Combis je svojim prošlogodišnjim poslovnim rezultatima bio perjanica grupe Hrvatski Telekom (HT). Od travnja ove godine vodi ga Hrvoje Išek koji je do tada bio direktor korporativne prodaje HT-a i član Uprave Combisa. U intervjuu za tportal otkrio je kakvi su daljnji planovi razvoja Combisa, s kojim novim proizvodima izlazi na svjetsko tržište, a osvrnuo se i na otvaranje IBM-ova globalnog Client Innovation Centera u Zagrebu
Kakvo je poslovanje u prvoj polovici godine? Hoćete li uspjeti nadmašiti odličnu 2015. godinu?
Zadovoljni smo rezultatima. Ali moram naglasiti da nas čeka izazovna druga polovica godine. Četvrtina našeg portfelja vezana je uz javni sektor i državnu upravu. Zbog političke situacije, mnogi su projekti pomaknuti ili stopirani. Morat ćemo se žestoko boriti da nadmašimo poslovne rezultate iz prošle godine.
Na koji način mislite nadoknaditi te prihode?
Srećom Combis ima uravnotežen portfelj korisnika pa ne ovisimo samo o državnoj upravi ili financijskom sektoru. Tijekom par zadnjih godina proširili smo naš portfelj na gotovo 300 korisnika. Plan nam je napraviti jači pritisak u retail segmentu, segmentu ispod top 100 korisnika, a u sinergiji s prodajom Hrvatskog Telekoma.
Combis je najveći sistem integrator u Hrvatskoj. Planirate li jače širenje u regiji?
Prvi je cilj taj da zadržimo poziciju broj jedan u Hrvatskoj. Moramo napraviti transformaciju našeg poslovanja. Combis mora imati puno više replikacija, odnosno ponavljajućeg biznisa. Nama se dešava da svake godine krenemo s nekih 10 do 15 posto poslova koji su već ugovoreni, a ostatak novih poslova tek moramo pronaći. U samoj strukturi poslovanja predominantna je prodaja hardvera i licenci, zbog toga želimo pojačati prodaju usluga održavanja, razvoja i ostalog. Istovremeno, plan nam je u naredne dvije godine postati najjači sistem integrator u regiji. Tamo smo već prisutni, no smatram da ima još mjesta i velikog potencijala za naše širenje. Usto jedan od glavnih strateških ciljeva jest i da se širimo izvan regije, posebice na tržišta gdje Deutsche Telekom ima svoje nacionalne kompanije.
Kojim proizvodima namjeravate osvajati nova tržišta?
Želimo da se Combis, koji je sada jak all in one sistem integrator, profilira i kao hi-tech kompanija. Moramo pronaći pet proizvoda u kojima ćemo imati komparativne prednosti u odnosu na konkurenciju. Ne mislim na neka standardna ICT rješenja, već moramo tržištu ponuditi nešto inovativno. Imamo već nekoliko proizvoda kao što su Husky i iFlight, jaki smo u Cloudu i Internet of Things.
Za koje su industrije namijenjeni Husky i iFlight?
Platformom Husky snažno smo zakoračili u područje Big Data. Primjenjiva je u nizu industrija. Osim telekomunikacijskog sektora, tu su i brojne druge djelatnosti koje pametnu analizu vrijednih podataka koriste kako bi unaprijedile proces planiranja te poboljšale modele poslovanja ili razvile nove. To su trgovina, turizam, proizvodnja, financijski sektor, promet i brojne druge industrije koje mogu koristiti Husky.
iFlight je namijenjen avioindustriji. Riječ je o sustavu koji prati umor pilota, a na osnovi toga omogućeno je kvalitetnije upravljanje rasporedom letenja zračnih posada. Nedavno smo to rješenje prezentirali na najvećem sajmu avioprijevoznika u Danskoj i reakcije su iznimno pozitivne.
Dobivate li poslove kroz Deutsche Telekom Group?
Članstvo unutar globalne grupe svakako je prednost - primjerice u komunikacijskim i prodajnim kanalima koje unutar DT Grupe koristimo. U DT grupi imamo mnoge kontakte i radili smo na određenim projektima. Lani je, primjerice, Combis sudjelovao u više projekata programa DT Pan IP, u sklopu multivendor projektnog tima i bili smo jako zadovoljni radom u timu DT te dokazali da smo pouzdan i stručan partner u strateškim projektima grupacije u kojoj se nalazimo.
Imate li neke projekte koje biste posebno istaknuli?
Ponosni smo na posao koji smo kao grupa, znači Hrvatski Telekom i Combis nedavno ugovorili s osiguravateljskom kućom Allianz. Implementirat ćemo kompletno voice rješenje za njihovu centralu u Hrvatskoj, koje će koristiti sve zemlje u Jugoistočnoj Europi plus Grčka i Turska. Na tom smo projektu radili godinu dana. Vrlo značajan posao je i implementacija Clouda u Naftnoj industriji Srbija koja je pri završetku.
Jaki ste u financijskom i telekomunikacijskom sektoru, planirate li izlazak u neke druge industrije?
U budućem poslovanju, uz zadržavanje vodeće pozicije u financijskom sektoru, cilj nam je ojačati našu poziciju i u ostalim tržišnim segmentima. Na našem tržištu još je dosta vrlo propulzivnih djelatnosti u kojima vidimo prostor za rast, poput utility i hospitality vertikala.
Kakva je dinamika zapošljavanja, imate li problema s fluktuacijom radnika? Koji vam profili nedostaju?
Dosta nam je velik izazov zadržati iskusne i visokokvalificirane djelatnike. Na IT tržištu velika je fluktuacija jer mnogi domaći stručnjaci odlaze u inozemstvo. Najtraženiji su ljudi koji rade business development.
Nedostaju programeri (Java, .NET) svih razina, a posebno programeri specijalisti. Udruga Hrvatskih nezavisnih izvoznika softvera (CISEx) procijenila je kako je u 2015. iz Hrvatske otišlo 3.000 ICT stručnjaka, dok za ovu godinu prognozira ne samo nastavak, već i osnaživanje tog trenda, a fakulteti koji godišnje na tržište izbace oko tisuću studenata ne mogu namiriti tržišne potrebe za ovim kadrom.
Kako se Combis nosi s tim izazovom?
Pokušavamo naći kadrove dok su još na fakultetu. Podržavamo različita studentska natjecanja, projekte i druženja, različite prakse, stipendiranja, mogućnost da u Combisu pronađu mentora za završne radove, a ove godine smo po prvi put organizirali hackathon try{code}catch (op. a., 24-satno natjecanje studenata u programiranju) koji je polučio izvanredan uspjeh. Dodatno, u Combisu smo pokrenuli projekt Neostartup koji je namijenjen poticanju kako naših zaposlenika tako i mladih startupa u razvijanju novih ideja. Iz Neostartupa je i nastalo naše rješenje iFlight.
Je li točno da ste otkako ste postali predsjednik Uprave Combisa popričali sa svakim zaposlenikom? Zbog čega to radite?
U Combisu je 400 djelatnika i istina je - većinu sam uspio upoznati. I prilikom novog zapošljavanja razgovaram sa svakim čovjekom. Mislim da je to win-win situacija. Ljudi od mene dobiju nekoliko hintova kamo Combis ide, koja nam je strategija, gdje oni u tome mogu naći svoje mjesto... Meni su ti razgovori isto jako korisni. Često ljudi koji rade u operativi bolje poznaju niše i poslove nego viši menadžment. Upravo od njih sam i dobio neke nove ideje i inicijative.
IBM sljedeće godine u Zagrebu otvora Client Innovation Center. Iz IT zajednice čuju se pohvale zbog tog projekta, ali i kritike. Neki to nazivaju običnim pozivnim centrom, za druge su problematične potpore koje je IBM dobio, a pojedini se boje kako će im IBM uzeti stručnjake. Kako vi gledate na tu investiciju?
Na projekt IBM Client Innovation Centera gledam pozitivno jer otvara nova radna mjesta i što Hrvatsku stavlja značajnije na mapu - možda ne svjetske, ali sigurno europske IT industrije. Uz to, ima potencijal potaknuti i druge velike IT tvrtke na slične projekte. Što se tiče kritika vezanih uz potpore kao i spekulacija da je to isključivo call centar rekao bih da je to dio našeg standardnog medijskog folklora, po kojem se ne bavimo istinitošću informacija već uvijek i u svemu nalazimo negativnu stranu. Čak i ako je samo call-centar, kao što sam rekao, posao će dobiti 500 ljudi, što je pozitivan iskorak.