TRESE SE PLANETA

'Swiftonomics': Taylor Swift vrti milijarde, može li spasiti europsko gospodarstvo?

14.10.2023 u 21:09

Bionic
Reading

Fenomen Taylor Swift ne prestaje šokirati i fascinirati - nakon što je rasprodala koncerte u SAD-u, Europi i Aziji, ništa lošije neće proći ni premijera trosatnog filma o njezinoj turneji - 'The Eras Tour' - o jednom od šest rasprodanih koncerata, u kojem Swift s obožavateljima dijeli retrospektivu svoje 17-godišnje karijere

Pjevačica bi turnejom mogla zaraditi milijardu dolara, prvi put u povijesti. Ta turneja ne samo da potresa stadione (doslovno je uzrokovala manje potrese u SAD-u), već i potiče gospodarstvo. Samo u Sjevernoj Americi rasprodala je 53 koncerta. S obzirom na to da se predviđa da će oni generirati pet milijardi dolara potrošnje samo u SAD-u, kakvu dobit Europa može očekivati?

Prvog dana prodaje za Eras Tour prodano je više od 2,4 milijuna ulaznica, što je najviše za nekog umjetnika u jednom danu. Karte za koncerte kreću se od 50 do 899 dolara za najskuplji VIP paket na američkom dijelu turneje. Međutim preprodavale su se za puno više, pa se čak i najjeftinija mjesta penju na 1000 dolara. Procjenjuje se da će Swift odnijeti kući između 40 i 60 posto bruto prihoda od koncerata, što znači da će zaraditi iznos od 350 do 500 milijuna dolara.

Uključujući ostale troškove, poput odjeće, hotelskog smještaja i organizacije putovanja, posjetitelji u prosjeku potroše 1300 dolara za koncert pjevačice. Očekuje se stoga da će ukupna potrošnja povodom turneje Swift 2023. u SAD-u iznositi oko pet milijardi dolara, koliko će završiti u američkim gradskim blagajnama. To je više od bruto domaćeg proizvoda 50 zemalja.

Neto bogatstvo Swift magazin Forbes procijenio je na 740 milijuna dolara, dodajući je na listu najbogatijih žena u svijetu zabave.

Film 'The Eras Tour' također obećava oboriti rekorde. Obožavatelji pjevačice, poznatiji kao swifties, spremni su preplaviti kina jednako brzo kao što su razgrabili karte za turneju ovog ljeta. Pretprodaja ulaznica za film već je premašila 100 milijuna dolara (94 milijuna eura) na globalnoj razini, piše Euronews.

Zbog tog velikog uspjeha film je premijerno prikazan dan ranije (prije 13. listopada) u SAD-u i Kanadi, a prikazivanje ostalih blockbustera, primjerice 'Egzorcista', pomaknuto je upravo zbog Swift.

Taylor Swift
  • Taylor Swift
  • Taylor Swift
  • Taylor Swift
  • Taylor Swift
  • Taylor Swift
Taylor Swift na NFL utakmici Izvor: Profimedia / Autor: David Eulitt / Getty images / Profimedia

U početku se očekivalo da će skoro trosatni film prodati oko 75 milijuna dolara vrijednih ulaznica ovog vikenda u Sjedinjenim Državama i Kanadi, a analitičari su došli do te procjene proučavajući pretprodaju i ankete gledatelja u kinima. Međutim ovog utorka povećali su iznos na nevjerojatnih 125 milijuna dolara.

Swift je sama producirala i financirala film 'The Eras Tour' te je sklopila ugovor o distribuciji izravno s AMC Entertainmentom, najvećim svjetskim kino operaterom. Uz to, s 369 milijuna pratitelja na društvenim mrežama, nije trebala puno izdvojiti za marketing. Ona će zadržati oko 57 posto prihoda od ulaznica, a lanci kina prisvojit će ostatak.

Stoga ne čudi to da je nastao izraz swiftonomics nakon što je američka pop zvijezda donijela toliko financijske koristi gospodarstvu SAD-a. A kako je 'Swift groznica' zarazila cijeli svijet, može li europska blagajna doživjeti sličan poticaj?

Fed oduševljen

Pjevačica je tako donijela neočekivan dobitak američkim gradovima, domaćinima turneje, a najveću korist imao je ugostiteljski sektor.

Tu poplavu prihoda nije mogao ne zapaziti ni američki Fed te je u izvješću iz svibnja primijećeno da je Philadelphia doživjela 'najjači mjesec za prihode hotela … od početka pandemije, velikim dijelom zbog priljeva gostiju koji su onamo došli zbog koncerta Taylor Swift'.

Projekcija tvrtke za istraživanje tržišta QuestionPro pokazala je da bi njezina turneja mogla generirati pet milijardi dolara potrošnje, i to samo u SAD-u. QuestionPro također je istaknuo da swifties imaju tendenciju veće potrošnje - samo na ulaznicu troše 1200 eura, a u to nisu ubrojeni ostali troškovi. Pritom treba napomenuti da u prosjeku gotovo 54.000 ljudi posjećuje svaki koncert u SAD-u.

Taylor Swift
  • Taylor Swift
  • Taylor Swift
  • Taylor Swift
  • Taylor Swift
  • Taylor Swift
    +9
Taylor Swift Izvor: Profimedia / Autor: VALERIE MACON / AFP / Profimedia

Osim prodaje ulaznica, David Herlihy, profesor na Sveučilištu Northeastern, primijetio je da obožavatelji Swift uvijek žele izdvojiti novac za odjeću i druge predmete povezane s pjevačicom.

Predmeti koje je Swift sama promovirala za svoj posljednji album uključivali su četiri verzije CD-a ili vinila (29,99 dolara svaki), a koji tvore sat kada se spoje. Drveni nosač za sat također je bio dostupan za 49 dolara. 'To je čudno sjecište emocija i kapitalizma', rekao je Herlihy.

Brz poticaj za europsko gospodarstvo?

U Europi Swift planira održati čak 48 koncerata, a brzina kojom je turneja rasprodana na stadionima diljem Europe dokaz je da je osvojila i europsko tržište.

Tvrtka OTA Insight već je predvidjela da će europski gradovi vjerojatno ostvariti istu ekonomsku dobit kao i američki gradovi prije njih. Naprimjer, predviđa se da će potražnja za hotelima u Stockholmu na datume koncerata biti na vrhuncu.

'Neka odredišta već imaju veliku potražnju i cijene rastu u skladu s tim', rekao je OTA Insight, unatoč tome što je do koncerata ostalo još gotovo godinu dana.

Usto je u SAD-u profitirao i američki nogomet, a sve zbog Travisa Kelcea, igrača Kansas City Chiefsa i navodnog novog ljubavnog partnera pjevačice. Nakon što se ona pojavila na njegovim utakmicama, Kelce je dobio 300.000 novih pratitelja na društvenim mrežama, a prodaja njegova dresa veća je za 400 posto i među pet je najprodavanijih NFL dresova.

A NFL je sad dobio još više poklonika, najviše, naravno, ženske publike koja prati svaki korak i trend što ga pokrene Swift.

Taylor Swift
  • Taylor Swift
  • Taylor Swift
  • Taylor Swift
  • Taylor Swift
  • Taylor Swift
    +16
Taylor Swift Izvor: Profimedia / Autor: KEVIN WINTER / GETTY IMAGES / PROFIMEDIA

Ekonomska 'ljubavna priča'

Iako je teško previdjeti ekonomski utjecaj Swift, vrijedno je napomenuti da ona nije prva pop senzacija koja donosi financijske blagodati kamo god dođe. Još jedan pop fenomen imao je usporediv učinak sa svojom 'renesansnom turnejom' - Beyoncé.

Glavni ekonomist Danske središnje banke Michael Grahn rekao je za Financial Times da su cijene hotela skočile kamo god je išla, opisujući njezin utjecaj na gospodarstvo kao 'vrlo rijetku pojavu'. 'Beyoncé je odgovorna za dodatno pozitivno iznenađenje ovog mjeseca. To je prilično zapanjujuće za jedan događaj. Ovo još nismo vidjeli', rekao je tada Grahn.

I Beyoncé će predstaviti filmsku verziju svoje turneje, pod nazivom 'Renaissance: A Film by Beyoncé', a u kina stiže u prosincu i očekuje se da će zaraditi 75 milijuna dolara od prodaje ulaznica, navodi Reuters.