposlenika usluge u iznosu 2,5 milijuna kuna. Od toga za putne troškove, dnevnice i noćenje osoblja izložbe 639.600 kn, promociju izložbe 541.200 kn, izradu izložaka 413.280 kn, transport 307.500 kn, izvršnu produkciju 153.750 kn, troškove osoblja izložbe (za 15 osoba) 129.150 kn, najam video opreme 105.780 kn, autorske honorare 104.550 kn, rasvjetnu tehniku 87.330 kn te najam audio opreme 65.190 kn.

Osim s tvrtkom koja je imala četiri zaposlenika, usluge za tokijski nastup u iznosu od 2,7 milijuna kuna pružilo je i poduzeće s jednim zaposlenikom. Od toga je za aktivnosti vezane uz odnose s javnošću plaćeno 1,2 milijuna kuna, organizaciju promotivnih aktivnosti 744.150 kn, koordinaciju ljudskih resursa 516.600kn, usklađenje kreativnog koncepta izložbe 153.750 kn, te izradu kreativnih rješenja za kataloge, štandove i konferenciju za novinare 123.000 kn.

'Budući da je poduzeće bez zaposlenih imalo 18 dana od zaključenja ugovora za organizaciju izložbe u Moskvi pa do njezina održavanja, proizlazi da su usluge u ukupnom iznosu 1.845.000 kn u cijelosti obavili podizvođači tog društva koje je mogla izravno angažirati Komora, odnosno dio navedenih usluga obaviti i sama, uz manje troškove. Također, Državni ured za reviziju je mišljenja da je i veći dio usluga koje su obavila druga društva s jednim odnosno četiri zaposlenih mogla obaviti sama Komora', naglašava se u revizijskom izvješću.

S tim u vezi revizori ukazuju da je Odbor za sajmove HGK zajedno s drugim zaposlenicima Komore organizirao pojedine sajmove uz znatno manje troškove nego je plaćeno spomenutim tvrtkama. Tako su ukazali da je Sektor za poljoprivredu, prehrambenu industriju i šumarstvo HGK u 2010. organizirao nastup na 16 sajmova, od čega i trodnevni na međunarodnom sajmu vina u Dusseldorfu, zatim nastup u Londonu od 18. do 20. svibnja 2010. te prezentacije hrvatskih vina u Kopenhagenu 22. lipnja i Tokiju 28. listopada 2010.

'Za sve poslove vezane uz navedeni sajam vina u Londonu ukupno je utrošeno 740.515 kn, od čega se na najam prostora odnosi 334.633 kn, uređenje, transport i špediciju 250.600 kn, prijevoz i osiguranje uzoraka 60.210 kn, tehničke usluge 45.548 kn, dizajn i pripremu vinskog kataloga 19.680 kn, promotivne aktivnosti 15.344 kn, te izradu nacrta elemenata 14.500 kn' navodi Državna revizija.

293152,269251,282223,269015'Nismo dužni provoditi Zakon o javnoj nabavi'

Vezano uz rashode za usluge promidžbe i informiranja, HGK je revizorima odgovorio da nije dužan provoditi Zakon o javnoj nabavi te da su u svrhu postizanja najpovoljnijih cijena, uvjeta i kontrole propisani interni Dobavni uvjeti za proizvode, robe i usluge opće namjene (u skladu s implementiranim i certificiranim sustavom upravljanja kvalitetom prema normi ISO 9001:2008).

Glede sajma i promocije vina u Londonu, na razini države donesena je odluka da vino postaje strateški proizvod i da se Hrvatska brendira kao zemlja kvalitetnih vina, pojašnjava uz ostalo HGK u izvješću.

Izložba Be CROative u Moskvi, kako nastavlja, održana je prigodom otvorenja predstavništva HGK.

'Komora se ponašala racionalno i u skladu s uvjetima i cijenama na tržištu iznimno skupe i zahtjevne zemlje, kao što je Ruska federacija, te nakon više godina gospodarske stagnacije, (pogotovo nakon neuspjelih ruskih investicija u Hrvatsku) otvorila put boljoj međusobnoj suradnji', naglašava HGK.

Glede izložbe Be CROative u Japanu, HGK navodi da je izložba organizirana na najvećem turističkom sajmu u tom dijelu Azije.

'Procjena vrijednosti objavljenih priloga u tisku, TV, internetu i ovdje premašuje uložena sredstva. Mora se napomenuti da je odnos cijena Hrvatske i Japana deseterostruko veći u Japanu, a Tokijo, uz Moskvu, slovi kao najskuplji grad na svijetu. Komora se i ovdje ponašala racionalno i u skladu s uvjetima i cijenama na tržištu iznimno skupe i zahtjevne zemlje, kao što je Japan, te nakon više godina gospodarske stagnacije, što je iznimno važno i zbog japanskih restriktivnih propisa, otvorila put daljnje gospodarske suradnje, a i dogovaranja institucija kako olakšati poslovanje hrvatskim i japanskim tvrtkama', stoji u odgovoru HGK na primjedbe državnih revizora.