Ova godina donijela je mnoge uspjehe regionalnim filmašima. U pregledu tportala osvrćemo se na nikad jaču filmsku godinu
Godina na izmaku bila je sjajna za domaći, ali i regionalni film pa je zgodno prisjetiti se svih uspjeha koji su nas vratili na svjetsku filmsku mapu. Filmaši i filmašice iz Hrvatske, ali i s prostora bivše zajedničke države rasturali su u kratkom igranom filmu, dokumentarnom filmu, animiranom filmu i dugometražnom igranom filmu pa ćemo u ovom tekstu skrenuti pozornost na neke filmove i zapažene njihove nastupe na festivalima diljem svijeta.
Ako govorimo konkretno o Hrvatskoj, naši su filmovi u 2021. imali i više no sjajan festivalski uspjeh. Puno se tu ima zahvaliti filmu "Murina" redateljice Antonete Alamat Kusijanović, koja je osvojila važnu cannesku nagradu Caméra d'or za najbolji debitantski film, što je zasigurno najveće priznanje nekom našem filmu otkako je samostalne hrvatske države. Osim tog važnog priznanja, "Murina" je pobijedila i na vrlo značajnom međunarodnom festivalu Hamptons u SAD-u, koji je silno bitan za američku distribuciju filma i prema kojemu se, govori se u filmskoj industriji, rade rana predviđanja nominacija za nagradu Oscar. "Murini" je na kraju ta kandidatura izmakla - komisija HDFD-a tajnim je glasanjem izabrala film Danila Šerbedžije "Tereza37" (taj je film pobijedio Murinu tek za jedan glas) koji je bio naš kandidat za nominacije za Oscara iduće godine, no nije prošao u daljnji krug natjecanja.
FIlm "Zbornica" druge debitantice, Sonje Tarokić, osvojio je pak posebno priznanje žirija na Festivalu u Karlovym Varyma. Na hrvatskoj premijeri na ovogodišnjem ZFF-u dočekan je uz ovacije. Nedavno smo na stranicama tportala objavili i intervju s glavnom glumicom filma, sjajnom Marinom Redžepović. Film koji je bio naš kandidat za nominaciju za Oscara u idućoj godini, spomenuti film Danila Šerbedžije "Tereza37", osvojio je pak nagradu za najbolji scenarij (Lana Barić) na filmskom festivalu u Otrantu, a o njemu je vrlo pohvalno pisao i ugledni američki filmski časopis Variety.
Zapažen je bio i dugometražni eksperimentalno-animirani film "Slučajna raskoš prozirnog vodenog rebusa", autora Dalibora Barića, koji je ove godine ušao u utrku za Oscara u kategoriji najboljeg dugometražnog animiranog filma. Naš intervju s autorom pročitajte ovdje. Inače, taj se film danas "vrti" na popularnoj streaming platformi MUBI, specijaliziranoj za indie filmove. Još jedan animirani film, "Sve te senzacije u mom trbuhu" autora Marka Dješke, osvojio je nagradu za najbolji scenarij na Međunarodnom festivalu animiranog filma u kanadskoj Ottawi, dok je kratki igrani film Sare Grgurić "U šumi", prošlogodišnji dobitnik ZFF-ovog kratkometražnog programa Kockice i prvi hrvatski film koji tematizira pandemiju koronavirusa, osvojio nagradu za najbolji studentski film na festivalu u San Sebastianu. S redateljicom Grgurić o tom smo filmu također razgovarali, a intervju je dostupan ovdje.
Na festivalu dokumentarnog filma u Lisabonu, 19. Doclisboa, hrvatske filmske autorice nagrađene su u sklopu industrijskog dijela tog portugalskog festivala. Nagrada DAE Talent Encouragement Award pripala je projektu "Budi realan, traži nemoguće" scenaristice i redateljice Vanje Juranić, dok je Nagradu Pitch the Doc, koja se dodjeljuje jednom od izabranih projekata iz zemlje partnera, osvojio je projekt "Underground top lista" u režiji Lidije Špegar.
Najgledaniji hrvatski film u godini na izmaku bio je, prema podacima sa stranice Box Office HR, dokumentarac "Ljubav oko svijeta" Anđele i Davora Rostuhara. Imao je oko 16674 gledatelja, a većinu gledanosti ostvario je izvan multipleksa. Autorski i bračni par ostvario je uspjeh i s istoimenom knjigom, koja je u manje od godinu dana prodana u više od 10 tisuća primjeraka. Njihov zapaženi dokumentarni film je dobro prošao i na festivalima: dobio je Nagradu publike u Međunarodnoj konkurenciji na festivalu ZagrebDox 2021., kao i na Danima hrvatskog filma 2021. te na festivalu DOKUart. Publika ga je također nagradila i na CinEast-u, Festivalu srednjeeuropskog i istočnoeuropskog filma 2021. Film je bio i Najbolji film u selekciji Beldocs Teen beogradskog Beldocs-a, a priznanje za najbolji film dobio je i na portugalskom festivalu ART&TUR.
Dokumentarni film "Tvornice radnicima", redatelja Srđana Kovačevića, također je bio zapažen na inozemnim festivalima, iako je ostao bez nagrada van zemlje (dobitnik opatijskog LFF-a, Nagrada FIPRESCI na Motovunu). No, svakako ga vrijedi uvrstiti u ovaj pregled, kao i dugometražni igrani film "Plavi cvijet" redatelja Zrinka Ogreste (ovogodišnji pulski pobjednik), koji je svjetsku premijeru doživio u travnju 2021. u glavnom programu 43. Moskovskog međunarodnog filmskog festivala, na kojemu ga je publika izabrala trećim najboljim filmom festivala. Film se "dobro proveo" i u glavnom natjecateljskom programu Mostar Film Festivala 2021., gdje je osvojio Nagradu za najbolju sporednu ulogu (Anja Šovagović Despot) i Nagradu za najbolju debitanticu (Tea Harčević).
Ako, pak, govorimo o regionalnom filmu, nemoguće je ne spomenuti srpsku melodramu "Toma", redatelja Dragana Bjelogrlića i Zorana Lisinca. Biografski film o prerano preminuloj narodnjačkoj zvijezdi Tomi Zdravkoviću bio je nevjerojatan hit u Srbiji, dobro je primljen i kod hrvatske publike, a o njemu je vrlo pohvalno pisala i naša TV i filmska kritičarka Zrinka Pavlić.
Naravno, tu je i potresni, izvrsni film "Quo Vadis, Aida?" bosanskohercegovačke redateljice Jasmile Žbanić, kojim ćemo završiti ovaj pregled. Film je upravo nedavno proglašen najboljim europskim filmom 2021. na 34. dodjeli Europskih filmskih nagrada u Berlinu, gdje je doslovno "pomeo" konkurenciju. Dobio je nagrade za najbolju europsku redateljicu, najbolju glumicu te za najbolji europski film 2021. godine. Potresan filmski uradak Jasmile Žbanić koji tematizira genocid u Srebrenici osvojio je ranije i nekoliko međunarodnih nagrada, a bio je nominiran u ovoj godini i za Oscara u kategoriji za najbolji film na stranom jeziku. I o njemu je, dakako, pisala naša kritičarka Zrinka Pavlić.