VRIJEME JE ZA PREGOVORE

Zaskočite svog bankara i zatražite jeftiniji kredit

06.05.2016 u 09:02

Bionic
Reading

Izreka 'kupac je kralj' donedavno nije vrijedila za domaće banke te su one pri odobravanju kredita građanima u pravilu postavljale svoje uvjete i to po principu 'uzmi ili ostavi'. Međutim, u posljednje vrijeme i bankari, u nesmiljenoj borbi za svakog klijenta, postaju mekši i pristaju na pregovore o povoljnijim uvjetima

Stanje na hrvatskom bankarskom tržištu znatno se promijenilo u odnosu na razdoblje prije krize. Dok su u zlatna vremena kreditnog buma banke diktirale kreditne uvjete, danas je situacija potpuno drugačija. Potražnja za kreditima je slaba i sve je manje kreditno sposobnih građana, što utječe na pad kamatnih stopa i povoljnije uvjete kreditiranja.

U prilog građanima ide i jačanje konkurencije među bankama. Kao i poduzetnici u drugim djelatnostima, i bankari se danas bore za svakog klijenta pa nisu rijetke i 'nemoralne ponude' usmjerene na preotimanje klijenata.

Konkurenciju je zaoštrila Hrvatska poštanska banka jer je u jeku konverzije kredita u 'švicarcima' u eurske ponudila dužnicima povoljnu mogućnost prelaska na kunski kredit. Kako bi privukla što više bivših 'švicaraca', uz primamljive kamatne stope, ta banka svima koji prebace kredit pokriva troškove solemnizacije ugovora i procjene vrijednosti nekretnine.

U zadnje vrijeme bankari su počeli prilagođavati kreditne uvjete financijskoj snazi klijenata. Nekad je kreditna sposobnost služila samo kao formalni preduvjet za dobivanje kredita, a uvjeti kredita za sve klijente bili su podjednaki. Danas banke pristupaju svakom klijentu individualno pa kreditne uvjete za građane formiraju na sličan način kao i za poduzeća. To znači da oni s višim kreditnim rejtingom ostvaruju povoljnije uvjete kreditiranja od onih sa slabijim rejtingom.

U takvim okolnostima i klijenti koji su dobivali kredite po starim pravilima mogu se izboriti za bolje uvjete, a da bi to ostvarili, moraju ući u pregovore s bankom. Svoje iskustvo ispričao nam je čitatelj tportala koji je nedavno izborio jeftiniji kredit.

Povlašteni uvjeti za zaposlenike velikih kompanija

Povoljnije uvjete kreditiranja postižu i zaposlenici velikih kompanija koje s bankama u ugovoru o suradnji obično dogovaraju i pogodnosti za svoje zaposlenike. Nekada su beneficije bile skromne i omogućavale su nižu kamatnu stopu za 0,1 do 0,2 postotna poena, a danas pojedine kompanije za svoje zaposlenike postižu sniženje za jedan postotni poen. Kod stambenog kredita vrijednog 100.000 eura to znači uštedu od oko 400 kuna na mjesečnoj rati.

Prije pet godina Branko je uzeo stambeni kredit u vrijednosti od 100.000 eura s promjenljivom kamatnom stopom koja je varirala u rasponu od pet do sedam posto, a u zadnjem razdoblju iznosila je 5,5 posto. Kako nije imao većih problema u otplati, nije ni razmišljao o tome da traži povoljnije kreditne uvjete sve dok mu prijateljica koja radi u banci nije bacila bubu u uho. Kada je čula kolika mu je kamatna stopa na kredit, objasnila mu je da uz malo truda može postići puno bolje uvjete.

Savjetovala mu je da ode u nekoliko konkurentskih banaka i prikupi ponude za istovrsni stambeni kredit. Već u prvim kontaktima shvatio je da bi u drugim bankama mogao dobiti povoljnije uvjete. Nakon toga dogovorio je sastanak sa svojom osobnom bankaricom i zatražio da mu banka odobri nižu kamatnu stopu. Bankarica ga je najprije pokušala uvjeriti da to nije moguće, ali na njegovo inzistiranje i prijetnju da će prebaciti kredit u drugu banku rekla mu je da donese ponude drugih banaka i obećala da će razmotriti smanjivanje kamatne stope ako se pokaže da su one povoljnije.

Na kraju je dobio nižu kamatnu stopu za 0,75 posto i postigao uštedu od 300 kuna na mjesečnoj rati, odnosno 54.000 kuna do kraja otplate kredita.

Branko je na sastanke vodio i svoju prijateljicu koja je odradila dobar dio pregovora s osobnom bankaricom. U neformalnom razgovoru nakon postizanja dogovora bankarica joj je spomenula da postoji mnogo dobrostojećih klijenata koji bi mogli postići bolje kreditne uvjete.

Takve klijente bankari zovu 'spavačima' i sretni su što mogu zarađivati na njihovoj neaktivnosti. Međutim, priznala je i da klijenti sve više shvaćaju da su oni ti koji diktiraju uvjete.

Stoga razmislite, možda je i vama vrijeme da se probudite iz sna i posjetite svog bankara.