Razgovarali smo s autorskim timom povodom obnove predstave 'Konstelacije', koji čine glumci Olga Pakalović i Vladimir Posavec-Tušek te redateljica Aida Bukvić
U sklopu ovogodišnjih Ljetnih noći Teatra EXIT bit će odigrano 27 naslova u sveukupno 41 izvedbi, a predstave će se, osim na Ribnjaku, održavati i u klimatiziranom prostoru Studija EXIT te u Teatru EXIT kao glavnom zamjenskom prostoru u slučaju kiše. Jedan od tih predstava su i 'Konstelacije' britanskog dramatičara Nicka Paynea, sa čijim smo autorskim timom razgovarali povodom ovotjednih izvedbi. Glumci u ovoj duodrami su Olga Pakalović i Vladimir Posavec-Tušek, a za režiju se pobrinula Aida Bukvić. Predstava 'Konstelacije' je zbog početka pandemije i ograničenih mjera okupljanja na kulturnim događanjima bila skinuta s rasporeda iako je par mjeseci prije Pakalović za ulogu u predstavi dobila Nagradu hrvatskog glumišta, a iste te godine su 'Konstelacije' na Festivalu glumca dobile Nagradu 'Vanja Drach' za najbolju predstavu u cjelini. Pakalović je također dobila Nagradu 'Fabijan Šovagović za najbolje glumačko umijeće.
'"Konstelacije", tekst Nicka Paynea koji imao svoju britansku praizvedbu 2012. godine, zanimljiva je i inspirativna duodrama koja problematizira muško-ženske odnose kroz prizmu teze da sve naše realnosti već postoje u svemiru, a mi sami svojim postupcima u datim konstelacijama i okolnostima biramo koju realnost živimo. Tekst prati razvoj jedne veze od upoznavnja, spajanja, prvih sukoba, prekida i ponovnog spajanja: svaka od tih faza prezentirana je kroz nekoliko mogućih scena koje se razlikuju tek u jednoj replici, uzdahu ili pogledu, ali taj mali pomak čini veliku razliku i svaku sljedeću scenu gura u novom smjeru', rekla nam je redateljica Aida Bukvić.
"Konstelacije" su pravi glumački poligon za pokazivanje sve raskoši glumačkog talenta i upravo su traženje glumačkog koda i mentalnog prostora same predstave bili najveći izazovi u radu na ovoj predstavi. Iščitavnje naoko jednostavnih svakodnevnih situacija postalo je duboko glumačko redateljsko istraživanje glumačkih izraza i alata. Sve bi to, naravno, bilo nemoguće bez sjajnih glumaca kakvi su Olga Pakalović i Vladimir Posavec Tušek. U ovom slučaju zaista vrijedi ona izreka da je podjela pola posla, usudila bih se reći i više od pola', nastavila je Bukvić.
Upitana o tome može li ukratko predstaviti predstavu, Olga Pakalović nam je rekla: 'Svaki put kad pokušam opisati predstavu zapletem se, jer je spoj svemira i romantike, realnosti i odluka koji se isprepliću u paralelnim svemirima. Priča je to o dvoje ljudi koja može krenuti u raznim smjerovima ovisno o odluci koju donesu.' Vladimir Posavec-Tušek nam je, s druge strane, ponudio precizniji odgovor: 'Predstava je o ljubavi, ustrajnosti i bezbrojnim mogućnostima te našim izborima unutar toga.'
'Uglavnom me strah da će ljudi prestati ići u kažalište. Dramaturgija je vrlo zahtjevna, predstava nije nimalo laka, a cilj je bio s lakoćom prijeći preko svake težine. Dobar je to zalogaj u kojem na kraju zbilja imaš priliku uživati', kaže Pakalović o izazovima rada u kazalištu i radu na ovoj predstavi, dok je Posavec-Tušek izdvojio 'jedan lijep proces rada u "izoliranim" uvjetima Tvrđe u Osijeku', a za dramaturgiju komada je rekao da je u startu iznimno zahtjevna ali i uzbudljiva.
Kao što smo rekli, igranje predstave je u zenitu popularnosti prekinula pandemija, ali Pakalović te godine nije doživjela kao nazadovanje, već kao priliku da se stane i osluškuje: 'Sva su osjetila bila budna i izlazile su vrlo dragocjene prilike za nešto novo. Bili smo u kolektivnom zastoju i to nas je činilo povezanijima. Strah je bio i prilika za kreativnost koja se očitovala u čišćenju suvišnog.' Dodala je i da joj je bilo teško snaći se u fizičarskom žargonu, odnosno da joj to nikad nije išlo, a da je kemija koja se dogodila između Posavec-Tušeka i nje najjača karika predstave.
'Pristup svakoj predstavi je iz istog izvora, ali ovo je predstava koju volim jer se mogu prepoznati u njoj, jer može rasti i razvijati se s igranjem, jer je vrlo intimna i snažna', izjavila je Pakalović na pitanje o tome kako se 'Konstelacije razlikuju od njezinog dosadašnjeg rada, a Posavec-Tušek nam je otkrio sljedeće: 'U karijeri sam se više puta susretao s duodramom kao formom. U takvoj vrsti igre iznimno je važno povjerenje u partnera. Kako ovaj komad sam po sebi traži brzu scensku misao i brze promjene stanja samog lika, u našoj predstavi suigra i tzv. "plemenito partnerstvo" više je nego važno.'
'Nagrada "Vanja Drach" na Festivalu glumca nagrada je za najbolju predstavu u cjelini i to je priznanje cijeloj ekipi, glumcima i autorskom timu. Imponira činjenica da je žiri među velikom konkurencijom tom nagradom nagradio ovu, uvjetno rečeno, malu predstavu. To znači da je predstava osim odlične glumačke igre i suigre nosi vrijednost i u svim ostalim segmentima kazališnog posla', zaključila je Bukvić, a Pakalović je dodala da je povodom nagrade 'Fabijan Šovagović' koju je primila za izvedbu osjetila čast, poštovanje i ponos.
'Mene čekaju dva naslova u novoj sezoni HNK-a, a za predstavu "Konstelacije" priželjkujem dug život u Teatru EXIT', rekla nam je Pakalović na kraju ovog kratkog razgovora, a Posavec-Tušek je bio opširniji: 'Trenutno sam u snimanju dva televizijska projekta, i sa svojim kazalištem KaBina nalazimo se na polovici velike regionalne turneje s predstavom "Tesla - prilagođavanje Anđela" koju publika također može vidjeti na Ljetnim noćima Teatra Exit i to 19. srpnja, noć nakon izvedbe "Konstelacija".'