Ako se uređaj pokvari nakon točno dvije godine, jeftinije je kupiti novi nego dati ga na popravak. To bi se trebalo promijeniti u budućnosti zahvaljujući novom zakonu EU-a
Pravo na popravak ima cilj pomoći u poticanju kružnog gospodarstva u EU i smanjenju brda otpada. Prema izračunima Europske komisije, svake godine nastane oko 35 milijuna tona otpada jer se proizvodi prerano bacaju umjesto da se popravljaju. Godišnja šteta za potrošače procjenjuje se na 12 milijardi eura.
'Popravke tijekom zakonskog jamstvenog roka činimo privlačnijim produljenjem zakonskog jamstvenog roka za paušalnu stopu od jedne godine ako se kupac tada odluči na popravak', rekao je zastupnik SPD-a u Europskom parlamentu René Repasi.
Poticaji za popravke
Čak i nakon što jamstvo istekne, potrošači bi trebali moći izvršiti jednostavne i ekonomične popravke kad god je to moguće.
'Povrh toga, stvaramo zahtjev prema proizvođačima da moraju popraviti proizvod čak i nakon isteka jamstvenog roka', rekao je Repasi, 'i stvaramo obavezu za sve države članice da promiču popravke na svojim teritorijima.'
'To mogu biti, naprimjer, bonovi ili nacionalni fondovi za popravke. Dodatni poticaji imaju cilj učiniti ih privlačnijim u budućnosti, dopuštajući prodavačima i trgovcima da posude zamjenski uređaj tijekom popravka ili ponude obnovljeni model ako se proizvod ne može ponovno popraviti. Ubuduće se novi popravci više ne smiju odbijati za proizvode koji su već popravljeni', kaže Repasi.
Lakši popravci u neovisnim radionicama
Nova pravila zahvaćaju kućanske aparate poput hladnjaka, perilica posuđa, ali i pametne telefone, tablete i bicikle. Međutim popis se može proširiti u narednim godinama.
Potrošači koji žele popraviti svoj pokvareni usisavač ubuduće će to moći lakše učiniti u neovisnim radionicama. Proizvođači će morati imati dostupne rezervne dijelove i upute za očekivani vijek trajanja proizvoda. Europska platforma za popravak također bi trebala pokazati potrošačima najbrži put do radionica za popravak.
U budućnosti se proizvodi moraju lako popravljati
Nova pravila također olakšavaju majstorima i hobistima da sami poprave proizvod, što počinje razvojem proizvoda. Proizvođači su dužni osigurati da su oni pogodni za popravak, tj. da nema ugrađenih softverskih ili hardverskih prepreka koje otežavaju otvaranje uređaja standardnim alatima.
'U budućnosti ćemo moći lakše, brže i isplativije popravljati naše mobitele, prijenosna računala i perilice rublja', kaže zastupnica Zelenih Anna Cavazzini, hvaleći nova pravila. 'Mijenjamo način na koji poslujemo i pretvaramo održivost u vrijedan poslovni model.'
Nakon usvajanja novog zakona države EU-a imat će dvije godine da ugrade pravo na popravak u svoje nacionalne zakone.
Europski parlament prihvatio pravila o jednostavnijim uslugama popravka
Europski parlament u utorak je s 584 glasa za, tri protiv i 14 suzdržanih donio direktivu o pravu potrošača na popravak. Njome se pojašnjavaju obaveze proizvođača u pogledu popravka proizvoda, a potrošači ohrabruju na produljenje životnog vijeka proizvoda tim putem.
- Proizvođač će morati popraviti proizvod po razumnoj cijeni i u razumnom vremenskom roku nakon isteka jamstva
- Potrošači će imati pristup rezervnim dijelovima, alatima i informacijama o popravku
- Među poticajima za popravak predlažu se vaučeri i fondovi za popravak
- Internetske platforme pomoći će potrošačima u pronalasku lokalnih servisera i prodavaonica obnovljene robe