povratak na staro

Split i Dalmacija pršte optimizmom, ove godine u špici sezone očekuju brojke na razini rekordne 2019. godine

20.06.2021 u 09:21

Bionic
Reading

Usporedba s prošlom godinom možda nije potpuno relevantna, ali trendovi su sjajni: U prvih pet i pol mjeseci Splitsko-dalmatinska županija zabilježila je 82 posto noćenja više nego lani, a u nautičkom sektoru rezultat je bolji za čak šest puta. Najave za špicu sezone zasad su fenomenalne - u velikim hotelskim lancima čak i bolje nego za rekordnu 2019. godinu

U toj godini ova županija zabilježila je oko 19 milijuna turističkih noćenja, lani oko osam milijuna, a za 2021. godinu rezultat bi trebao biti negdje između te dvije brojke - pod uvjetom da se ne pojave novi epidemiološki problemi u Hrvatskoj, ali i u Europi.

'Situacija zasad izgleda jako dobro. Koncem svibnja i početkom lipnja dogodio se ogroman skok bukinga za špicu sezone, što se posebno odnosi na velike hotelske kuće. I privatni iznajmljivači trebali bi biti odlično popunjeni od konca lipnja do sredine srpnja, no dakako da je stanje različito ovisno o destinaciji', rekao je za tportal predsjednik turističke zajednice ove županije Joško Stella.

'Dosta toga još uvijek ovisi o Velikoj Britaniji, u kojoj će se 24. srpnja odlučivati o ukidanju zabrane putovanja. Ako se oni uskoro otvore, bit ćemo bliži brojkama iz 2019. nego iz 2020. godine', dodaje Stella.

Britance željno očekuju u Splitu, gradu u kojemu su uz Amerikance, Francuze i Korejce oni bili najčešći gosti i pitanje je tko će ih uspjeti nadomjestiti. No trendovi su ove godine ionako iznenađujući: na otoku Hvaru, primjerice, dosad prevladavajuće Britance i Skandinavce ove godine zamijenili su - Poljaci. Bilježi se znatno veći interes za manja turistička mjesta, vile s bazenima i kuće za odmor, a nešto slabiji za apartmane u središtu većih gradova. Neće biti prazni, ali vjerojatno ni krcati.

  • +8
Gužva u splitskoj trajektnoj luci Izvor: Cropix / Autor: Duje Klaric / CROPIX

'Ova županija ipak je pretežno auto destinacija, a kako Hrvatska povoljno stoji na epidemiološkim ljestvicama, odaziv s naših klasičnih tržišta poput Njemačke, Austrije, Poljske, Mađarske, Češke i Slovenije je sjajan. Turisti koji dolaze automobilima na vijesti o popuštanju mjera najbrže reagiraju, gotovo u jednom danu', govori Stella za tportal.

Ukupno, u dosadašnjem dijelu godine Splitsko-dalmatinska županija zabilježila je 704 tisuće noćenja, u odnosu na lanjskih 304 tisuće, a u prvih petnaest dana svibnja 302 tisuće u odnosu na lanjskih 90 tisuća. Nautičke brojke porasle su s 25 tisuća u 2020. godini na čak 152 tisuće.

Rezultat je za 20 do 30 posto slabiji nego u povijesnoj, rekordnoj 2019. godini, no na konačne brojke on će ionako malo utjecati: u srpnju i kolovozu naime tradicionalno se ostvari više od polovice ukupnog turističkog prometa.

No usprkos određenim dvojbama, dosadašnje turističke brojke za sam Split zapravo su bolje od prosjeka: u prvoj polovici zabilježeno je 44.700 noćenja, točno četiri puta više nego lani - ali to je i dalje tek 26 posto rekordnog rezultata otprije dvije godine. U gradu se trenutno nalazi oko tri tisuće gostiju, a u petak je uplovio prvi veliki kruzer s 800 putnika. Za ovu godinu najavljeno ih je 155 iako su otkazivanja dosta česta.

Kruzer MSC Spendida Izvor: Cropix / Autor: Vladimir Dugandžić / CROPIX

U gradskoj turističkoj zajednici za tportal otkrivaju da su gosti iz Britanije očekivano dramatično podbacili - imaju udjel od tek 1,5 posto - no zato su tu domaći turisti (21 posto), potom turisti iz SAD-a (14 posto), Njemačke (12 posto), Francuske (9 posto) i Poljske (5 posto).

U ovom gradu pomno prate ono što se događa u obližnjoj zračnoj luci.

  • +13
Sve više turista na splitskoj Rivi i ulicama grada Izvor: Cropix / Autor: Paun Paunovic / CROPIX

'Prema njihovim informacijama, već je svibanj s približno 33 tisuće putnika, 14 tržišta i 15 avioprijevoznika bio dobra najava onog što nas očekuje u narednom razdoblju. U lipnju se previđa daljnji rast prometa na ukupno 80-90 tisuća putnika, dodatnih 10 tržišta i ukupno 35 avioprijevoznika. Potvrde najava letenja za period dulji od tri tjedna su nezahvalne s obzirom na promjenjivost epidemiološke situacije kod nas i u svijetu', kaže za tportal direktorica Turističke zajednice Splita Alijana Vukšić.

Ona priznaje da će se izostanak Britanaca u Splitu definitivno osjetiti, no barem tržište SAD-a nije potpuno podbacilo i interes je, tvrdi Vukšić, jako velik.

'Moramo svi biti svjesni toga da se situacija na tržištima u vrlo kratkom roku može promijeniti i da jedino odgovornim ponašanjem možemo utjecati na što stabilniju turističku sezonu. U ovom trenutku jako je važno da zadržimo stabilnost na njemačkom, francuskom i poljskom tržištu, ali vjerujemo da ćemo zabilježiti i povećan broj turista iz Češke, Slovenije, Švicarske, Austrije i Nizozemske. Naravno, kao što se već potvrdilo, u vrijeme pandemije najstabilnije je domaće tržište, stoga smo sigurni da će domaći turisti i ove godine prepoznati Split kao idealnu destinaciju koja nudi odmor, ali i niz zanimljivih kulturnih, zabavnih, gastronomskih i sportskih sadržaja', referira direktorica splitske turističke zajednice.

Provjerili smo stanje i u hotelskim lancima, primjerice u Bluesunu, lancu koji sa svojih 11 hotela i drugim objektima od Starigrada kod Zadra preko Brača do Tučepa i Brela predstavlja najveću turističku tvrtku u Dalmaciji. Ondje su vrlo optimistični.

  • +25
Bluesun Hotels&Resorts Izvor: Licencirane fotografije / Autor: Tomislav Huha

'Nakon perioda stagnacije bukinga u veljači i ožujku, u kojem smo zbog nepovoljne epidemiološke situacije kod nas i na glavnim emitivnim tržištima primali otkazivanja za predsezonu i imali smanjen interes za glavnu sezonu, kao i zbog usporenja u odnosu na najavljenu dinamiku distribucije cjepiva, već sredinom travnja bilježimo pojačan interes za ljetovanjem u našim hotelima i destinacijama. U svibnju su tjedni ulasci novih rezervacija za glavnu sezonu dosegli nivo iz istog perioda 2019. dok u posljednja tri tjedna bilježimo rekordne ulaske novih rezervacija za našu grupaciju unatrag posljednje četiri godine', pohvalio se za tportal direktor upravljanja prihodima Bluesun Hotelsa & Resortsa Stjepko Šošić.

Zbog utjecaja pandemije prvi hotel iz lanca Bluesun otvoren je tek uoči prvosvibanjskih blagdana, krajem svibnja i početkom lipnja otvorena su još četiri hotela u srednjoj Dalmaciji, a s prvim vikendom srpnja svoja vrata otvaraju i preostali. Najčešći njihovi gosti dolaze automobilima - iz Austrije, Slovenije, Njemačke, Češke, Slovačke, Poljske, Ukrajine, Mađarske, Bosne i Hercegovine, dakako i Hrvatske.

'Očekujemo jako dobru i uspješnu glavnu sezonu, a za razliku od prošle godine, kad je naglo prekinuta stavljanjem Hrvatske na crvene liste sredinom kolovoza, čvrsto vjerujemo da će se ove godine sezona produžiti', dodaje Šošić.

Špica će po svemu sudeći biti odlična, no turistički znalci kažu da se profit zbraja tek u rujnu i listopadu.