Uber je najavio rezanje globalnog odjela marketinga sa 1200 na 800 ljudi, a u njegovom konkurentu posao je izgubio jedan od ključnih menadžera koji je prije manje od dvije godine stigao iz proizvođača električnih automobila Tesle
Početak tjedna nije donio dobre vijesti za kompanije koje stoje iza dvije aplikacije za organizaciju taksi prijevoza. Globalno poznati Uber i njegov konkurent Lyft, aktivan samo na tržištima Sjedinjenih Američkih Država i Kanade, objavili su neugodne organizacijske promjene izazvane lošim poslovnim rezultatima. Uber, koji se hvali s 93 milijuna mjesečno aktivnih korisnika, najavio je rezanje 400 radnih mjesta iz globalnog odjela marketinga. Lyft, koji ima otprilike petinu korisnika u odnosu na Uber, je pak odlučio nogirati jednog od ključnih članova menadžmenta, glavnog operativnog direktora Jona McNeilla.
Analitičari procjenjuju da su organizacijski potezi posljedica pritiska dioničara koji nisu zadovoljni s financijskim rezultatima obiju kompanija. Obje kompanije su ovog proljeća kroz inicijalne javne ponude izlistale svoje dionice na burzama čime je i široka javnost dobila priliku kupiti njihove dionice. Lyft je u ponudi svoje dionice prodavao po 72 dolara, a Uber po 45 dolara. Vrijednosti dionica obiju tvrtki danas se nalaze ispod tih razina (Lyftova se prodaje po šezdesetak, a Uberova po 42 dolara) što znači da su u međuvremenu razočarale dioničare.
Najavljenom promjenom Uber će za trećinu smanjiti svoj globalni odjel marketinga te će u njemu ubuduće raditi osamstotinjak ljudi. Glavni izvršni direktor kompanije Dara Khosrowshahi je u e-mail poruci radnicima napisao da je rezanje radnih mjesta dio pokušaja da se kompanija vrati u nekadašnji agilni modus što bi trebalo dovesti do manje prigovora radi usporavanja rasta „Jednostavnije, moramo se vratiti na staro. Pobjeđujemo tako da smo brzi“, napisao je Khosrowshahi i dodao da su „mnogi naši timovi preveliki, zbog čega im se dužnosti preklapaju“.
U prvom ovogodišnjem tromjesečju Uber je imao bruto promet od 14,6 milijardi dolara, trećinu više nego u istom razdoblju prošle godine. Prihodi kompanije su iznosili 3,1 milijardu, a financijski rezultat je bio dvostruko lošiji nego prije godinu dana te je Uberov kvartalni gubitak premašio milijardu dolara. Tržišna vrijednost kompanije koja je od početka, tada pod vodstvom osnivača Travisa Kalanicka, bila poznata kao agresivni igrač na tržištu taksi prijevoza, ovih se dana kreće oko 71,5 milijardi dolara. Uber globalno zapošljava nešto manje od 25 tisuća ljudi.
Reorganizirani odjel marketinga od sada će nadgledati Mike Strickman koji je u Uber stigao prije mjesec dana iz internetske kompanije za ocjenu i rezervaciju hotela i restorana TripAdvisor. Njemu bi se trebao priključiti i neki novi šef marketinga kojeg se u Uberu nadaju zaposliti u idućih mjesec dana. Još u lipnju Uber su napustili glavna direktorica marketinga Rebecca Messina i glavni operativni direktor Barney Harford.
Pozicija operativnog direktora pokazala se suvišnom i u Lyftu koji je u prvom tromjesečju imao prihode od 776 milijuna dolara i zabrinjavajućih 1,14 milijardi dolara gubitka. U istom kvartalu lani gubitak je iznosio bitno manjih 234 milijuna dolara. Tržišna vrijednost Lyfta ovih se dana kreće oko 17,7 milijardi dolara, odnosno oko četvrtine vrijednosti Ubera.
Dosadašnji glavni operativni direktor Jon McNeill je u Lyft stigao prije manje od dvije godine. Prije toga radio je u proizvođaču električnih automobila Tesli, a iz Lyfta su najavili da će njegove dužnosti ubuduće preuzeti drugi direktori. McNeill je u Lyftu bio zadužen za održavanje i povećanje broja angažiranih vozača, što je jedan od ključnih zadataka za tvrtke koje poput Ubera i Lyfta svojim aplikacijama pružaju uslugu organizacije taksi prijevoza.
Dostupni podaci pokazuju da je McNeill lani u Lyftu zaradio 32,8 milijuna dolara što je uključivalo i 420 tisuća dolara bonusa za "odlično vodstvo i doprinos poslovanju u 2018." Glavni izvršni direktor Lyfta Logan Green i predsjednik kompanije John Zimmer su u e-mail poruci koju je na uvid dobio američki dnevnik Wall Street Journal iskazali "zahvalnost" McNeillu.
I Uber i Lyft se već neko vrijeme bore s profitabilnošću. Te su kompanije svoju popularnost proteklih godina gradile na brzom rastu i zauzimanju velikog dijela tržišta novom, praktičnom i traženom uslugom. U tom agresivnom širenju primarno je bilo zauzeti što više tržišta bez obzira na troškove koji su tako nastajali. S izlaskom na burzu kompanije su dobile dodatnu odgovornost prema dioničarima koji od njih očekuju pozitivno poslovanje, odnosno ostvarivanje profita.
Obje će kompanije financijske rezultate za drugo tromjesečje objaviti idućeg tjedna. Najavljeni otkazi su znak da vožnja za kompanije koje su u nekoliko proteklih godina donijele preokret u organizaciji taksi prijevoza više nije tako glatka i brza. Dioničarima tako zasad ostaje da se nadaju da ni Uber niti Lyft u konačnici ipak neće završiti negdje pokraj ceste.