rekordne isplate

Sukobi na Bliskom istoku zatvorili nebo. Talibanima pala sjekira u med

07.10.2024 u 11:04

Bionic
Reading

Letenje kroz afganistanski zračni prostor pokazalo se kao najsigurnija opcija za međunarodne zračne prijevoznike nakon što je iransko raketno bombardiranje Izraela uzrokovalo primjetnu promjenu u obrascima letova

Broj međunarodnih letova koji prolaze kroz afganistanski zračni prostor, pod kontrolom talibana, dosegao je rekordan broj ovog tjedna nakon iranskog raketnog napada na Izrael, piše Independent.

U četvrtak je iznad Afganistana prošao čak 191 let, a zračni prijevoznici su tamošnjem ministarstvu civilnog zrakoplovstva plaćali 700 dolara po preletu za tu privilegiju. Te isplate predstavljaju značajan i rastući prihod za talibanski režim, suočen s nedostatkom novca.

Izraelska i iranska vojska Izvor: tportal.hr / Autor: tportal.hr

Afganistanski zračni prostor postao je zatvoren za međunarodne letove zbog sigurnosnih razloga otprilike u vrijeme pada savezničke NATO-ve vlade u kolovozu 2021., kada su se zapadne vojske povukle iz Kabula, a tvrdokorna islamistička skupina preuzela kontrolu nad zemljom.

Vraćaju se letovi preko Afganistana

Međutim ti se letovi postupno vraćaju, osobito nakon napada Hamasa na Izrael 7. listopada prošle godine i kasnijeg rata u Gazi. U drugom tjednu kolovoza Afganistan je zabilježio više od sedam puta veći broj letova kroz svoj zračni prostor u usporedbi s kolovozom 2023., prema podacima FlightRadara24.

Taj je trend ubrzan ranije ovog tjedna, kada je Iran lansirao gotovo 200 balističkih projektila na Izrael, prisilivši brojne zrakoplovne kompanije da izbjegavaju uobičajenu rutu iz Europe prema Aziji preko iranskog zračnog prostora.

  • +7
Iranski napad na Izrael Izvor: Profimedia / Autor: Jack GUEZ / AFP / Profimedia

Podaci FlightRadara24, koje je analizirao The Independent, pokazuju prosječno 147 letova dnevno kroz afganistanski zračni prostor između 19. i 30. rujna, ne uključujući one koji počinju ili završavaju unutar samog Afganistana.

Broj letova porastao je za 20 posto, na 171, u utorak, kada je Iran izveo svoj napad koji je započeo rano ujutro. U četvrtak je broj letova porastao na 191, njihov najveći broj u tranzitu kroz Afganistan u jednom danu otkako su talibani preuzeli vlast.

Među zračnim prijevoznicima čiji se letovi vraćaju na afganistansko nebo su Swiss Air, Finnair, Singapore Airlines, British Airways i Lufthansa.

Glasnogovornik FlightRadara24, Ian Petchenik, rekao je za The Independent: 'Vidimo da zrakoplovi koji inače prolaze kroz Iran sada koriste zračni prostor Afganistana. Kako počinjemo viđati sve više ograničenja u zračnom prostoru na Bliskom istoku, zračni prijevoznici prave kompromis ili donose proračunate odluke o riziku – je li to sigurna metoda rada? I je li sigurnija od alternative koja nam još uvijek omogućuje obavljanje ovih letova?'

Na društvenim mrežama naširoko se dijeli videosnimak iz putničkog zrakoplova iznad Bliskog istoka u trenutku u kojem je Iran lansirao svoje balističke rakete na Izrael, a u njemu se kroz prozor aviona vide ogromne vatrene kugle. Postoje izvještaji i o tome da su tornjevi kontrole zračnog prometa u cijeloj regiji također bili nespremni jer su bili preplavljeni hitnim zahtjevima pilota za navođenjem.

Afganistanski koridor trenutno je manje rizičan

'Zrakoplovne kompanije, posebno zapadne, primile su tisuće zahtjeva pilota da izbjegavaju zračni prostor u Iranu i Siriji, što ih prisiljava da koriste afganistanski zračni koridor jer je relativno manje rizičan', kaže Anant Mishra, afganistanski komentator i gostujući suradnik u Međunarodnom centru za policiju i sigurnost Sveučilišta Južnog Walesa.

Odluka o izbjegavanju afganistanskog zračnog prostora nakon kolovoza 2021. nije donesena isključivo iz sigurnosnih razloga – bila je to i politička odluka, oblik pritiska na talibane uskraćivanjem izvora međunarodnih prihoda.

Iznosi koje plaćaju zračni prijevoznici nisu veliki, ali ni ukupni prihodi talibana nisu visoki. Prema procjenama Svjetske banke, ukupni prihod afganistanske vlade između ožujka i kolovoza ove godine iznosio je samo 90,6 milijardi afganija (oko 1,3 milijarde američkih dolara). Kada bi se letovi nastavili tempom od četvrtka, to bi im donijelo oko 50 milijuna dolara godišnje.

'Ideja da se ne dopusti korištenje afganistanskog zračnog prostora bila je oblik pritiska, čime im se uskraćivalo naknade za prelet koje plaćaju zračni prijevoznici, kao način signaliziranja da stvarno trebaju ispuniti sigurnosna jamstva i niz drugih uvjeta koje je postavio Zapad', kaže Kabir Taneja iz Zaklade Observer Research u Delhiju.

No 'uvijek postoji opasnost za civilne letove iznad zona sukoba, uvijek postoji sumnja', kaže on.

'Bilo da se radi o avionu MH17 oborenom iznad Ukrajine ili Boeingu 737 oborenom iznad Irana, to nije novost i pokazuje da stvari mogu poći užasno loše u magli rata kad je u pitanju civilno zrakoplovstvo. Pretpostavljamo da se afganistanski zračni prostor trenutno smatra sigurnijim od iranskog. No ne znamo koliko će trajati te promjene.'

Letovi iznad Afganistana ostaju izvan dosega projektila zemlja-zrak

Letovi koji prelaze afganistanski zračni prostor na visini od deset kilometara manje su vjerojatno mete projektila zemlja-zrak, kaže Taneja, dodajući da terorističke skupine u Afganistanu jednostavno nemaju takve sposobnosti, unatoč pristupu nekim ostacima američkog oružja.

  • +8
Iranske rakete iznad Izraela Izvor: Profimedia / Autor: AA/ABACA / Abaca Press / Profimedia

Prema Federalnoj upravi za zrakoplovstvo (FAA), letovi na ili iznad deset kilometara u Afganistanu ostaju izvan dosega takvog oružja, čak i ako se ispaljuje s vrha planine.

Graeme Smith, viši analitičar za Afganistan iz analitičke skupine Crisis Group, kaže da povratak letova na afganistansko nebo ima smisla za mnoge rute diljem regije. 'Zrakoplovnim tvrtkama to smanjuje ugljični otisak i troškove te im pruža izravnije rute', objašnjava.

Tvrdi da to također nije loše sve dok sredstva od tih letova dopiru do običnih Afganistanaca, a oni su doživjeli kolaps gospodarstva otkako su talibani preuzeli vlast.

'Povećano oslanjanje na afganistanski zračni prostor nikada neće biti velik izvor prihoda za državu koju kontroliraju talibani, ali svaka mala pomoć doprinosi financiranju osnovnih usluga poput zdravstva i obrazovanja', kaže on.