ODISEJA DIVOVSKOG SUPERTANKERA

Od najvećeg broda u povijesti ostalo je samo sidro

21.03.2022 u 09:28

Bionic
Reading

Možete li zamisliti brod na čiju palubu stanu četiri nogometna igrališta? Takvo morsko čudovište doista je postojalo, riječ je o supertankeru izgrađenom 1970-ih godina u brodogradilištu Sumitomo Heavy Industries u japanskoj Kanagawi, koji je plovio pod raznim imenima a danas je od njega ostalo samo sidro koje se čuva u Hong Kongu

Divovski tanker, najveći brod koji je ikada zaplovio svjetskim morima, rezultat je ambicije hongkonškog brodovlasnika C. Y. Tunga, osnivača brodarske tvrtke Orient Overseas Container Line (OOCL). Novogradnja pod brojem 1016 izvorno se u japanskom brodogradilištu počela graditi 1974. za grčkog naručitelja. Brod je sagrađen u dogovorenom roku od pet godina, no kupac ga je odbio preuzeti - navodno zbog problema tijekom probne plovidbe, ali vjerojatnije zbog financijskih poteškoća. Nakon dugotrajnog arbitražnog postupka, prodan je već spomenutom C. Y. Tungu koji je oduvijek sanjao da posjeduje najveći brod na svijetu.

Novogradnju 1016 poslao je u drugo japansko brodogradilište Nippon Kokan gdje je prerezana na pola kako bi joj se dodala nova sekcija u sredini. Nakon modifikacije brod je nazvan 'Seawise Giant' i napokon je 1981. ušao u promet. Sa istisninom od 564 tisuće metričkih tona i duljinom od 458,45 metara - što je gotovo dvostruko dulje od 'Titanica' - supertanker 'Seawise Giant' je u trenutku porinuća bio najveći brod ikada sagrađen. I to je ostao do danas.

Njegova paluba širine 69 metara imala je površinu od 32 tisuće četvornih metara, gaz mu je bio gotovo 25 metara, a ispod palube nalazilo se ukupno 46 rezervoara koji su mogli prevesti 4,1 milijuna barela nafte. U njegovom slučaju veličina se pokazala kao opravdana: premda nije mogao prolaziti kroz Sueski ili Panamski kanal, njegovi vlasnici ostvarivali su najveće profitne marže na tržištu prijevoza nafte tijekom osamdesetih godina.

Idila je završila tijekom iračko-iranskog rata. 'Seawise Giant', koji je plovio Perzijskim zaljevom prevozeći iransku naftu, pogođen je 14. svibnja 1988. godine projektilima iz iračkog borbenog zrakoplova. Zapalio se i potonuo u plitkim vodama kod iranskog otoka Kharga.

To ipak nije bio kraj priče o slavnom supertankeru. Teško oštećeni brod kupila je norveška tvrtka Norman International i odlučila ga popraviti. Nakon opsežnih dvogodišnjih radova u singapurskom brodogradilištu Keppel, brod je preimenovan u 'Happy Giant' i ponovno je porinut u more. Ubrzo ga je za 39 milijuna dolara kupio norveški brodovlasnik Jorgen Jahre koji ga je preimenovao u 'Jahre Viking', a 2004. godine ponovno je promijenio vlasnika i ime - od tada pa do svog kraja u rezalištu bio je poznat kao 'Knock Nevis'.

A taj kraj došao je u siječnju 2010. godine. Njegovo posljednje putovanje završilo je u Alangu u Indiji gdje je razrezan u staro željezo. Bio je to kraj puta za najveći brod koji je čovječanstvo ikada sagradilo. Sačuvano je samo njegovo golemo sidro teško 36 tona koje i danas možete vidjeti u Pomorskom muzeju u Hong Kongu.