BOLNA RATNA POVIJEST

Hoće li se u nastavu o Domovinskom ratu uključiti i lekcije iz Lore?

Bionic
Reading

'Već dvadeset godina postoji pritisak javnosti da Domovinski rat nije dovoljno vrednovan u školskom sustavu' – izjavio je nedavno Predrag Fred Matić, ministar branitelja najavljujući novu metodu inhaliranja 'vrijednosti Domovinskog rata', prilagođenu školskom uzrastu

'Sada planiramo učenje o toj temi na principima 21. stoljeća, s modernom, terenskom nastavom. Bunili smo se prije, kada su nam u škole dolazili govoriti o Drugom svjetskom ratu. Sada će djeca imati priliku otići na autentična mjesta i čuti sve podatke koji ih zanimaju', rekao je Matić, uz napomenu koja je poslužila kao inspiracija za ovaj tekst.

Ministar je, naime, otkrio plan 'da u školske programe uđe kao obvezan, i to za sve učenike, najmanje jedan posjet godišnje ratištu koje je najbliže mjestu i školi koju djeca pohađaju. Na primjer, djeca iz Zadra posjetit će Maslenicu', naglasio je Matić.

No što je sa Splitom? Kako će prosvjetari neproglašene prijestolnice sirova hrvatstva, uskladiti njezinu minornu ratnu razorenost s nakanama državne vlasti? Zar će djeca hrvatskog Splita, u hrvatskoj Hrvatskoj, putovati do Zadra, Šibenika, Sinja, Dubrovnika... da bi vidjeli mjesta na kojima se lomio otpor neprijatelja? Kako bismo preventivno otklonili tu mogućnost, nudimo prijedloge gradskih i prigradskih lokacija, pogodnih za inficiranje splitske djece 'istinom o Domovinskom ratu'.

Banovina
Sjedište gradske vlasti, nekad jednako beskorisno kao zapovjedništvo dijela Jugoslavenske ratne mornarice. Pred njom je, veli službena povijest, u svibnju 1991. miroljubiv, ali odlučan narod, na poziv škverskih sindikalnih čelnika, prosvjedovao protiv tadašnje vojske. U srazu nenaoružanog, civilnog pučanstva i neprijateljske soldateske, ubijen je jedan vojnik. Za domaći rad: izračunati koliko bi neprijatelja bilo mrtvo da su i oni bili nenaoružani, tj. da je sukob bio ravnopravan.

Vojarna u Lori
Tijekom obilaska, učenicima govoriti o složenim ratnim operacijama u ovoj zoni. Kao prvo, kako su prepoznavani teroristi čitanjem telefonskog imenika. Kao drugo, kako su teroristi iz imenika hapšeni te povezivani induktorskim telefonima. Kao treće, kako je, nakon odvajanja od telefona, teroristima sugerirano opuštanje pjevanjem domoljubnih pjesama iz Drugog svjetskog rata. Kao četvrto, kako su nakon ispitivanja puštani na odmor u pseće kućice.

Blatine i Split 3
Na primjerima herojskih bitaka za stanove, u nekadašnjim oficirskim kvartovima, rastumačiti značaj doma i borbe za njegovo oslobađanje od legalnog stanara.

Katalinića brig
Djecu dovesti do ograde zdanja u kojemu su tajne policije desetljećima predano radile gluposti. U Domovinskom su ratu, primjerice, dale nemjerljiv doprinos uhođenju neovisnih novinara. Iskoristiti taj podatak da bi se učenicima ukazalo na prednost zaposlenja u državnim službama nad radom u novinarstvu.

Više toponima u gradu i okolici
Mjesta na kojima su u noćnim eksplozijama uništavane nekretnine i pokretnine neprijatelja, otkrivanih po nimalo trendovskim imenima i prezimenima ili po neobičnoj i nadasve nepoželjnoj navadi izražavanja stavova, bitno različitih od publiciranih u službenim državnim biltenima. Naročitu pažnju posvetiti Bosanskoj ulici, gdje je minirano sjedište Dalmatinske akcije, koju tadašnji predsjednik države nije mogao smisliti, te Žrnovnici, gdje je eksploziv sravnio zgradu u kojoj je trebala biti tiskara neovisnog dnevnog lista, nakon što je HDZ okupirao sve lokalne, a i državne medije.

U razgovoru, djecu uputiti na razmišljanje o ulozi nepoznatih počinitelja u borbi za nacionalnu slobodu. Preporučiti im da se ne zamaraju pitanjem jesu li jasni ciljevi njihova djelovanja nepoznate počinitelje mogli učiniti poznatima, jer se istina o našem ratu uči, a ne istražuje. Naročito tvrdoglave uputiti da 'ima 'ko je u ovoj zemlji zadužen za istinu'.