U emisiji 'Otvoreno' isplivalo je to da je predsjednik Uprave Uljanika sve karte stavio na Danka Končara, koji bi se na dijelu škvera bavio turizmom. Za to neće ni čuti istarski župan Valter Flego te kaže da će se na prostoru Uljanika baviti samo brodogradnjom. Zlatko Komadina traži pak izdvajanje 3. maja i pola milijarde kuna, a Darko Horvat nema povjerenja u Upravu Uljanika
U HRT-ovoj emisiji 'Otvoreno' o Uljaniku su govorili Samir Hadžić iz Stožera za obranu brodogradnje, predsjednik Uprave Uljanika Gianni Rossanda, Davor Huić iz Udruge poreznih obveznika Lipa, ministar gospodarstva, poduzetništva i obrta Darko Horvat (HDZ), župan Primorsko-goranske županije Zlatko Komadina (SDP) i župan Istarske županije (IDS) Valter Flego.
Pokušali su dati odgovore na pitanja kako je moguće da je Uljanik grupa u samo godinu dana napravila više od milijardu i pol kuna gubitaka, gdje je nestao taj novac, što istražitelji rade u brodogradilištu i kakva je sudbina četiri i pol tisuće radnika.
Predsjednik Uprave Uljanika Gianni Rossanda odgovorio je na pitanje kako je došlo do gubitka od 1,5 milijardi kuna gubitka u godinu dana.
'Nismo izgubili 100 milijuna po brodu, nego je došlo do pomicanja rokova. Neki su brodovi došli na granicu iskakanja i išlo se s prijedlogom restrukturiranja u studenom 2011. Trebalo je otkazati dio brodova s manjom dodanom vrijednošću, ali dok smo došli do toga - došlo je do novih gubitaka i ukalkulirani su novi gubici', rekao je Rossanda.
Dodao je da su u knjizi narudžbi bila 22 broda koja su se trebala graditi u tri godine u dva brodogradilišta.
'Bilo je predviđeno da po tim brodovima ostaje 460 do 470 milijuna eura, a Uljanik je godišnje koštao 180 milijuna. Da su brodovi bili proizvedeni, imali bi dobit od 50 milijuna eura u tri i pol godine', kazao je. Priznao je da su knjigu narudžbi punili, a 'da nisu vidjeli' padanje u provaliju te da će gubitke netko morati podmiriti.
'Vodite računa o tome da brodogradnja nema kolaterala jer je na pomorskom dobru. I u Europi nema kolaterala, pa se ide s državnim jamstvima. Da smo odmah krenuli s financiranjem, program bi se odvijao u predviđenim rokovima', rekao je.
Samir Hadžić, koji je godinama radio u talijanskim brodogradilištima, a u Uljaniku radi od 2014., objasnio je kako tamo znaju dobro organizirati posao.
'U Italiji je vrijeme novac, kad imate problem - oni ga rješavaju kroz brodove u seriji. Tako je prvi u nizu u minusu, a zadnji ima dobit. Kod Uljanika se događa da se greške u procesu, koje generiraju nove greške i kašnjenja, ne ispravljaju. Generiraju se minusi', rekao je.
Dodao je kako su ljudi umorni od štrajka - i odlaze.
'Sporost u rješavanju dovest će do pitanja za koga ćete to rješavati - za kooperante iz Rumunjske i Bosne, a ne Puležane?'
Ministar gospodarstva Darko Horvat potvrdio je da će novac za plaće biti isplaćen kroz Hrvatsku poštansku banku.
'Kreditom od 96 milijuna eura, za koji je država dala jamstvo u siječnju, osiguran je život jednom i drugom brodogradilištu. Isplaćeno je šest do sedam plaća i više nema modaliteta za ovakav način isplate', kazao je.
Naglasio je kako je 31. ožujka na računu Uljanika identificiran minus od 575 milijuna eura. Dodao je kako konfuzna situacija nikome ne pomaže te da modalitet funkcioniranja treba mijenjati.
'Brojke su kontradiktorne i treba analizirati zašto je nastao gubitak', naglasio je.
Župan Valter Flego kazao je kako ovu situaciju još uvijek mogu izvući Vlada, koja treba definirati strategiju za brodogradnju, i strateški partner, koji treba ulagati novac u brodogradnju.
Demantirao je da postoji urbanistički plan prema kojemu bi se na mjestu brodogradilišta gradila elitna turistička četvrt.
'Brodogradnju smo zaštitili više od Rijeke i Trogira. Nećemo mijenjati prostorni plan nauštrb brodogradnje', rekao je Flego.
Župan Zlatko Komadina, koji je član Stožera za 3. maj i inženjer strojarstva, potvrdio je da traže odlazak Uprave, krizni menadžment, odvajanje od Uljanika i povrat pola milijarde kuna, a 'ako treba, i lex'.
'Uz strateško opredjeljenje države, ne smijemo izgubiti proizvodnju koja zahtijeva pamet, znanje i prateće proizvode koji trebaju služiti kao izvozna roba', kazao je, a u prilog tome dodao kako je za 3. maj zainteresirano jedno talijansko brodogradilište.
Gianni Rossanda je rekao da ne poriče dug, ali da su u Uljaniku tijekom pet godina u 3. maj uložili 402 milijuna kuna u gotovini.
Ministar Horvat kazao je kako su podaci kontradiktorni te da plan restrukturiranja ne donosi Vlada nego Uprava, a verificira ga Bruxelles. Napomenuo je da je uz investicije u brodogradnju bio vezan 'nekakav nekretninski biznis', a strateški partner je u posao ušao temeljem najave izmjene prostornih planova.
'Ako se prostorni planovi ne promijene - imamo li strateškog partnera?', upitao je.
Davor Huić kazao je kako ne vidi razliku između Agrokora i Uljanika te ustvrdio da građani znaju da se radi o neodrživom modelu jer su oko 30 milijardi kuna dali za brodogradnju.
'Građani ne žele da se njihov novac troši na neuspjeli privatni pothvat. A protiv veće intervencije države je i Bruxelles i tu je Vlada ograničena', kazao je Huić.
Odgovorio mu je Gianni Rossanda podatkom da Uljanik nikad nije restrukturiranjem stvorio neki kapital da bi nastavio raditi. Podsjetio je da brodogradnja s dobavljačima u proračun uplaćuje pedesetak milijuna eura godišnje. Na vrijeme su, kaže, izabrali strateškog partnera - Kermas energiju, koja je jedina zadovoljavala uvjete. Brodosplit posluje pozitivno jer ne radi brodove, a planom restrukturiranja su mu izbrisani dugovi te je imao 1,6 milijardi kuna gotovine za plaće u idućih pet godina.
I Samir Hadžić je naglasio da Uljanik nije dobio novac za restrukturiranje, nego tri milijarde kuna dozvoljenih potpora. Tri od onih 30 koje su 'dali građani' za brodogradnju, kazao je.
'Nama radnicima je bitno - pomognite nam da idemo dalje', dodao je.
Na kraju emisije razvila se žustra rasprava između Horvata, Komadine, Flege i Rossande.
'Kad država jamči pet milijardi kuna, ona mora imati nadzor. Tko je čitao izvješća u Vladi? Ako želite intervenirati, morate kroz sadašnje nadzore staviti nove uprave, a kroz skupštinu nove ljude u NO-u', kazao je Komadina.
'Postavimo najprije stvari na svoje noge. Plan restrukturiranja radi Uprava. Vlada je čekala da plan dobije na stol. Ministarstva gospodarstva i financija pomogla su taj plan uobličiti da bi Bruxelles htio uopće razgovarati s nama. Predmet plana restrukturiranja (koji mora u doradu) je brodogradilište Uljanik, ne grupa i ne 3. maj', odgovorio mu je Horvat.
Komadina je inzistirao na tome da Vlada, koja je dala rok za pripremu plana, to ne može u potpunosti prepustiti Upravi. Horvat mu je odgovorio da je 'pomiješao teze'.
Ministar Darko Horvat kazao je kako će prvi službeni odgovor Bruxellesa stići za desetak dana. Na temelju tih ocjena moći će se raditi izmjene i dopune. Neslužbeno, radi se na drugačijem modalitetu istih aktera, kazao je. Rossandu je upitao:
'Imamo li konzistentnog strateškog partnera ili trenutno polemiziramo o namjeri gospodina Končara da ode ako mu se smanji mogućnost investiranja u nekretnine? Ima li Končar namjeru investirati isključivo u brodogradnju?'
Istarski župan Valter Flego odgovorio mu je da su to pitanja za ministra i da Horvat ima puno alata da nađe odgovore s obzirom na to da je Vlada većinski vlasnik.
'Izvrćete činjenice', odgovorio mu je Horvat.
Rossanda je potom kazao kako oni profesionalno rade program restrukturiranja, u suradnji s Vladom. Računaju na sredstva koja može dati država te strateški partner.
'Nikakve kontakte nismo imali s lokalnom samoupravom. Ovo je prvi put da imamo potrebu razgovarati s njima. Ako se promijene prostorni planovi - može se ići s Kermas energijom. Ostat će dio brodogradnje. Ako se to ne učini - neće biti brodogradnje, osim ako netko ima drugog strateškog partnera', kazao je Rossanda.
Na pitanje ima li povjerenja u Upravu Uljanika ministar Darko Horvat je odgovorio:
'Da je ovo prava ekipa, ekipa koja želi biti partner Vladi - onda bi sjedili za stolom i na isti način razgovarali o predmetnoj temi.'
Župan Zlatko Komadina odgovorio mu je kako ga je zvao na razgovor, ali da ne želi 'sjediti da se gledaju'.