Sve više zemalja na zapadu Europe uvodi ograničenja u kupnji jestivog ulja jer se supermarketi i restorani prilagođavaju smanjenoj ponudi i rastućim troškovima
Najprije koronavirus, pa rat. Baš kao što je pandemija prouzročila nestašicu osnovnih namirnica, tako je ruska invazija na Ukrajinu poremetila strateški važne zalihe hrane, podižući cijene osnovnih namirnica poput jestivog ulja u supermarketima diljem svijeta, piše New York Times.
Prije rata Ukrajina je bila najveći svjetski izvoznik suncokretovog ulja. Sukob je sada paralizirao žetvu i ostavio mnoge zemlje s ograničenim zalihama jestivog ulja i rastućim cijenama, pogoršavajući prehrambenu krizu na istoku Afrike i dovodeći do ograničenja izvoza u Indoneziji.
'Lanci opskrbe, koje je već prekinuo covid-19, zakomplicirani su ratom u Ukrajini jer on uzrokuje nestašicu suncokretovog ulja i povisuje cijenu zamjenskih ulja', poručuje Kate Halliwell, glavna znanstvena direktorica Federacije hrane i pića, organizacije koja predstavlja najveći britanski proizvodni sektor.
'Proizvođači čine sve što mogu kako bi smanjili troškove, ali neke će neizbježno morati prenijeti na potrošače', dodaje.
Lanci supermarketa u Španjolskoj, Grčkoj, Turskoj, Belgiji i drugim zemljama koji su ograničili kupnju jestivog ulja opisuju taj potez kao mjeru predostrožnosti zbog povećane potražnje.
U Tescu, velikom britanskom lancu, kupci mogu kupiti do tri boce jestivog ulja, 'tako da svatko može dobiti ono što mu je potrebno', stoji u letku objavljenom na polici.
Ruska invazija opustošila je ukrajinske gradove, domove, bolnice i škole, ali i poljoprivredu, sprečavajući žetvu i uništavajući usjeve u regiji koja je poznata kao 'žitnica Europe'.
Sjetva, proizvodnja i trgovina su se smanjili, a cijene roba naglo su porasle, objavila je ovog mjeseca Svjetska trgovinska organizacija. Agencija Ujedinjenih naroda za hranu izvijestila je o oštrom porastu cijena biljnih ulja pod utjecajem rata i dugotrajne suše u državama poput Brazila i Argentine.
Vlasnici prerađivačkih tvrtki u Britaniji oklijevaju prenijeti troškove na kupce, utrkujući se u pronalaženju alternativnih ulja kako cijene rastu. Britanske agencije za standarde hrane prošlog mjeseca izvijestile su da proizvođači zamjenjuju suncokretovo ulje repičinim uljem takvom brzinom da neki nisu stigli promijeniti svoje etikete.
To je potaknulo Emily Miles, izvršnu direktoricu Agencije za standarde hrane, koja pokriva Englesku, Wales i Sjevernu Irsku, da izda umirujuću obavijest potrošačima o tome da je rizik od alergije na repičino ulje 'vrlo nizak'.
'Prehrambene tvrtke izvještavaju da će zalihe suncokretovog ulja u Velikoj Britaniji vjerojatno nestati za nekoliko tjedana, a neke tvrtke već imaju ozbiljne poteškoće', stoji u priopćenju agencije.
Tvrtke su se također pokušale prilagoditi onome što je dostupno, preformulirajući recepte s palminim ili sojinim uljem.
I druge zemlje suočene su s problemima u opskrbi. Glavna izvozna tržišta Ukrajine prošle godine uključivala su Indiju, Kinu, Bliski istok i Sjevernu Afriku te Europsku uniju, prema američkom ministarstvu poljoprivrede.
Rema 1000, norveški lanac supermarketa, razmatra povratak na prodaju palminog ulja, koje je prethodno zabranio iz ekoloških razloga, a njegova danska podružnica ograničila je kupnju na tri boce ulja.
No taj pristup mogao bi biti pogoršan indonezijskom zabranom izvoza palminog ulja, globalnim nestašicama uzrokovanim vremenskim prilikama i zategnutošću na tržištu zbog rata, izjavila je grupa analitičara industrije Oil World u izvješću u srijedu.