Ne prestaju zvoniti telefoni u Hrvatskoj poljoprivrednoj komori. Zbog nestašice plavog dizela, ogorčeni seljaci usred jesenske sjetve morali su zaustaviti traktore u polju, pa traže pomoć svoje strukovne organizacije jer ne vjeruju da INA ne može proizvesti potrebne količine
Na nedostatak plavog dizela HPK je upozorio Ministarstvo poljoprivrede još prošlog petka. Problem se otad navodno rješava, ali na benzinske crpke i dalje ne stižu dovoljne količine. Tako seljaci provode sate čekajući na ograničenu količinu subvencioniranoga goriva, umjesto da koriste povoljne vremenske uvjete i siju.
'Ljudi su prisiljeni kupovati skuplje gorivo ili odustati od sjetve, a nitko nema viška novca da u traktore toči znatno skuplji eurodizel. Zovu nas iz cijele Slavonije i Baranje i iz Zagorja već tjedan dana, a problem još nije riješen. Nevjerojatno je da se svake godine ponavlja ista priča i da plavog dizela nema onda kada je seljacima najpotrebniji. Izgleda da se to gorivo i dalje rabi ondje gdje se ne bi smjelo koristiti, pa ga nema dovoljno za poljoprivrednike, kako bi u proizvodnji bili konkurentni seljacima u državama u okruženju', navodi Vladimir Novotny, glasnogovornik Poljoprivredne komore.
Pojašnjava kako se u drugim zemljama, primjerice u Francuskoj, upotrebljava obojeni eurodizel i poljoprivrednici ga mogu kupovati u neograničenim količinama, za razliku od hrvatskih seljaka kojima se potrošnja ograničava prema broju grla stoke ili površini zemljišta kojima raspolažu. Ali ako se u tim zemljama pronađe obojeni dizel ondje gdje ne bi smio biti, kazne su drastične, sve do zapljene vozila.
Novotny predlaže ako nema dovoljno običnog dizela, neka oboji eurodizel, a ne da se farba seljake, jer 'oni koji pričaju da je zbog tehničkog problema došlo do nestašice, misle da smo mi glupi. Možda to i jest problem, ali uspješni ljudi rješavaju probleme, a ovaj se ne rješava već tjedan dana', ističe i zaključuje da iz toga proizlazi kako sami uništavamo vlastitu poljoprivrednu proizvodnju.
'To je najveća stavka u jesenskoj sjetvi i ako budu točili eurodizel, imat će dvostruko veće troškove nego seljaci u okruženju. A onda će nam nakon žetve reći da su cijene na burzi takve i takve, pa neka im konkuriramo. Proizlazi da ih je opet iznenadila jesenska sjetva, kao što zimsku službu iznenadi snijeg u prosincu. Plavi dizel dobiva se bojenjem običnog dizela, pa ne vidim u čemu je problem. Kao da vam u kafiću kažu da nema gemišta, a prodaju vino i mineralnu koje samo treba pomiješati. U studenom nam ne treba plavi dizel. Očito INA, koja više nije hrvatska, želi više zaraditi ili država nema novca za subvencioniranje plavog dizela, ali nas to ne zanima i od odgovornih samo tražimo da izvrše preuzete obveze', zaključuje Novotny.