AMBICIOZNI PLANOVI S POKRIĆEM

Budućnost dostave tereta leži u - podzemlju

13.08.2022 u 19:32

Bionic
Reading

Teretni prijevoz svakodnevno zagušuje prometnu infrastrukturu diljem svijeta. Švicarska tvrtka Cargo Sous Terrain (CST) došla je na sasvim originalnu ideju kako riješiti taj problem: treba izgraditi mrežu podzemnih cijevi kojima bi se bespilotnim vozilima transportirale sve vrste roba. I nije samo mašta: sve je spremno za početak izgradnje prvog tunela.

Prije šest godina tvrtka CST predstavila je koncept razvoja mreže podzemnih cijevi s automatiziranim vozilima za dostavu koja bi povezala gradove i logističke centre diljem Švicarske. Projekt vrijedan više desetaka milijardi eura trebao bi dugoročno osigurati dovoljne kapacitete za prijevoz tereta, bez širenja postojećih cestovnih i željezničkih mreža koje su ionako već prepune i tereta i putnika.

Kad je projekt predstavljen, činilo se da će to biti samo još jedna od futurističkih ideja koje se nikada ne ostvare, no švicarski parlament je u međuvremenu donio potreban zakonski okvir koji omogućuje podzemni prijevoz tereta. A to znači da projekt može početi.

Novi sustav prijevoza uključuje transportna vozila bez vozača koja mogu sama preuzeti i dostaviti teret na automatiziranim rampama. Vozila - koja izgledaju kao mali vagoni ili platforme - trebala bi se kretati na električni pogon po indukcijskim tračnicama stalnom brzinom od 30 kilometara na sat, a roba bi se prevozila na standardiziranim paletama ili u modificiranim kontejnerima. Prema najnovijim procjenama, troškovi izgradnje čitave planirane mreže cijevi koja bi pokrila veći dio Švicarske iznosili bi između 30 i 35 milijardi eura.

  • +2
Cargo Sous Terain Izvor: Cargo Sous Terrain / Autor: Promo

Prva bi se trebala graditi tri milijarde eura vrijedna dionica dužine 70 kilometara s desetak čvorišta koja bi povezala Zürich s logističkim centrom Haerkingen-Niederbipp na zapadu zemlje. CST je sklopio partnerstvo s nizom velikih švicarskih logističkih i trgovačkih tvrtki koje ovo rješenje vide kao nadopunu postojećoj cestovnoj i željezničkoj infrastrukturi. Sustav bi trebala pokretati obnovljiva