Krajem kolovoza kontejnerski brod isplovio je iz angolske luke Lobito noseći prvu pošiljku bakra za SAD, označivši prekretnicu za ambiciozan projekt nazvan Koridor Lobito. Ovaj novi transportni pravac, koji podržavaju SAD i Europa, ima cilj povezati mineralima bogat unutrašnji dio Afrike s obalom Atlantskog oceana, otvarajući nove mogućnosti za afričke zemlje poput Demokratske Republike Kongo (DR Kongo) i Zambije
Koridor Lobito uključuje obnovljeni i prošireni željeznički put koji povezuje rudarska nalazišta u srcu Afrike s atlantskom lukom u Angoli. Željeznički operater Lobito Atlantic Railway (LAR) prvi put je proveo transport bakra iz Kolwezija u DR Kongu, prešavši više od 1300 kilometara prugom do luke Lobito za samo šest dana. Za usporedbu, cestovni transport za ovu rutu traje oko 30 dana duže, što jasno ukazuje na prednosti željezničkog prijevoza u ovom slučaju.
Američko i europsko ulaganje u afričku infrastrukturu
Koridor Lobito predstavlja dio šire američke inicijative za infrastrukturu u sklopu Partnerstva za globalnu infrastrukturu i ulaganja (PGI). Ovaj projekt predstavlja alternativu kineskoj inicijativi Pojas i put (BRI), kojom se desetljećima financiraju infrastrukturni projekti diljem Afrike. Kroz PGI, SAD i njihovi partneri iz skupine G7 namjeravaju mobilizirati 600 milijardi dolara za globalno financiranje infrastrukture do 2027. godine, a Koridor Lobito je među ključnim projektima u Africi. Riječ je o najvećem američkom ulaganju u željeznicu na afričkom kontinentu do sada.
Predsjednik Joe Biden posebno je istaknuo važnost ovog projekta tijekom nedavnog posjeta angolskog predsjednika Washingtonu, naglasivši da je 'partnerstvo između Angole i Amerike važnije i utjecajnije nego ikada prije'. SAD financira projekt stotinama milijuna dolara, a LAR ulaže dodatnih 250 milijuna za unapređenje željezničke infrastrukture, uključujući nove vagone i poboljšanje telekomunikacija, piše CNN.
Kineski utjecaj i strateška nadmetanja
Dok SAD i Europa ulažu u Koridor Lobito, Kina i dalje drži snažnu poziciju u Africi kroz svoj Pojas i put, financirajući infrastrukturu, rudnike i luke diljem kontinenta. Interes za afričke minerale, posebice u DR Kongu, omogućio je prednost Kinezima u industrijama poput proizvodnje baterija za električna vozila, u kojoj su bakar, litij i kobalt ključne sirovine.
U rujnu je kineski predsjednik Xi Jinping organizirao samit s predstavnicima afričkih zemalja, nastojeći ojačati veze s Afrikom u kontekstu zapadnih infrastrukturnih inicijativa. Na marginama tog samita Kina je potpisala sporazum o obnovi željeznice koja povezuje Zambiju s lukom u Tanzaniji. Na taj način i Kina nastoji proširiti svoju infrastrukturnu mrežu prema Indijskom oceanu.
Gospodarski potencijal za afričke zemlje
U zemljama poput Angole, DR Konga i Zambije, u kojima siromaštvo i nezaposlenost pogađaju velik dio stanovništva, Koridor Lobito pruža priliku za gospodarski napredak. U Angoli oko 30 posto stanovništva živi ispod granice siromaštva dok je u Zambiji i DR Kongu taj postotak bliži 60 posto. Koridor bi trebao stvoriti tisuće radnih mjesta, posebice u sektorima transporta, logistike i rudarstva, te smanjiti nezaposlenost među mladima.
Međutim kritičari upozoravaju da će fokus na izvoz sirovina donijeti ograničene financijske koristi za afričke zemlje, tvrdeći da bi ove države trebale ulagati u lokalnu prerađivačku industriju kako bi povećale vrijednost svojih prirodnih resursa. Projektni zagovornici ističu pak da Lobito nije samo željeznička pruga, već predstavlja širi ekonomski razvoj cijelog područja uzduž tog koridora.
Potencijal za širenje koridora prema Indijskom oceanu
Planovi za Koridor Lobito uključuju drugu, ambiciozniju fazu, kojom bi se pruga produžila za 800 kilometara prema Zambiji. SAD razmatra i mogućnost proširenja željeznice prema Indijskom oceanu preko Tanzanije, što bi povezalo istočnu i zapadnu obalu Afrike te otvorilo nove mogućnosti za trgovinu. Ova mreža omogućila bi afričkim zemljama lakši pristup globalnim i regionalnim tržištima, smanjujući troškove transporta i ubrzavajući proces izvoza.
Dok Koridor Lobito donosi obećanje o širem ekonomskom rastu, lokalne tvrtke već počinju osjećati njegove koristi. Carrinho Industry, tvrtka za proizvodnju hrane iz Angole, suočava se s visokim troškovima i logističkim izazovima zbog slabe cestovne i telekomunikacijske infrastrukture, što otežava transport žitarica iz ruralnih područja do tvornica u obalnim gradovima. Prema riječima izvršnog direktora Décija Catarra, Koridor Lobito značajno će smanjiti troškove i poboljšati učinkovitost transporta proizvoda širom zemlje.
'Ako nemamo ovu logističku infrastrukturu, nemoguće je ostvariti budući rast', kaže Catarro, dodajući da koridor ne samo da poboljšava učinkovitost, već i otvara nove mogućnosti za razvoj tvrtki poput njegove.