Postupak osnivanja i gašenja tvrtki znatno je pojednostavljen nedavnim izmjenama ključnih zakonskih propisa. Glavna novost, osnivanje poduzeća na daljinu, trebala bi zaživjeti u rujnu, kada će građanima postati dostupna aplikacija e-osnivanje
Krajem travnja na snagu su stupile izmjene i dopune Zakona o trgovačkim društvima i Zakona o sudskom registru koje osuvremenjuju i olakšavaju osnivanje dva najčešća oblika trgovačkih društava u Hrvatskoj - društva s ograničenom odgovornošću (d.o.o.) i jednostavnog društva s ograničenom odgovornošću (j.d.o.o.).
Glavna novost je uvođenje mogućnosti osnivanje tvrtke u potpunosti na daljinu (online). Zakonom je predviđeno osnivanje tvrtki putem aplikacije e-osnivanje, a koja će biti povezana sa sustavom START Ministarstva gospodarstva, poduzetništva i obrta.
Premda je dosadašnjim zakonskim izmjenama i uvođenjem servisa Hitro.hr osnivanje poduzeća donekle pojednostavljeno, cjelokupna procedura i dalje je bila relativno dugačka i skupa. Troškovi su se kretali oko 4000 kuna za d.o.o., odnosno 1000 kuna za jednostavni d.o.o., a procedura je trajala do dva tjedna.
Po novome, osnivanje tvrtke bit će moguće bez sudjelovanja javnog bilježnika i s minimalnim troškovima (plaćat će se samo sudska pristojba). Čekanje će se znatno skratiti zahvaljujući odluci prema kojoj će sud za svaku urednu i potpunu prijavu morati donijeti odluku o upisu u sudski registar unutar pet radnih dana (umjesto dosadašnjih 15).
Osnivanje društva na daljinu provodi se putem propisanog posebnog obrasca izjave o osnivanju ako se radi o jednom osnivaču, odnosno društvenog ugovora ako se radi o više osnivača. Obrazac društvenog ugovora sadrži samo osnovne odredbe što ga takav akt mora sadržavati, bez detaljnijeg uređenja međusobnih odnosa članova društva. Prilozi koji je u takvim slučajevima potrebno imati uz prijavu preuzimaju se iz sustava sudskog registra pri upisu.
Sama aplikacija e-osnivanje bit će dostupna za korištenje od 1. rujna 2019. godine, a počevši od 1. prosinca 2019. omogućit će se preuzimanje izvatka iz sudskog registra u elektroničkom obliku putem internetske stranice sudskog registra.
Zakonskim izmjenama smanjen je i iznos temeljnog kapitala koji je potrebno uplatiti prije osnivanja društva s ograničenom odgovornošću (d.o.o.). Umjesto uplate ukupnog iznosa od 20 tisuća, d.o.o. se sada može osnovati uplatom 5000 kuna, uz uvjet da se preostali dio (15.000 kuna) treba uplatiti u roku od godine dana.
Također, omogućena je jeftinija i brža doregistracija djelatnosti ukidanjem obveze utvrđivanja predmeta poslovanja u društvenom ugovoru. Ukinuta je i obveza deponiranja potpisa te uspostavljena elektronička komunikacija sa sudskim registrom (javni bilježnici, odvjetnici, Hrvatska gospodarska komora).
Kod jednostavnih društava s ograničenom odgovornošću (j.d.o.o.) ublaženo je ograničenje vezano uz broj osnivača tako što je povećan maksimalni broj osnivača s tri na pet.
Velika novost je uvođenje instituta brisanja društva bez likvidacije, čime je omogućeno jednostavnije, brže i jeftinije zatvaranje neaktivnih tvrtki bez dugova.
Troškove zatvaranja tvrtke, koji uključuju naknade javnim bilježnicima, sudske pristojbe za otvaranje postupka likvidacije i postupak upisa brisanja u sudski registar, dosad su se kretali u rasponu od 1500 do 2000 kuna za jednostavni d.o.o., odnosno između 3000 i 3500 kuna za d.o.o., a postupci likvidacije trajali su i više od godinu dana.
Po novome, tvrtke koje nemaju dugova prema radnicima i drugim vjerovnicima moći će se ugasiti po skraćenom postupku, bez komplicirane i skupe procedure.
Za brisanje d.o.o.-a ili j.d.o.o.-a bez dugova dovoljno je da vlasnici tvrtke predaju u sudski registar javnobilježnički ovjerenu odluku o prestanku društva te izjavu da društvo nema duga prema radnicima i drugim vjerovnicima. U izjavi treba biti i klauzula da se obvezuju podmiriti sve preostale obveze ako se one naknadno pojave.
Pritom treba istaknuti da za eventualne nove obveze ugašenih tvrtki vlasnici solidarno odgovaraju u naredne dvije godine cjelokupnom osobnom imovinom.