ZET je nakon prve pandemijske 2020. godine i u 2021. zabilježio pad prodaje karata, otkriva poslovno izvješće za prošlu godinu, u kojem se nalazi i podatak da je samo 61 posto tramvaja tehnički ispravno, a autobusa samo 79 posto
Tomislav Tomašević, zagrebački gradonačelnik, govoreći polovicom kolovoza na konferenciji za medije o rastu cijene električne energije kazao je da bi prema najavama mogla poskupjeti i do pet puta te da će to biti ogroman udar na jedinice lokalne samouprave.
Spomenuo je tada i ZET, kojem je električna energija pokretač tramvaja, i da velik dio u poslovanju tvrtke čini trošak električne energije.
Međutim, kada se pogleda poslovanje ZET-a za 2021. godinu, o kojem će Skupština Grada Zagreba raspravljati sljedećeg tjedna, jasno je da električna energija predstavlja tek neznatan dio na rashodovnoj strani tvrtke.
Naime u strukturi rashoda, koji su prošle godine iznosili 1,253 milijarde kuna, 691,8 milijuna kuna (55,2 posto) otpada na troškove osoblja.
Na materijalne troškove otpalo je 330,8 milijuna kuna (26,4 posto). Unutar materijalnih troškova troškovi energije iznosili su 137,4 milijuna kuna, što je bilo više za 25,7 posto nakon obustave javnog prijevoza uslijed pandemije tijekom 2020. godine, od čega tek 42 milijuna kuna na vuču tramvaja, a 80,8 milijuna kuna za plin i naftu koja pokreće autobuse.
No nesumnjivo je to da će troškovi energije rasti i da će u izvještaju o poslovanju ZET-a za 2022. biti bitno drugačije brojke.
Prema podacima iz poslovnog izvješća, ZET je u 2021. godini ostvario ukupne prihode u iznosu od 1,253 milijarde kuna, što je 62,4 milijuna kuna više nego 2020., ali prvenstveno zbog povećanih gradskih subvencija i izdvojenih gradova i općina s kojima ima sklopljene ugovore o pružanju komunalne usluge. Naime trend pada prihoda od prodaje, koji je zabilježen u 2020. godini uslijed pandemije bolesti COVID-19 i potresa koji je pogodio Grad Zagreb, nastavio se i u 2021. godini kao efekt gospodarske krize te zbog smanjenog korištenja usluge javnog prijevoza.
Od 1,25 milijardi prihoda, gradskih subvencija bilo je u iznosu od 826,7 milijuna kuna dok je od proizvoda i usluga u kasu stiglo 274,3 milijuna kuna.
Uprava ZET-a navodi da je prošle godine prodano 21,5 milijuna karata i ostvaren je prihod u iznosu od 270,2 milijuna kuna. Najveći udio u prihodu od prodanih karata imaju pretplatne karte (mjesečne i godišnje) u iznosu od 176 milijuna kuna, slijede pojedinačne papirnate i vrijednosne karte u iznosu od 71,3 milijuna kuna i sve ostale u iznosu od 22,9 milijuna kuna.
Pad prihoda od prodaje karata u iznosu od 6,1 milijun kuna, odnosno 2,2 posto u odnosu na prvu pandemijsku godinu, u ZET-u tumače posljedicom daljnje neizvjesnosti vezane uz pandemiju bolesti COVID-19 i posljedičnog smanjenja korištenja usluge javnog prijevoza zbog rada od kuće.
Izvještaj otkriva i da je samo 61 posto tramvaja tehnički ispravno, a autobusa 79 posto.
U tramvajskom voznom parku nalazilo se krajem 2021. godine 266 tramvajskih motornih kola i 51 tramvajska prikolica. Prosječna starost tramvaja iznosi 28,1 godinu. S druge strane ZET je u isto vrijeme imao 441 autobus prosječne starosti 11,1 godinu. U ZET-u navode da im najveću stavku za troškove vanjske usluge čine troškovi održavanja novih tramvaja. Riječ je o 'čuvenom' ugovoru koji je potpisala jedna od bivših Uprava s Končarom, prema kojem se servis tramvaja plaća 7,50 kuna po prijeđenom kilometru.
Uprava ZET-a navodi da ekonomično posluje, da imaju pozitivan predznak rentabilnosti te da je njihov pokazatelj financijske stabilnosti veći za 25,7 posto u odnosu na 2020. godinu. Istaknuli su da su dobili i 180 milijuna kuna bespovratnih sredstava za nabavu 65 novih autobusa, nakon čega će se isti broj autobusa rashodovati, a to se namjerava napraviti do kraja 2023. godine.